virkon s - giftigt?

E

empty

om man sprutat en box eller transport med virkon - hur länge ska man då vänta innan man tar boxen eller transporten i bruk? har hört att virkon är giftigt att inandas eftersom det är så "extremstarkt" och tar kål på allt?

Jag har inte väntat alls utan bara låtit det torka. Vad jag förstått är det riskfritt att använda när det är färdigblandat, även om man bör ha handskar och inte andas in det koncentrerade pulvret.

Jag har t.o.m. badat hästar i Virkonlösning (på vets.inrådan) då de varit i kontakt med häst som visade sig ha ringorm.

När jag arbetade på djursjukhus brukade vi skura och virkona boxarna. Boxarna togs i bruk direkt efter att det torkat, så jag tror inte det är några problem.

Jag har tvättat en häst som har haft svamp på halsen med virkon på det området. Vet även om folk som tvättat mugg och det har funkat superbra. Du kan väl vänta tills det torkat.

Det är främst pulvret som är farligt att andas in.

Jag har blaskat virkon på hästar och grejor, det är tom tillåtet att rena vatten/vattenledningar med i mycket utspädd form.

Sv: virkon s - giftigt?

Nu är detta en gammal tråd men jag har lite frågor.
När jag tvättat stallet med Virkon S ska det bara torka då eller ska det spolas av sedan?

När man har sprutat och tvättat foderhinkar och vattenbyttor till hästarna med Virkon S, samma fråga där. Räcker det med att dom torkar efter eller ska dom sköljas av innan dom tas i bruk?

Kan man använda Virkon S på läder? blir det fläckar?

Du får skölja bort medlet från väggarna sen är det bara att låta det torka och börja använda.. Det var så vi gjorde när vi tvättade fölboxen med virkon innan fölning har för mig att det står på förpackningen hur man ska göra... =) Har aldrig användt det på läder.. Varför ska du ha virkon på läder förresten???

En vikarie lade ett kasttyg i blöt i virkon, lädret blev totalförstört o metallen såg inte heller så rolig ut.
PL

Jag vet jag måste ändra det.. Är flera som har sett det så.. Måste ju bara komma på ngt nytt.. Tyckte jag skulle vara smart och ta första bokstaven i mitt namn och sen efternamnet men det blev ju inte så bra....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka