Vintertips!?

MiniLi

Trådstartare
Vintern verkar vara här på riktigt och ställer som vanligt till med besvär. Hur ska man överleva med motivation och träningslust i behåll?

Här kan vi dela med oss av tips och trix för att underlätta hundägandet och träning under vintern.

Själv går jag och undrar hur jag ska lyckas få till någon bra lydnadsträning i vinter.. Störta problemet just nu: frusna händer!
Tunna smidiga vantar som klarar av att hantera godis i fickorna är för kalla och de varma vantarna är så osmidiga att jag känner mig totalt handikappad.
Vid mildare grader kan man ju använda tunna vantar en kortare stund men nu när det är -10/-15 grader..?

Och jag går och oroar mig för att det ska bli kallt för Ilas rumpa och mage när hon ska sitta/ligga i snön. Är jag överdrivet nojig då eller?

Sv: Vintertips!?

Måste du träna alla moment då? Kan du träna andra saker som är lättare att få till? För hunden spelar det ju ingen roll vilka moment ni tränar så länge ni har roligt och den får stimulans. Spåra, leta saker under snön, var i rörelse. Framförgående, ta hinder, skicka hunden till olika ställen.

Måste måste jag väl inte. Men jag vill inte gärna ha uppehåll på vissa moment under hela vintern, det är ju som gjort för att de ska rasera totalt. Tex fotgående vill jag väldigt gärna underhålla även under vintern, men det är himla bökigt då jag vill belöna med godis.

Och platsliggning är också ett sånt moment som jag helt inte vill ha uppehåll med, men det kan jag tänka blir väldigt kallt för hunden..

Och jag går och oroar mig för att det ska bli kallt för Ilas rumpa och mage när hon ska sitta/ligga i snön. Är jag överdrivet nojig då eller?

Köp en bit konstgräs och lägg ut där du tränar plats m.m. Det isolerar riktigt bra mot kylan och kan förvaras utomhus.

Valpkurs och -20 grader:
bild-1.jpg

Kan du inte belöna med leksak? Alt ha tunnare vantar som du byter till preciiis när du ska träna just fotgående. Nu vet jag inte hur lätt du fryser iof, men jag har inga problem med att ha tunna bomullsvantar ett tag i 10-15 minusgrader så länge jag håller igång ordentligt.

Själv flyttar jag så mycket som möjligt av träningen inomhus. Utomhus passar jag på att träna på att belöna så sällan som möjligt, vilket ju är bra inför tävlingar. Då tar jag en godis i handen, gör så mycket som möjligt innan jag ger den, busar lite, tar fram ny godis osv. Då gör det inget om det tar lite tid att få fram godiset :p

Det där med konstgräset var smart!

Jag har ett par tunna vantar, som är värmereflekterande (precis som hundtäckena många av oss använder ;) ) de kan man ha under andra tunna vantar och jag fryser iallafall inte lika mkt med de under och inte känns det så klumpigt heller.

Nar jag jobbat i stallet vintertid har jag alltid haft dubbelt pa handerna. Ett lager tunnt och ett par handskar. Jag tycker att handerna haller sig varmare om jag inte maste ta av vantarna helt och hallet utan bara lagger till/ tar ifran ett lager.

Da kan du ha de tjockare medans du kor plats (pa din nya fina grasmatta) och ta av for en 5 - 10 min fotgaende. Apporten kanske du bara behover ta fram godis en gang och kan sen halla den med de tjockare vantarna and so on.

Vi har forovrigt ngn slags golvbelaggning till barnrum etc. Som stora pusselbitar i olika farger av ngt hyfsat denst skumgummimaterial som man nog skulle kunna bygga en hyfsat stor fyrkant av. Tanker da att man kan kora foten tex kriss kross over den och valja stoopen / lagganden etc pa sjalva "golvet".
Min vill ju inte ens lagga sig om det ar minsta vatten sa jag tror vi glommer utomhus traningen i vinter och forsoker hitta ett ridhus istallet.

Jag vet inte om jag tänker fel, men såhär års tränar jag bara platsliggning inne. Frusen hund och (iaf tidigare) platsproblem- jag vill inte "uppmuntra"/göra det så svårt att han reser sig.

Tidigare år har det funkat rätt bra tycker jag med LHUs innelokal samt ridhusträning. Nu flyttade jag ju precis därifrån så nån regelbunden inneträning blir det nog inte i vinter =/

Ang. händerna så funkar torgvantar?

Jag vill gärna ha tips på vad man kan träna inomhus. Förra året tränade jag in grunderna till apportering, men det kan hon nu, så jag skulle behöva träna något annat...

Kan du inte belöna med leksak? Alt ha tunnare vantar som du byter till preciiis när du ska träna just fotgående. Nu vet jag inte hur lätt du fryser iof, men jag har inga problem med att ha tunna bomullsvantar ett tag i 10-15 minusgrader så länge jag håller igång ordentligt.

Själv flyttar jag så mycket som möjligt av träningen inomhus. Utomhus passar jag på att träna på att belöna så sällan som möjligt, vilket ju är bra inför tävlingar. Då tar jag en godis i handen, gör så mycket som möjligt innan jag ger den, busar lite, tar fram ny godis osv. Då gör det inget om det tar lite tid att få fram godiset :p

Absolut, leksak så ofta det går men i vissa moment och vid vissa tillfällen är det inte optimalt. Jag har ju en galenpanna till hund och ibland behöver hon korta sekvenser med lugna belöningar för att inte spinna iväg totalt :p

Tunna bomullsvantar blir ju jättekallt direkt! :eek:

Ska också försöka flytta in. Och ska kolla om jag kan hyra ridhus lite då och då för att träna lite mer ordentligt.

Det där med konstgräset var smart!

Jag har ett par tunna vantar, som är värmereflekterande (precis som hundtäckena många av oss använder ;) ) de kan man ha under andra tunna vantar och jag fryser iallafall inte lika mkt med de under och inte känns det så klumpigt heller.

Samma märke som täckena? Ska jag kolla upp!

Nar jag jobbat i stallet vintertid har jag alltid haft dubbelt pa handerna. Ett lager tunnt och ett par handskar. Jag tycker att handerna haller sig varmare om jag inte maste ta av vantarna helt och hallet utan bara lagger till/ tar ifran ett lager.

Da kan du ha de tjockare medans du kor plats (pa din nya fina grasmatta) och ta av for en 5 - 10 min fotgaende. Apporten kanske du bara behover ta fram godis en gang och kan sen halla den med de tjockare vantarna and so on.

Vi har forovrigt ngn slags golvbelaggning till barnrum etc. Som stora pusselbitar i olika farger av ngt hyfsat denst skumgummimaterial som man nog skulle kunna bygga en hyfsat stor fyrkant av. Tanker da att man kan kora foten tex kriss kross over den och valja stoopen / lagganden etc pa sjalva "golvet".
Min vill ju inte ens lagga sig om det ar minsta vatten sa jag tror vi glommer utomhus traningen i vinter och forsoker hitta ett ridhus istallet.

Bra ide med dubbla vantar. Då till nästa problem: Alla mina vantar som är lite tunnare (även de som är vattenavstötande) blir ganska fort slemmiga och blöta av hundens saliv när man godisbelönar = kallt!
Någon som hittat tunna men vattentäta vantar?

Jag vet inte om jag tänker fel, men såhär års tränar jag bara platsliggning inne. Frusen hund och (iaf tidigare) platsproblem- jag vill inte "uppmuntra"/göra det så svårt att han reser sig.

Tidigare år har det funkat rätt bra tycker jag med LHUs innelokal samt ridhusträning. Nu flyttade jag ju precis därifrån så nån regelbunden inneträning blir det nog inte i vinter =/

Ang. händerna så funkar torgvantar?

Jag måste träna ute också. Inne är hon supertrygg på platsen men ute är det något helt annat..

Kanske borde bli medlem i LHU.. Och ta en tur dit då och då :)

Köp softshell-vantar, finns både till jägare och ryttare i olika tjocklek.

Jag tror att jag har sådana som du menar.. Men ska kolla om jag hittar något annorlunda än de jag redan har!

Bra med alla tips! :D

Jag vill gärna ha tips på vad man kan träna inomhus. Förra året tränade jag in grunderna till apportering, men det kan hon nu, så jag skulle behöva träna något annat...

Olika trix, fjärrdirigering, stegförflyttningar, vändningar på stället, kontaktfält (om du kör agility).. Hoppas någon kommer med fler tips :)

Yes, samma märke som täckena. Dyra, men absolut värda det (tycker jag)! Jag kör med softshell över så blir man inte blöt direkt iaf :)

Ursprungligen postat av lady_vip
Jag vill gärna ha tips på vad man kan träna inomhus. Förra året tränade jag in grunderna till apportering, men det kan hon nu, så jag skulle behöva träna något annat..

Luktdiskriminering, vittring, kryp, apportering av olika föremål - storlek och material. Angående trix så lärde jag in på basseten att stänga skåpsluckorna med tassen och lådorna med nosen, det tyckte han var himla kul och han fick tänka till ordentligt!

Jag kör med fiskarhandskar i neopren från Jula. Funkar ganska bra och man blir inte kallare av hundslemmet;)

Som vinteraktivering måste jag dock tipsa om rumssök!
En jättekul träning som går att utföra med väldigt enkla medel - inomhus!

Börja med valfri uppskattad leksak, sätt hunden vid dörren så att den ser dig och gör sen en stor sak av att "gömma" prylen på ett uppenbart ställe. Gå till hunden, ge ett arbetstecken och skicka den att "leta" efter leksaken. Gör stor affär av fyndet. Upprepa tills hunden fattar vad det handlar om.

Öka svårighetsgraden stegvis genom att gömma bättre, inte låta hunden se att du gömmer, dröja mellan göm och sök så att den får en fördröjd minnesbild, gömma flera föremål och låta den fortsätta söka även efter första fyndet, gömma "tråkigare" föremål och belöna med leksak från föraren vid fynd osv. Går att göra hur svårt som helst;)

Jag tycker inte att det funkar så himla bra vid lydnadsträning.. Och det blir svårt att variera belöningsplacering.. Men ibland kanske :)

Olika trix, fjärrdirigering, stegförflyttningar, vändningar på stället, kontaktfält (om du kör agility).. Hoppas någon kommer med fler tips :)

Hmm, vi kör ingen lydnad, jag tycker det är trist:p men trix kan vi ju fortsätta med!

Luktdiskriminering, vittring, kryp, apportering av olika föremål - storlek och material. Angående trix så lärde jag in på basseten att stänga skåpsluckorna med tassen och lådorna med nosen, det tyckte han var himla kul och han fick tänka till ordentligt!

Apportering tänkte jag fortsätta med, hon tycker det är väldigt kul med allt som man kan bära:)

Tar gärna emot fler tips (vi sysslar med jaktträning)!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Såg ingen liknande tråd om detta så nu tänkte jag be er erfarna hundägare till tjockpälsade hundar om råd. Jag har nyligen...
Svar
14
· Visningar
4 463
Senast: almitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka