Vinterväghållning i andra länder

MissFideli

Trådstartare
Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många ställen, även norröver) vägar inte hålls efter som de borde vintertid. Förstås är det pengar det handlar om, men det drabbar ju mycket av den trafiken som samhället kräver ska fungera. Och för oss är det sällan möjligt att välja däcktyp och annat utan vi får hålla till godo med det vår arbetsgivare har lust att betala för.
Men ofta när jag kör på dessa isbanor nästan utan sand med min buss full med folk och är livrädd för att glida ner i diket, undrar jag hur det ser ut i andra länder med liknande klimat som oss? Man ser ju ofta på sociala media hur bra allt funkar då, hur snabbt man bygger osv. Men stämmer det verkligen?
Hur sköts vintervägarna i våra grannländer t.ex? USA? Kanada? Då tänker jag förstås på vägar där det går mycket samhällhällsnyttig trafik, så som bussar, varutransporter, sopbilar (nåja, de åker väl nästan överallt) osv.
Jag vet att delar av Norge har krav på snökedjor, men inte vilka fordon (gäller det vanliga linjebussar?) och exakt var/hur.

Får väl poängtera att det är upphandlingsförfarandet, inte utövarna jag klagar på.
 
Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många ställen, även norröver) vägar inte hålls efter som de borde vintertid. Förstås är det pengar det handlar om, men det drabbar ju mycket av den trafiken som samhället kräver ska fungera. Och för oss är det sällan möjligt att välja däcktyp och annat utan vi får hålla till godo med det vår arbetsgivare har lust att betala för.
Men ofta när jag kör på dessa isbanor nästan utan sand med min buss full med folk och är livrädd för att glida ner i diket, undrar jag hur det ser ut i andra länder med liknande klimat som oss? Man ser ju ofta på sociala media hur bra allt funkar då, hur snabbt man bygger osv. Men stämmer det verkligen?
Hur sköts vintervägarna i våra grannländer t.ex? USA? Kanada? Då tänker jag förstås på vägar där det går mycket samhällhällsnyttig trafik, så som bussar, varutransporter, sopbilar (nåja, de åker väl nästan överallt) osv.
Jag vet att delar av Norge har krav på snökedjor, men inte vilka fordon (gäller det vanliga linjebussar?) och exakt var/hur.

Får väl poängtera att det är upphandlingsförfarandet, inte utövarna jag klagar på.
Jag har en ytligt bekant som körde lastbil i Norge förut. Det var stor skillnad på hur det är här. Hon tyckte Norge var betydligt bättre
 
Jag har en ytligt bekant som körde lastbil i Norge förut. Det var stor skillnad på hur det är här. Hon tyckte Norge var betydligt bättre

Jag sneglar lite på Norge då det är otroligt lätt för mig att hitta jobb där. Men jag vill ju inte flytta för att få samma problem som här. Så det låter ju positivt!
 
Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många ställen, även norröver) vägar inte hålls efter som de borde vintertid. Förstås är det pengar det handlar om, men det drabbar ju mycket av den trafiken som samhället kräver ska fungera. Och för oss är det sällan möjligt att välja däcktyp och annat utan vi får hålla till godo med det vår arbetsgivare har lust att betala för.
Men ofta när jag kör på dessa isbanor nästan utan sand med min buss full med folk och är livrädd för att glida ner i diket, undrar jag hur det ser ut i andra länder med liknande klimat som oss? Man ser ju ofta på sociala media hur bra allt funkar då, hur snabbt man bygger osv. Men stämmer det verkligen?
Hur sköts vintervägarna i våra grannländer t.ex? USA? Kanada? Då tänker jag förstås på vägar där det går mycket samhällhällsnyttig trafik, så som bussar, varutransporter, sopbilar (nåja, de åker väl nästan överallt) osv.
Jag vet att delar av Norge har krav på snökedjor, men inte vilka fordon (gäller det vanliga linjebussar?) och exakt var/hur.

Får väl poängtera att det är upphandlingsförfarandet, inte utövarna jag klagar på.

Jag kan ju tycka att om man kör med sommardäck har man ingen rätt att klaga på vinterväghållningen. Sen förstår jag att det är otroligt frustrerande för dig att inte få rätt utrustning för att kunna sköta ditt jobb på ett säkert sätt! Borde vara förbjudet med sommardäck på vintern oavsett fordonsslag.
 
Jag kan ju tycka att om man kör med sommardäck har man ingen rätt att klaga på vinterväghållningen. Sen förstår jag att det är otroligt frustrerande för dig att inte få rätt utrustning för att kunna sköta ditt jobb på ett säkert sätt! Borde vara förbjudet med sommardäck på vintern oavsett fordonsslag.

Det är förbjudet att köra med sommardäck i vinterväglag redan.
 
Har lite erfarenhet från USA och Kanada. Beror väldigt mycket på var och hur vana man är med snö och is.

Driftchefen i Montreal frågade mig hur mycket problem vi har med olyckor med snöröjningsfordon. De kör ihjäl åtta personer per år i Montreal stad. Inte svårt att förstå när man ser de jättelika snöröjningsfordonen inne i stan även dagtid. Möjligen blir det bättre plogat än här, i alla fall på körbanorna. Men till det priset är det inte värt det.

Kring New York stänger man inte sällan ner samhället när snöoväder väntas. Min svägerska som arbetar på ett universitet har beordrats in till jobbet för att vara där i ett par dagar medan ovädret varar. Kommer det plötsligt har det hänt att hon inte kommit hem från jobbet utan fått sova över. Andra gånger är både arbetsplatser och skolor stängda i tid. I Pennsylvania (ev bara i/kring Philadelphia) sätter man plogar på sopbilarna när det är snö eftersom de ändå inte kan komma någonstans p g a avsaknad av annan snöröjning. Ganska smart tycker jag. I Seattle har deras motsvarighet till Trafik Stockholm inte öppet på natten, utom vid kris=snö vilket enligt dem inträffar kanske 10 nätter per år. Vad jag förstår stänger man i stort sett ner samhället vid väntande snö där också. Jämförelsevis kraftiga snöoväder leder till nedstängda samhällen även i trakter som är vana vid snö.
Mer generellt är mitt intryck att man framförallt brister i halkbekämpning, även om man är ganska bra på snöröjning i mer snörika trakter. Och fotgängare/cyklister är inte prioriterade. Skolbussar är prioriterade eftersom alla barn inte kan nås med distansundervisning, men annars tror jag att bussar ligger långt ner på priolistan.
 
Men du skrev ju att ni inte kan styra vilka däck ni får? Vad är det för däck ni får som inte är bra nog enligt dig?

Att däck är godkända för vinterväglag betyder inte att de är bra. Googla på däcktester så ser du. Sen finns det många tillfällen där inte ens de bästa däcken är bra nog, tunga fordon är sällan jättebra i halka i sig själva. Mycket beroende på fordonstyp. Därför behöver vi en bra väghållning för att så säkert som möjligt ta oss fram.
 
Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många ställen, även norröver) vägar inte hålls efter som de borde vintertid. Förstås är det pengar det handlar om, men det drabbar ju mycket av den trafiken som samhället kräver ska fungera. Och för oss är det sällan möjligt att välja däcktyp och annat utan vi får hålla till godo med det vår arbetsgivare har lust att betala för.
Men ofta när jag kör på dessa isbanor nästan utan sand med min buss full med folk och är livrädd för att glida ner i diket, undrar jag hur det ser ut i andra länder med liknande klimat som oss? Man ser ju ofta på sociala media hur bra allt funkar då, hur snabbt man bygger osv. Men stämmer det verkligen?
Hur sköts vintervägarna i våra grannländer t.ex? USA? Kanada? Då tänker jag förstås på vägar där det går mycket samhällhällsnyttig trafik, så som bussar, varutransporter, sopbilar (nåja, de åker väl nästan överallt) osv.
Jag vet att delar av Norge har krav på snökedjor, men inte vilka fordon (gäller det vanliga linjebussar?) och exakt var/hur.

Får väl poängtera att det är upphandlingsförfarandet, inte utövarna jag klagar på.
Jag skulle inte vilja köra buss i USA. Sämre/äldre fordon får man leta efter. Även som passagerare skakar man sönder. Buss är det lägst prioriterade transportsättet.
 
Jag skulle inte vilja köra buss i USA. Sämre/äldre fordon får man leta efter. Även som passagerare skakar man sönder. Buss är det lägst prioriterade transportsättet.

Jag skulle gärna testa, men får ju tyvärr inte. För gammal 😅 Kanada lockar med, men med 4 äldre katter är den resan för lång.
Bussarna där är ju väldigt annorlunda än här, men vissa verkar vara nyare åtminstone. Om än inte riktigt i klass med vissa här i landet.
 
Senast ändrad:
Jag skulle gärna testa, men får ju tyvärr inte. Bussarna där är ju väldigt annorlunda än här, men vissa verkar vara nyare åtminstone. Om än inte riktigt i klass med vissa här i landet.
Självklart tvingas man att byta ut bussarna där också ibland, men enligt min erfarenhet långt senare är vi gör (och då skickas de uttjänta bussarna till Mexico). Skolbussar kan vara närmast antika och körs ibland av pensionärer och ev även volontärer. (Jag tror att @hastflicka ev har erfarenhet av att köra buss).
Med undantag för vissa städer/sträckor och skolbussar är det mest fattiga som åker buss och de prioriteras därefter. Det görs en del försök med t ex BRT och andra satsningar på högre kvalitet, men tycks vara svårt att komma ifrån det sociala stigmat med buss.
 
Jag bor på Åland sedan några månader. När jag var här i januari blev jag helt chockad över den fullständigt undermåliga snöröjningen. Här saltas inte och att ploga slätt verkar inte vara något som ingen lärt sig. Dessa två faktorer + klimatet gör att vägarna var täckta av knögglig is och enligt kollegor är det så varje vinter. Att inte salta fungerar bra i norra Sverige, men i ett klimat där det smälter och fryser på om vartannat funkar det inte. Sanden rullar på isen.

Jag brukar alltid klaga på Uppsalas snöröjning som jag upplever som undermålig, men den åländska var klart sämre. Jag ser inte fram emot vintern när jag ska köra två mil enkel resa till jobbet + att folk faktiskt kör som idioter också.

TS, om du överväger flytt pga snöröjningen tror jag att det kan räcka att kolla på norra Sverige för att få snöröjning av helt annan kvalitet.
 
Jag bor på Åland sedan några månader. När jag var här i januari blev jag helt chockad över den fullständigt undermåliga snöröjningen. Här saltas inte och att ploga slätt verkar inte vara något som ingen lärt sig. Dessa två faktorer + klimatet gör att vägarna var täckta av knögglig is och enligt kollegor är det så varje vinter. Att inte salta fungerar bra i norra Sverige, men i ett klimat där det smälter och fryser på om vartannat funkar det inte. Sanden rullar på isen.

Jag brukar alltid klaga på Uppsalas snöröjning som jag upplever som undermålig, men den åländska var klart sämre. Jag ser inte fram emot vintern när jag ska köra två mil enkel resa till jobbet + att folk faktiskt kör som idioter också.

TS, om du överväger flytt pga snöröjningen tror jag att det kan räcka att kolla på norra Sverige för att få snöröjning av helt annan kvalitet.

Har bekanta i Sundsvall som definitivt inte är nöjda med snöröjningen och väghållning där. Tror att även norra delarna börjar hålla hårdare i plånboken. Dessutom är det inte mer snö jag vill åt med en flytt, så norra Sverige är inte aktuellt.
 
Norrbottning här. Visst gör klimatförändringarna det mer kämpigt (ökad nederbörd, ökade temperatursvängningar) men jag tycker våra kommuner häruppe gör så gott dom kan.

Men det kanske också har att göra med att vi anpassar körningen? Alla har inte superdäck och kommunen hinner inte alltid ut och ploga/skrapa/sanda/grusa/salta överallt, så man anpassar sin körstil.

Speciellt snömodd tror jag kan vara utmanande för den som inte är van och har en lätt bil. Som inföding lär man sig surfa med sin skitbil 😅.

Bussarna och lastbilarna har det lättare pga sin vikt, men nog ser man utländska lastbilar i dikena ibland.
 
Jag bor på Åland sedan några månader. När jag var här i januari blev jag helt chockad över den fullständigt undermåliga snöröjningen. Här saltas inte och att ploga slätt verkar inte vara något som ingen lärt sig. Dessa två faktorer + klimatet gör att vägarna var täckta av knögglig is och enligt kollegor är det så varje vinter. Att inte salta fungerar bra i norra Sverige, men i ett klimat där det smälter och fryser på om vartannat funkar det inte. Sanden rullar på isen.

Jag brukar alltid klaga på Uppsalas snöröjning som jag upplever som undermålig, men den åländska var klart sämre. Jag ser inte fram emot vintern när jag ska köra två mil enkel resa till jobbet + att folk faktiskt kör som idioter också.

TS, om du överväger flytt pga snöröjningen tror jag att det kan räcka att kolla på norra Sverige för att få snöröjning av helt annan kvalitet.
Att ta upp modden är A och O och där brister det stort idag. Gör man inte det blir det en tjock knögglig isbana som inte försvinner förrän till våren. Gäller både kör-, gång- och cykelbanor. På mindre trafikerade vägar (och även mer i norr där det omväxlande fryser och töar) kan man ha s. k. vinterväglag dvs man plogar inte ända ner till körbanan och sandar uppepå. Nackdelen med det är att det blir isgata om det inte sandas när det töar (vilket inte alla driftansvariga fattar). Men det är inte lätt att upphandla vinterväghållning. Hur beskriver, mäter och prissätter man att en plats behöver gås över tre gånger per dag vid viss väderlek medan en intilliggande plats klarar sig med varannan dag? Klimatförändringarna har också medfört att rutinerna behöver ändras. Hur mycket utrymme att "tänka själv" ska man ge entreprenörerna? (Kan ge orimligt höga kostnader för plogning helgnätter om någon är i behov av extrainkomst.) Hur ska man prioritera och vad får det kosta?
/mamman som en gång tillsammans med en pensionerande vägchef gjorde en kommuns första driftupphandling. Lärde mig mycket men prioriterade också om en del (viktiga gc-vägar och bussgator blev högst prioriterat till avgående vägchefens förvåning). På vintrarna blev det en tydlig skarv mot grannkommunen som hade glömt det där med moddupptagning ...
 
Norrbottning här. Visst gör klimatförändringarna det mer kämpigt (ökad nederbörd, ökade temperatursvängningar) men jag tycker våra kommuner häruppe gör så gott dom kan.

Men det kanske också har att göra med att vi anpassar körningen? Alla har inte superdäck och kommunen hinner inte alltid ut och ploga/skrapa/sanda/grusa/salta överallt, så man anpassar sin körstil.

Speciellt snömodd tror jag kan vara utmanande för den som inte är van och har en lätt bil. Som inföding lär man sig surfa med sin skitbil 😅.

Bussarna och lastbilarna har det lättare pga sin vikt, men nog ser man utländska lastbilar i dikena ibland.

Att bussar har det lättare pga sin vikt är dock en sanning med modifikation. Absolut har vi ganska lätt att rulla i modd pga tyngden, men att starta en ledbuss som är en s.k. pusher, dvs driver på bakersta axeln, i modd är allt annat än lätt.
Jag har inga större problem att anpassa min körning, men det är lite värre med de jag kör runt på. Och definitivt värre med endel av de vi möter.
 
Att ta upp modden är A och O och där brister det stort idag. Gör man inte det blir det en tjock knögglig isbana som inte försvinner förrän till våren. Gäller både kör-, gång- och cykelbanor. På mindre trafikerade vägar (och även mer i norr där det omväxlande fryser och töar) kan man ha s. k. vinterväglag dvs man plogar inte ända ner till körbanan och sandar uppepå. Nackdelen med det är att det blir isgata om det inte sandas när det töar (vilket inte alla driftansvariga fattar). Men det är inte lätt att upphandla vinterväghållning. Hur beskriver, mäter och prissätter man att en plats behöver gås över tre gånger per dag vid viss väderlek medan en intilliggande plats klarar sig med varannan dag? Klimatförändringarna har också medfört att rutinerna behöver ändras. Hur mycket utrymme att "tänka själv" ska man ge entreprenörerna? (Kan ge orimligt höga kostnader för plogning helgnätter om någon är i behov av extrainkomst.) Hur ska man prioritera och vad får det kosta?
/mamman som en gång tillsammans med en pensionerande vägchef gjorde en kommuns första driftupphandling. Lärde mig mycket men prioriterade också om en del (viktiga gc-vägar och bussgator blev högst prioriterat till avgående vägchefens förvåning). På vintrarna blev det en tydlig skarv mot grannkommunen som hade glömt det där med moddupptagning ...

Här har Trafikverket infört att de inte får går ut förrän de blir utringda. I vintras innebar det här hemma att det hann komma 15 cm snö innan plogbilen gick ut och då hade redan bussar, lastbilar och bilar plattat till snön så pass att den inte gick att få bort. Efter att 3 bilar hamnat i diket på nästan samma ställe (väldigt spårigt vilket gjorde att man lätt fick sidokast) fick han försöka skrapa bort det värsta. Vi körde också bussar på rena isbanor, vilket resulterade i att bl.a en skolbuss med skolbarn fick släpp i en uppförsbacke och började glida baklänges.
Nu var åtminstone vintern i Roslagen en av de värsta någonsin med snö, kyla och regn om vartannat så förhoppningsvis blir det inte lika illa kommande vinter. Nackdelen med att köra i en skärgårdskommun, fukten är nog värre där.
Jag märkte stor skillnad på olika ställen hur det var plogat, vissa hade väl försökt skona plogbladet och höll sig några centimeter ovanför vägytan. Där var det hemskt efter lite tö. Andra hade varit mer noga och där var det inga större problem.

Kommunerna är rätt duktiga på att spara in och sen skylla ifrån sig när vägarna är oframkomliga för bl.a kollektivtrafiken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp