Sv: Virkon S

Nej, det har jag inte gjort. Berätta gärna mer om Socatyl för det har jag inte använt i ngt sammanhang.

Hej!:)

En stallkamrat fick socatyl utskrivet när hennes häst fick några konstiga utslag i ansiktet. Fast det var upphöjningar som vätskade sig. Det försvann fort med socatyl som är väldigt uttorkande.
Dessa utslag var det ingen som visste heller vad det var, kan ha varit ngt han ätit kanske då vi just hade släppt dem i en ny hage som inte varit använd på llänge. De kom aldrig mer tillbaka och vi använde inte hagen heller (av andra skäl)
Kanske är värt att prova!
Socatyl är receptbelagt.

Socatyl är en sulfapasta för oralt eller utvärtes bruk. I likhet med andra antibiotika bör det användas med viss försiktighet med tanke på resistensutvecklingen. Resistens mot det verksamma substansen i Socatyl är relativt vanlig och dessutom överförbar mellan olika bakteriestammar. Annars är indikationen vätskande sår, mugg mm. Tror inte att det är ett alternativ vid denna form av huförändring.

Det bra med Socatyl är att det stelnar och skyddar såret mot flugor. Det är ju synd att något läkemedelsföretag inte framställt en liknande salva utan antibiotika!

Nej men det kan jag försöka fixa i helgen. Jag fotar och så får vi se om jag kan få ut dem här annars kan jag maila för det vet jag i a f hur man gör:crazy:

Får se om digitalkameran fixar en sån närbild så att det blir riktigt tydligt hur det ser ut!

Socatyl är som sagt receptbelagt. Socatyl bör användas försiktigt men många gånger är det det enda som funkat för mig på sår och mugg som absolut inte vill läka.

Jag vet vad det är! det är en sorts svamp.... mina hästar har haft det nu i sommar, det tog ett tag innan veterinären kom på vad det var ( tog tillslut prov). Det måste vara det för som du beskriver det, så såg det ut på mina hästar.
Dom flesta fick bara i huvudet och runt ögonen men jag hade två som oxå fick på kroppen. Det är rätt att tvätta med Virkon eller Imoverol.... det tar sin tid innan det försvinner.

Åhh, det låter ju lovande:) Jag skulle ha tagit bilder på hans utslag idag men vi har tillbringat hela dagen på utställning så det får bli i morgon - ska se om jag lyckas krångla ut dem här i tråden sen!

Har blandat till Virkonlösningen i kväll och ska påbörja behandling i morgon så får vi se om sen om det kommer att ha effekt, jag hoppas du har rätt!

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 827
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka