Visa 2åring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joyride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 875

Joyride

Trådstartare
Jag har en snart 2 årig hingst som blev klass 1 på fölmönstring.
Om man växer till sig bra, är det då en bra idé o visa honom för att då få ett hum om han är något att behålla som hingst.

Eller skall man vänta till 3 år. Hur skulle ni gjort?

Sv: Visa 2åring?

Visa honom på ridgivande bedömning som 2-åring, så får du ett hum om vad de tycker om honom! Dessutom blir han en erfarenhet rikare!

(detta svar förutsätter att det är ett halvblod :idea: )
Håller med Cyllene!
Visa på rådgivande till hösten! Där får du en bedömning och en liten "varudeklaration" för din häst. Han blir hanterad och tränad inför detta, det är positivt. Och om du har för avsikt att sälja är det ju inte fel att ha en bedömning på pränt att visa upp, även om den inte är avelsvärdegrundande...

Jag visade min ettåring på rådgivande i höstas och blev rekommenderad att spara och visa igen. Det tänker jag göra om jag inte lyckats sälja honom innan dess...

(detta svar förutsätter att det är ett halvblod :idea: )
Håller med Cyllene!
Visa på rådgivande till hösten! Där får du en bedömning och en liten "varudeklaration" för din häst. Han blir hanterad och tränad inför detta, det är positivt. Och om du har för avsikt att sälja är det ju inte fel att ha en bedömning på pränt att visa upp, även om den inte är avelsvärdegrundande...

Jag visade min ettåring på rådgivande i höstas och blev rekommenderad att spara och visa igen. Det tänker jag göra om jag inte lyckats sälja honom innan dess...

Vad är rådgivande bedömmning? hur går det till osv? Vem anordnar detta?
Ja det är ett svh.

ASVH anordnar rådgivande bedömning av hingstar. Det finns säkert mer info om det på www.asvh.se .

Meningen är att man som du ska kunna få ett omdöme om de bör sparas som hingst och om de bör visas igen.

I östergötland brukar det vara på Vretaskolan, nån gång oktober-november. Vad man visar beror på hur gammal hästen är, i ditt fall om hästen då är 2,5 år så ingår exteriörbedömning vid hand, lösgalopp och löshoppning har jag för mig. Kolla asvh.se eller ostvf.se för info!

Ett ytterligare tips kan ju vara att börja med en sommarpremiering. Det är bara en exteriör bedömning, men även det bra träning och en första fingervisning hur din hingst håller måttet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 668
Senast: ako
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
935
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 954
Senast: Ninnurur
·
Skola & Jobb Jag har varit så galet trött på min nuvarande bransch att det på riktigt känns som någon form av övergrepp att åka till jobbet. I flera... 2
Svar
23
· Visningar
1 083
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka