vintersäsong..

Vita_N_6520

Trådstartare
Jahapp. Nu har den börjat (Här iaf :p )
Det är stenhårt i backen och man har ingenstans att rida..
Hur 17 ska man lyckas hålla hästen i kondition..? :crazy:

Tre dagar i veckan har ja ingen möjlighet att rida ordentligt eftersom det är skola och kolsvart när man kommer hem...
Vi har bara en padock där det redan är stenfruset (men det brukar gå upp o ner - ibland är det mjukare så man iaf kan jobba lite mer..)
Jag har ingen som helst möjlighet att åka till nått ridhus mer än kanske en gång i månaden för speciella träningar/tävling - som jag ändå inte kan åka på om hästen inte är i kondition...

På helgerna kan ja ju rida lite hårdare, om ja kan ta mej ut i skogen nånstans där marken förhoppningsvis iaf är lite sviktande.
På onsdagar kommer ja rida lättare dressyrpass, beroende på underlaget o ev även torsdagar.

Men jag vet inte hur ja ska lyckas hålla hästen i kondition när jag bara kan rida liiite mer ordentligt på helgerna..? :crazy:

Någon som kan ge förslag på vad man skulle kunna träna på om man inte kan rida i galopp o kanske inte ens i trav.
Förutom klättring då..
Går det att rida mer hårt om det är på gräs..? :confused:

Det är alltid ett problem innan snön kommer.. Då kan man iaf träna lite styrka med hästen...
:(

Sv: vintersäsong..

Har samma problem som du. Frusen ridbana som är hård, knögglig/ojämn. Kolsvart i skogen med gott om älgar och vildsvin.
Har som tur är en del åkrar som går att rida på. Även hästarnas sommarhage går att använda som tillfällig ridbana. Jag tycker det känns mjukare på gräset än på ridbanan iallafall.
Är svårt att hålla igång dem när man inte har tillgång till ridhus:(

Jag rider någorlunda som vanligt även den här delen av året. Har upplyst paddock och lite stubbåkrar och hagar i anslutning till den - åtminstone på något av ställena brukar det gå att rida lite mer ordentligt. Rider ut gör jag på helgerna och ibland på kvällarna med pannlampa och reflexer.

Det går att rida på hårt underlag också, det enda jag är försiktig med är när det är hårt OCH ojämnt. Men på frusna grusvägar etc. rider jag även snabbare än skritt. Är lite noggrannare med att skritta igång hästen först, bara. Dels pga kylan och dels pga att underlaget är hårdare.

Jag har aldrig förstått detta med att man inte kan rida bara för de är vinter..

Jag rider som vanligt de finns massor av åkrar att rida på och de är rätt mjuka jag rider där i alla gångarter och jobbar hästen som vanligt!
Jag travar och galopperar nu på vägarna även om de är hårt

När de är snö kan man trava och galoppera på vägarna eller åkrarna och de är verkligen jobbigt för hästarna BRA träning!

Jag rider i paddocken de blir spår runt fyrkantspåret och så!

Och mörkt ute?? som om de skulle hindra en till att rida???.. jag fick i 3 års tid rida efter 18:30 varje dag och de gick hur bra som helst, mörker är inte farligt de varken bits eller sticks hehe

Denna period på året är perfekt att befästa olika komandon och att få hästen rak..bara för att hålla i gång konditionen behövs inte trav och galopp..skritt fungerar utmärkt..Dessutom kan man under dessa tider ta och se över sin sits..sitter man rak över hästen? inverkar man i onödan? träna på att öka länga skritten går ju oxå bra..förhållningar.eftergift funkar dessa tillfredställande..öppna/sluta ..fungerar hjälperna och tar hästen dem korrekt..är halterna bra.. ryggar hästen rakt? det finns massor att göra.. trots att det är hårt i marken..Och att det är mörkt vad gör det..? då får man gå mer på känslan.. vilket är kanon..

Vi har en relativt kort period med det underlaget och en del av den brukar mina få sin årliga semester på (de har ingen sommarvila). I övrigt brukar ängar funka väldigt bra att rida på, tillräckligt mjukt för alla gångarter.

Annars är qodrofenias tips väldigt bra.

är själv lyckligt lottad som har privat ridhus som alltid är ledigt;)

nej men jag skulle hellre trappa ner lite på ridningen tills underlaget blir ok. Sliter fruktansvärt på hästens senor att gå på hårt och stumt underlag hela tiden.

Stubbåkrar brukar vara ok när det kommit snö..men något direkt bra underlag kan man väl inte påstå att det är...men någonstans måste man ju rida.

Har du ingen möjlighet att ta dig till ridhus iaf några gånger i veckan så kan man försöka variera träningen hemma med skrittövningar och långsam samlad trav,slutor,öppnor osv.?

Gazzan skrev:
Jag har aldrig förstått detta med att man inte kan rida bara för de är vinter..

Jag rider som vanligt de finns massor av åkrar att rida på och de är rätt mjuka jag rider där i alla gångarter och jobbar hästen som vanligt!
Jag travar och galopperar nu på vägarna även om de är hårt

När de är snö kan man trava och galoppera på vägarna eller åkrarna och de är verkligen jobbigt för hästarna BRA träning!

Jag rider i paddocken de blir spår runt fyrkantspåret och så!

Och mörkt ute?? som om de skulle hindra en till att rida???.. jag fick i 3 års tid rida efter 18:30 varje dag och de gick hur bra som helst, mörker är inte farligt de varken bits eller sticks hehe

Men herregud, inte hört talas om "bra underlag". Hur bra tror du det är för hästen att ridas i trav och galopp på hårt underlag, utan någon som helst fjädring eller stötdämpning. Ryser när jag tänker på sådana som inte ser till hästens ben. Tänk själv att springa dag ut och dag in på hårt underlag. Hur tror du dina ben och leder skulle må då?
Gösses:confused:

Samma här. Och inte nog med att skogsvägarna fryser och blir stenhårda, dom är superknaggliga efter all ridning där när det var lerigt.
Blää.. jag har en travhäst som måste träna ju :cry:
Så nu hoppas jag på massa snö så han får pulsa.

Ja, detta är väll ända nackdelen med vintern. ;) (Nädå, jag älskar inte alls kyla och snö. :angel: )

Våran paddock blir också frusen och knögglig, då rider jag på stubbåkrarna och ängarna runt omkring, brukar, precis som någon anna skrev alltid finnas någonstans där det går att rida. Sen har ju vi lyxen att det tar fem minuter att köra till ridhuset, men det är upptaget på vardagkvällarna och en del helger också, men brukar kunna åka ner dit någon gång i veckan!

När det väl töar nån gång brukar vi harva paddocken, och sen är det ridförbud där (använder ängarna) tills det kommit lagom med snö och marken är stenhård överallt. Då går det bra att rida i padocken! I alla fall i några dagar. :D

Precis som qodrofenia skrev så är vintern en utmärkt tid till att förbättra grundridningen. Det går utmärkt att göra i endast skritt, faktuom är att det är då man kommer till bukt med allting, istället för att harva runt i trav och galopp! :idea:

Sen brukar jag personligen ställa av min häst några veckor på vintern, i stället för somaren. Skrittar bara ut någon gång då och då när jag har tid. Det är skönt att få till semester, båda hästen och ryttaren! :D På 4 veckor tappar en frisk häst varken muskler eller kondition.

jag har alltid ridit fastän det är vinter och mörkt.
men där jag har hästarna nu finns bara stenhårda grusvägar med massa trafik i minst 70! (lastbilar etc) inte kul när det är kolsvart!
skogsvägar har vi tyvärr inte men jag har fått låna ett gärde att rida på ibland. Men där rider jag inte varje dag. Blivit så att hästen vilar helt varannandag och så rider jag varannan. Antingen ut (dagtid) eller ridhus (kvällstid, ta transport) mkt vila blir det, men hästarna klagar inte. Dom går ändå i hagen från kl 06.00-20.00

Vita_N_6520 skrev:
Jahapp. Nu har den börjat (Här iaf :p )
Det är stenhårt i backen och man har ingenstans att rida..
Hur 17 ska man lyckas hålla hästen i kondition..? :crazy:

Tre dagar i veckan har ja ingen möjlighet att rida ordentligt eftersom det är skola och kolsvart när man kommer hem...
Vi har bara en padock där det redan är stenfruset (men det brukar gå upp o ner - ibland är det mjukare så man iaf kan jobba lite mer..)
Jag har ingen som helst möjlighet att åka till nått ridhus mer än kanske en gång i månaden för speciella träningar/tävling - som jag ändå inte kan åka på om hästen inte är i kondition...

På helgerna kan ja ju rida lite hårdare, om ja kan ta mej ut i skogen nånstans där marken förhoppningsvis iaf är lite sviktande.
På onsdagar kommer ja rida lättare dressyrpass, beroende på underlaget o ev även torsdagar.

Men jag vet inte hur ja ska lyckas hålla hästen i kondition när jag bara kan rida liiite mer ordentligt på helgerna..? :crazy:

Någon som kan ge förslag på vad man skulle kunna träna på om man inte kan rida i galopp o kanske inte ens i trav.
Förutom klättring då..
Går det att rida mer hårt om det är på gräs..? :confused:

Det är alltid ett problem innan snön kommer.. Då kan man iaf träna lite styrka med hästen...
:(

Hej! jag håller verkligen med dej, ska kvala min häst upp till reg i vår ska rida L:A och Msv B, det krävs juh då också ridning och träning under vintern, nu har min ponny stått i 1 veckas tid för att fått lite lov efter höstens tävlings termin, men snart är det dags att börja rida igen, jag har varken barna eller ridhus här hemma hos mig, marken är frusen och fälterna är inte dom bästa, känns så himmla svårt hur jag ska kunna lägga upp det i vinter mörkret. jag kommer klart att ta ett ridhus kort för ett stall som ligger ca 30 minuters bil avstånd från mig, men jag kan inte sitta och rida där varje dag, inte bra för hästen eller bilens kostnader. hade tänkt lägga upp ett schema, efter skolans tider m.m

Måndag: Vila
Tisdag: ridhus
Onsdag: ridhus
Torsdag: Vila
Fredag: (troligtvis skogen)
Lördag: skogen
Söndag: skogen

vad tror ni anndra om det här schemat skulle man lyckas hålla en d-ponny i kondis på det här sättet under vintern, så klart så kommer det bli lättare när snön kommer, blir perfekt att rida i hagen då + att det hjälper att göra det ljusare ute. :D

Långnos skrev:
Men herregud, inte hört talas om "bra underlag". Hur bra tror du det är för hästen att ridas i trav och galopp på hårt underlag, utan någon som helst fjädring eller stötdämpning. Ryser när jag tänker på sådana som inte ser till hästens ben. Tänk själv att springa dag ut och dag in på hårt underlag. Hur tror du dina ben och leder skulle må då?
Gösses:confused:

Om du läser ALLT Gozzan skrivit, så ser du att hon rider på mjuka åkrar eller i snö. Och att rida på hårt underlag är INTE farligt.
Hästar är inte gjorda av porslin eller glas, vilket många tycks tro. ;)

Immer

Jag håller helt med dig. Fattar inte hur folk kan trava och galoppera på knöggligt och hårt underlag. :crazy: Då har man ingen kunskap om hästanatomi.

Jag har inget ridhus med försöker åka en gång i veckan så jag får ridit igenom honom ordentligt. Annars klättrar vi, galoppera om vi kan hitta nån mjuk skogsstig, tränar övergångar mellan skritt och trav. Travar på frusen grusväg i lugnt tempo med hästen i balanserad och bärig form, men med måtta.

Jag tar det heller lite lugnt på vintern än rider sönder min häst.....

Nej, hon skriver att hon travar och galopperar på hård väg.
Och åkrar är inte mjuka, har det varit kyla några dagar så är dom stenhårda! Och oftast ojämna... :crazy:

Såhär skrev Gozzan:
"Jag rider som vanligt de finns massor av åkrar att rida på och de är rätt mjuka jag rider där i alla gångarter och jobbar hästen som vanligt!"

Och att trava eller galoppera - I BALANS - på hårt underlag har aldrig skadat några hästben, snarare stärkt dem.

Jag är övertygad om att ständigt harvande i ridhus eller på mjuk ridbana är betydligt sämre för hästen än att bli riden på fast underlag.

Immer

Det är skillnad på fast och stenhårt underlag...

Jag håller helt med dig om att tungt ridhusunderlag inte heller är det bra i längden, men i dom ridhusen jag brukar vara så är det varken djupt eller tungt, det beror ju på hur man sköter det och så.

Och åkrar ÄR inte mjuka, inte dom som finn här iaf, och dom ar dessutom alltid lite ojämna.

Kan bara hålla med dig, tur att det finns folk som tänker sig för vilket underlag man rider på.

Möter folk var och varannan dag som kommer i full skentrav på stenhårda grusvägar

Ja det är ju oftast så, dom som "rider som vanligt" på vintern brukar, enligt min erfarenhet då, ha hästar som aldrig nånsin ridits i form, så det är ju inte direkt en balanserad gång deras hästar far fram i tyvärr... :crazy:

Så sent som idag har jag ridit på en mjuk och fin åker, mitt uppe på Hallandsåsen. Nu skrittade vi bara, eftersom Besten inte blivit riden på en vecka i samband med flytten. Och så var ju min man med till fots med den nye hästen.
Men nog hade det suttit bra med en galopp......

Immer

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 631
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama