Vintervila!

Halifaxen

Trådstartare
Hur gör ni med era 5 åringar och vintervilan nu i vinter? Hur länge ska ni låta dem vila? Hur gö rni med foder och grejs? Ska ställa av min 5 åring nu på grunhd av olika skjäl...

// Halli

Sv: Vintervila!

Min häst var dock inte 5 år när jag ställde av henne för vintervila, utan 3½. Men jag lät henne gå som vanligt på lösdriften bland de andra i "flocken". Hon fick krafftfoder som vanligt, bara lite mindre.

Min är 4 1/2 och kommer få vila 4 veckor från slutet av november. Då går han som vanligt på lösdrift och får hö och kraftfoder/betfor.

min 4 åriga valack har jag ställt av nu, och han kommer att få 4-5 månaders vila. Han vart inriden i somras och är nu 176 cm så han behöver verkligen få längre vila... klassar hans stadie som om han vore 3år och nyss inriden.

Min fyraåring som också blev inriden i somras har nu fått två veckors vila tänker dock försöka rida (rider max 4 pass per vecka) december ut för här nere kommer ofta snön och halka som värst i jan- feb så då blir det ett par månaders vila...

Min nioåring kommer få ungefär 4 veckors vila, det har hon fått sen hon var sex. Hon går inte på bete eftersom det är mitt i tävlingssäsongen, så då får hon stå på vintern istället.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama