Vintervila

H

Henchen

Ni som ställer av era hästar i Vinter.. När ställer ni av dom, hur gör ni då? Bara släpper ut dom i en hage, eller trappar ner på allt?

Under vilan står dom helt hela perioden, under en del och går lugnt under en period?

När sätter ni igång dom?
 
Sv: Vintervila

Jag brukar ställa av Någonstans jan-feb.
Med ca två veckors nertrappning innan.
Nu vet jag inte om det går att ställa av min häst helt.Har inte haft honom så länge.Men ska försöka ställa av honom ca 3 veckor i vår.
Jag antar att det kommer bli problem och att han kommer tycka att livet är piss och då ta ut det på allt och alla..Men jag ska prova i allafall.
 
Sv: Vintervila

kommer aldrig att ställa av min häst helt mer... Gjorde det förra vintern i 6 veckor och hade ett helsike med att få ordning på henne igen. Allt var farlig, trafiken , snön,allt som rörde sig...Hon tyckte själv att hon kunnde få fortsätta att ha semester. I vinter kommer jag däremot att dra ner på tempot några veckor, skritta mycket, och kanske att hon får vila någon mer dag i veckan, men stå helt var ingen bra ide för henne
 
Sv: Vintervila

Henchen skrev:
Ni som ställer av era hästar i Vinter.. När ställer ni av dom, hur gör ni då? Bara släpper ut dom i en hage, eller trappar ner på allt?

Under vilan står dom helt hela perioden, under en del och går lugnt under en period?

När sätter ni igång dom?

Lite kul att se att din fråga "är en fritidsfråga". Tydligen får inte tävlingshästar vintervila :angel:

Vågar inte svara för vi har ju tävlingshästar :idea:
 
Sv: Vintervila

hrmm ja.. Den blev flyttad, fast den var tänkt för tävlingshästar... :angel:
 
Sv: Vintervila

min är en blivande tävlingshäst iaf, han tränas för fullt just nu.
Kommer ställa av honom tre veckor under vintern. Sista hoppträningen är en onsdag ett par veckor innan jul, skrittar honom resten av den veckan, sen får han sina veckor. Tänker rida igång en vecka innan första träningen börjar. Drar ner kraftfodret till hälften ungefär.
 
Sv: Vintervila

Brukar ställa av nov-dec-januari de får lite längre vila då de går hela sommaren + att vi inte har det så fördelaktig när det gäller motion vintertid.
 
Sv: Vintervila

ja brukar ställa min häst på vintervila i 1-2 månader. men sen går han resten av året. men han e ju en islandshäst. vet inte va man gör me halvblod och andra hästar. men just i det stallet där ja har min häst så har vi vintervila:p
min häst tycker det är livet att bara ta de lungt i 1-2 månader. men ja skrittar han lite grann så han inte blir för fet:p hehe:p
 
Sv: Vintervila

Jag börjar trappa ner ca 2 veckor innan och skrittar bara de sista dagarna innan vilan. Nu är det ett tag sen han hade en sån viloperiod helt utan motion men gick lättare motion (läs skritt och trav ute)i ett par veckor i våras.

Sist han hade vila var när han blev åtgärdad förra hösten, de första dagarna gick bra, men 3-4 dagen blev han ett monster som inte gick att ens leda utan fara för ens eget liv. Den här hästen är i vanliga fall seg som sirap att leda... Så vi får se hur vilan kommer att bli i vinter när det fryser på och det är omöjligt att rida..
 
Sv: Vintervila

Henchen skrev:
Ni som ställer av era hästar i Vinter.. När ställer ni av dom, hur gör ni då? Bara släpper ut dom i en hage, eller trappar ner på allt?

Under vilan står dom helt hela perioden, under en del och går lugnt under en period?

När sätter ni igång dom?

JAg släpper ut dom i en hage från mitten av december och tar in dom i mitten av januari och hoppas dom har överlevt.
 
Sv: Vintervila

Jag har inte riktigt planerat när hon ska ställas av än. Men det blir nog 2 veckors hel vila, med en veckas lugnare ridning på båda sidorna om viloveckorna.

Ställer antagligen av i slutet på december så hon får stå över jul och nyår. Måste få igång henne "ordentligt" till tävlingarna som börjar i februari igen. :)
 
Sv: Vintervila

Haha! Ja det naturliga urvalet är väl bra det med!

Tack alla ni som svarat!
 
Sv: Vintervila

Jag har tänkt låta min D-ponny ha vintervila 2-3 veckor i november -december. Då ädet mörkt, kallt, inte kul att rida, knappt några tävlingar och så får vi betyg då, så jag ska satsa på skolan för en gångs skull :smirk:
Dessutom har hästen tävlat ganska mkt undet hösten ås det kan vara skönt för henne att ta det lugnt ett tag. Tänker inte ställa av henne helt, utan skritta och kanske jobba henne lite från marken, sen går hon ju i hagen 7-8 h om dagen på vintern oxå. :p
 
Sv: Vintervila

P.g.a. skolan och mörkret så tänker jag ge mina havremopeder vintervila under december/januari (då det är som mörkast). Jag kommer kanske rida skritturer på helgerna och så tänker jag sänka kraftfodergivan.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 218
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp