Sv: Vinterridning
Bor i mellersta sv. jag, så här är det väl inte riktigt lika kallt som uppe hos er, iaf inte lika ofta.
Jag har ridit på ridskola i många år, och det enda vi hade var en mellanstor uteridbana och en del hagar, att rida i. Samt skog och mark förstås. Under alla år på ridskolan tror jag att ridläraren ställde in högst 3-4 ggr pga. dåligt väder. Och då handlade det om snöstorm eller liknande. Själva kylan är inget som stör hästarna. Kan också tillägga att ingen av hästarna reds med ländtäcken eller liknande. Kyla klarar hästar utan problem, sålänge det inte är blåst och nederbörd också.
Minns en enda gång då jag vänt hem pga. kylan och då var det över 30 minusgrader ute. INGEN red förutom jag.
Efter tio minuter fick jag kramp i fötterna och var tvungen att vända hem. Hästen verkade dock inte det minsta störd utan gick på som vanligt, gammeltanten.
Kläder..
Ridstövlar kan du glömma, annars förfryser du fötterna innan jul.
Jag har haft ridstövlar en gång i hela mitt liv, och det gjorde jag inte om. Skor är smidigare, skönare, varmare och snyggare.
Dock finns det ju theroridstövlar. Sånna är helt UNDERBARA! Jag frös aldrig i dem.
När det gäller resten av kroppen är det väll det vanliga. En varm jacka som
inte är för kort i amrarna - jag har jämt det problemet.
Ridbyxor har alltid fungerat för mig, då jag vägrade använda thermobyxor - fåfängda, bortskämda smorunge
- och ett tag ville jag inte ens använda långkalsonger.
Men det sistnämda är nog ett krav för en normal människa.
Det allra bästa man kan ha i byxväg är chaps. Man tror inte att det ska värma så mycket men det är faktist, iaf för mig, varmare än thermobyxor. Dessutom kan man ha dom på sommaren också, utan att bli för varm. Och det är jäkligt snyggt.
Så är det något jag verkligen rekomenderar så är det hela chaps, riktiga då såklart, inga plastchaps från hööks.
Sen ska man ha dubbla vantar - ett par tunna fingervantar och sen ett par tjockare över. Halsduk - ett måste. Benvärmare - älska!
och sockor/dubbla strumpor...
Jag har 1 t-shirt(eller liknande), 1 tjocktröja, jacka, halsduk, dubbla vantar, långkalsoner(ibland), jeans, chaps, sockor, benvärmare och ett par helt vanliga sommarridskor. Fryser aldrig.
Jag tycker att det är viktigt att man, trotts mycket kläder, ska kunna röra sig och
rida - bla. för att jag även rider dressyr etc. i kylan. Därför använder jag inte thermobyxor, tummvantar, mishelingubbe-jackor eller liknande. Annars fungerar säkert sånt också. Men varesej man har tjocka kläder eller inte så måste man kunna röra på sig hela tiden, annars blir man kall ändå.