Vintertäcke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mellic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 896
M

Mellic

När ska man sätta på sin häst vintertäcke villken minusgrad? Hon är helklippt bara hår vid sadeln. Och vet inte när jag ska börja med vintertäket. nu har hon ett fleece täcke och regn täcke räker det ett tag till?

Sv: Vintertäcke?

De flesta hästar är inte alls så frusna som deras ägare tror...;)

Håll koll på hästen hur den verkar klara sig, och täcka efter det.
Hur vältränad hästen är samt grovfodertillgången påverkar hur känslig hästen är. Vind och väta är mycket mer avkylande än "torra" kallgrader.

När den är kall/fryser.
som hästägare måste man lära sig att kunna tolka detta. Om hästen är helklippt så är det ju extra viktigt att den är varm över kors och länd.
stick in handen under täcket. om hästen är normal varm där, dvs som den ska kännas "normalt" så är den lagom varm.
du kan även känna på öronen - om de är kalla ända längst ner vid roten brukar det betyda att hästen ligger lågt i temperatur ang. att hålla värmen.

Har nu ett 250g vintertäcke på min kille, är väll ca 5grader här nere nu. Har ännu inte klippt honom men eftersom han har väldigt kort vinterpäls så är det nästan som om han är klippt :)

jag har ett 150g täcke på min häst nu, här är det väl ca 0-8 plusgrader nu, några nätter har det varit nere under nollan. men det är ju väldigt individuellt mellan olika hästar, en grövre häst är ju ofta mindra frusen är en tunn.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus