Vintervila

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sofie_m_a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 820
S

sofie_m_a

Hur brukar ni göra med vintervilan till era hästar? När vi inte hade ridhus blev det naturligt att hästarna fick ta det lugnt några veckor och stå några men nu när vi har ridhus känns dte inte lika självklart längre.

Har en pigg fullblodskorsning på 11 år som blir fulständigt tokig om han inte får gå, absolut inte elak men över pigg. Han är van att gå rätt hårt och ska självfallet få hoppledigt och trappa ner lite nu innan vårsäsongen men frågan är i fall han ska ridas varje dag. Jag har alltid tyckt det varit bra att låt hästarna stå en till två veckor på vintern eftersom de precis som vi behöver lite vila men vet inte om det komme fungera med honom.

Skulle vara bra med lite tips.

MVH Sofie

Sv: Vintervila

jag brukade låta min vila en vecka eller 2 på jullovet när jag gick i skolan eftersom jag jobbade extra då.

men annars har alltid mina hästar fått vila på sommaren istället när de är på bete.

Jag brukar aldrig låta mina hästar ha någon vintervila om det inte är av någon speciell anledning dvs.
På sommaren får dom vila 1-2 veckor annars är dom igång året om, vilket fungerar utmärkt.
Vintertid rids dom något lugnare än sommartid, annars är det ingen större skillnad på hur mycket motion dom får.
F.ö så har dom en vilodag var i veckan, då dom antingen skrittas eller vilar helt.

Jag har fått låta underlag och tillgänglighet avgöra.

Utan ridhus blir det ju automatisk nertrappning när det fryser, skrittpromenader och när det är snö eller upptinat rider man lite mer fram. Det brukar dock leda till avställning efter ca 2 veckor om det är frusen barmark länge eftersom de flesta hästar jag haft med att göra blir mer eller mindre stallmodiga då: de kan inte springa i hagen och motionen uteblir så blodet kokar på dem och de blir mer eller mindre tittiga och prilliga. Känns som en säkerhetsrisk att fortsätta rida på hal, knölig och frusen mark då. (Klart jag har anpassat fodret också, drar ner på kraften och ökar höet när det blir kallt). Bäst är klart om man kan köra till ett ridhus då och kan motionera dem lite iallafall 1-2 ggr / vecka.

Med ridhus i närheten tycker jag tvärtom att det är bra att hästarna där får möjligheten att röra sig som hagarna inte erbjuder just vid frusen barmark. Tar gärna några löslongering eller löshoppningspass som komplement så de får röra sig och bralla lite fritt, vara lite häst utan en massa krångliga krav på måttfullhet och lydnad... :bump:

Viloperioder tror jag också på, både för människa och häst. Fast upplägget har skiljt sig åt för olika individer med olika förutsättningar.
Unghästen vilade någon månad på sommaren och vintern, plus någon vecka vår och höst, i övrigt lätt träning 3-4 dagar / vecka med vila resten. Musklade sig som en Belgian Blue.
Den gamle hölls igång mer jämnt, med någon vilodag i veckan och varierande arbete istället med lugna skritturer, longering eller lätt uteritt mellan träningspassen. Han behövde regelbunden träning för att inte stelna till över vintern. På sommaren blev det mer nertrappat med lättare träning varannan dag ungefär. Funkade bra! Musklade sig mest över sommaren!

Med ridhus skulle jag alltså hållt igång (då räcker det förståss med 3-4 dagar i veckan för att just hålla formen) när det är som tråkigast underlag i hagen. Skrittpromenader är bra som komplement till träningen eller upp- och nertrappning inför vila, men det är inte så kul att skritta enbart vecka ut och vecka in, iallafall inte i mörker på knöliga grusvägar, om man inte måste pga rehab eller så.

Jag har inte tillgång till ridhus och på vintern inte till ridbana heller. Därför låter jag min häst vila i november. Jag tycker att november är jättejobbig månad! Jag satte igång henne i fredags och kommer att låta henne gå på halvfart till jul. Sedan rider jag henne till nästa november,

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 748
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 807
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 384
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka