J

Jeeves

Någon som vet om det finns färdigblandad Virkon S, inte de stora dunkarna då utan i lite mer behändiga sprayflaskor eller liknande?

Jag har använt Virkon förr och blandat till lösning men då har det gällt behandling av ringorm och bara på hals o kropp på hästen - nu gäller det behandling på lite känsligare delar, på sidan av nosrygg och precis runt ögat.

Finns det annat medel med samma verkan men som är milt och kanske lämpligare för användning i huvudet på hästen?

Sv: Virkon S

Jag har en sån påse hemma men jag blev lite feg här och tänkte att kanske det finns ngn färdigblandning så att jag säkert vet att det inte blir för stark i och med att det är behandling av huvudet den här gången:crazy:

Men finns det inget så får jag väl blanda till en svag lösning och prova med den. Har du erfarenhet av att använda Virkon på känsligare hud på häst?

har aldrig haft problem hittills iafl. jag hade det på mina degus till och med när de fick ringorm :D de lever och har full päls nu iafl ;)

när vi hade ringorm på hästarna för några år sedan så badade vi exakt hela hästarna. det inkluderar huvud och allt.

om du bara tar de på en bomullstuss eller svamp och sen här de på huvet så ska de väl inte vara nån fara :)

om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att du ska ha nån svagare lösning bara för att det är på huvet. vara bara mer försiktig så det inte hamnar i ögon och så. jag upplever inte att hästar är så mycket känsligare i huden på huvet - utan det är väl i sånna fall mest att de har ögon som man inte vill ha saker i :D
och sen tror jag faktiskt att vorkon s är så pass anpassat så det ska gå att använda på känsliga hudar med. jamenar det är ju faktiskt ett desinfektionsmedel och är till för att behandla på sargade områden och de brukar ju kunna vara lite känsligare om det är angripna.

Ja, det blir nog till att blanda och prova. Har nog provat ALLT snart eftersom ingen veterinär kan säga vad eländet är för ngt:(

Har provat;

Fucidin comp - ngn liten effekt i början tyckte jag.
Hexociltvätt - han verkade tycka det var skönt o mysigt men inte blev det mindre utslag.
Foderbyte - ännu ej kunnat utvärdera.
Aloevera gel
Aloevera tvätt/sårspray
Zoospray
Helosan

Han kliar sig inte o verkar inte besvärad men det ser ju hemskt ut, nästan som lite elefanthud runt ögat. Endast ena halvan är drabbat, obegripligt tycker jag att det inte sitter på båda sidor.

Näpp, hittills har ingen veterinär velat ta ett - de verkar resonera som så att om det inte kliar så är det inget att bry sig om:( De har tittat på det och sagt att de inte har sett ngt liknande, that's it.

Så jag har bedrivit min egen lilla utredning:crazy:

Han ska inte behöva se ut som ett russin runt ögat och även om det inte kliar så måste det ju ge visst obehag med torr och förtjockad hud:confused: Han är svart så om det leder till pigmentbortfall så kommer det ju att se väldigt tråkigt ut dessutom.

Märkligt av veterinärerna. De borde ju definitivt ta prover. Låter inte som en infektion, så en biopsi vore kanske det bästa. Tänker du dig Virkon mot ev mykos?

*KL* samt lite trådkap! Hoppas TS ursäktar!

Om man nu använder Virkon på hästen, ska man skölja efteråt?? Eller bara badda på o låta vara?? Tänker just på om ev. solen "gassar" på.
Min pålle har troligtvis fått sk regnskållor. Är Virkon en bra "behandling" till det?

Jag vet faktiskt inte riktigt varför det går så trögt med att få dem att titta närmare på det:( Jag tycker det ser hemskt ut, ffa att det omger hela ögat ända in till kanten. Han har ju inte haft det förut och det måste ju ha en orsak:confused:

Att jag vill prova Virkon nu det är för att jag inte kan komma på fler produkter att prova! Det brukar ju funka mot mycket. Ja, det är ju inte optimalt att göra såhär men jag har känt att jag får köra omvänt i ngn form av uteslutningsmetod:crazy:

Sen har jag lite tankar kring stress, nedsatt immunförsvar etc som tänkbar orsak och då hoppas jag att det försvinner när/om vi får bukt med hans övriga problem med hovben/hovled. Smärta/stress kan ju utlösa märkliga saker även på oss människor:crazy: Det är bara min egen, högst ovetenskapliga fundering dock.

Absolut ursäktad, jag brukar ha en förmåga att kunna trådkapa jag med:o:D

Någon som vet om det finns färdigblandad Virkon S, inte de stora dunkarna då utan i lite mer behändiga sprayflaskor eller liknande?

Jag har använt Virkon förr och blandat till lösning men då har det gällt behandling av ringorm och bara på hals o kropp på hästen - nu gäller det behandling på lite känsligare delar, på sidan av nosrygg och precis runt ögat.

Finns det annat medel med samma verkan men som är milt och kanske lämpligare för användning i huvudet på hästen?

Vet brukar ju skriva ut ett speciellt medlel mot ringorm! Virkon hade vi bara på sakerna och att decificera stallet med :confused:

*KL* samt lite trådkap! Hoppas TS ursäktar!

Om man nu använder Virkon på hästen, ska man skölja efteråt?? Eller bara badda på o låta vara?? Tänker just på om ev. solen "gassar" på.
Min pålle har troligtvis fått sk regnskållor. Är Virkon en bra "behandling" till det?

det ska "schamponeras" in och låta verka viss många minuter och sen sköljas ur noga. :)

DV rek Virkon S - lika verksamt och billigare än de medel som skrivs ut på recept säger han. Jag är benägen att tro på honom eftersom det faktiskt alltid har fungerat hittills.

Nu tror jag ju inte att det min häst har är ringorm eftersom ingen veterinär har kunnat identifiera vad det är så användandet av Virkon är en chansning i detta fallet.

Att jag vill prova Virkon nu det är för att jag inte kan komma på fler produkter att prova! Det brukar ju funka mot mycket. Ja, det är ju inte optimalt att göra såhär men jag har känt att jag får köra omvänt i ngn form av uteslutningsmetod:crazy:

Har du provat Socatyl?

Nej, det ser inte alls ut som en ink, inte som de jag känner till i a f.

Det är små,små torra upphöjningar som sitter på sidan av nosen, mellan ganascherna, lite i pannluggens fäste men allra mest precis runt ena ögat där det ser ut som "elefanthud", förtjockad och torr.
Ingenting som vätskar eller är sårigt.

Nej, det har jag inte gjort. Berätta gärna mer om Socatyl för det har jag inte använt i ngt sammanhang.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 827
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka