Vinterridning

M

Merrimon

Jag har under de år jag ridit varit en bortskämd ridskole elev, med varmt ridhus :)

Nu rider jag ju 2 ggr/vecka på privat häst och är bara utomhus, mest i skog och mark eller efter vägen. Här i norrland kan det ju bli rätt kallt på vintern. 25 gr är ju inte ovanligt :eek:

Men vad tycker ni är gränsen för att rida, köldmässigt? Och ännu hellre vill jag vet: Hur klär ni på er, ni vana vinter ryttare?? Redan nu fryser jag om fötterna i mina graninge ridstövlar.... :cool:

Har tänkt köpa några varma vinterskor med klack, och det blir nog täckbyxor äver ridbyxorna. I övrigt då? Jag behöver råååååd :eek:

Sv: Vinterridning

Jadu det är bara att klä på sig så mycket som det går och ändå ta sig upp på hästen ;)

Jag har MH Rimfrost Rider stövlar och dom är otroligt varma och sköna. Sen är det bästa att skaffa sig ordentligt varma täckbyxor och jacka som är stora så man kan röra sig ordentligt.

Jag är ganska tålig av mig, och hatar egentligen allt som heter långkalsonger och täckbyxor, men jag brukar ha fleecisar under ridbyxorna och tjura på så :)
Sen hur kallt det är när jag rider beror lite på hur ridsugen jag är :)
Men ut och skritta när det är -25 grader tar inte hästen någon skada av iallafall, där hänger det nog mer på en själv :D

Men under så rekommenderar jag Ullfrotté! Det är det varmaste goaste man kan ha!
Lycka till där ute i snön!

Merrimon skrev:
Jag har under de år jag ridit varit en bortskämd ridskole elev, med varmt ridhus :)

Nu rider jag ju 2 ggr/vecka på privat häst och är bara utomhus, mest i skog och mark eller efter vägen. Här i norrland kan det ju bli rätt kallt på vintern. 25 gr är ju inte ovanligt :eek:

Men vad tycker ni är gränsen för att rida, köldmässigt? Och ännu hellre vill jag vet: Hur klär ni på er, ni vana vinter ryttare?? Redan nu fryser jag om fötterna i mina graninge ridstövlar.... :cool:

Har tänkt köpa några varma vinterskor med klack, och det blir nog täckbyxor äver ridbyxorna. I övrigt då? Jag behöver råååååd :eek:

Ja nu får man börja förbereda sig på kylan! Om du bara rider ute ska kanske du skulle ha en ridoverall eller en vanlig skoteroverall på dig...måste vara skönt! Ha långkallingar, undertröja, ridbyxor, vanlig tröja, övertröja, tjocktröja och täckbyxor och jacka eller overall. Alltså, många lager! På fötterna är det bäst att ha lite stora skor och tjocka varma sockar så det blir luftigt och varmt!! Filtstövlar blir ganska varma, men dom går ju inte att ha för jobb i stallet... Du kan ju också fixa plast eller trästigbyglar för att få varmare fötter! Tjocka vantar på händerna och en fleecemössa, en sån man kan ha under hjälmen på huvet! och halsduk förståss!! Då borde du klara dig ett tag=) hehe...

Är hästen klippt eller går med täcke så den har tunn päls kan du ju ha rid/ländtäcke när det blir allt för kallt. Som tidigare inlägg nämnde beror nog det möjliga arbetet mest på ryttaren och inte hästen! Men är det svinigt kallt kan du ju ta det lite lugnare. Tänkt dig själv att jobba hårt i sträng kyla...dock tror jag hästarna är lite tåligare!!

Hoppas du fått lite tips! Lycka till ute i kylan=)

Bor i mellersta sv. jag, så här är det väl inte riktigt lika kallt som uppe hos er, iaf inte lika ofta.
Jag har ridit på ridskola i många år, och det enda vi hade var en mellanstor uteridbana och en del hagar, att rida i. Samt skog och mark förstås. Under alla år på ridskolan tror jag att ridläraren ställde in högst 3-4 ggr pga. dåligt väder. Och då handlade det om snöstorm eller liknande. Själva kylan är inget som stör hästarna. Kan också tillägga att ingen av hästarna reds med ländtäcken eller liknande. Kyla klarar hästar utan problem, sålänge det inte är blåst och nederbörd också.

Minns en enda gång då jag vänt hem pga. kylan och då var det över 30 minusgrader ute. INGEN red förutom jag. :p Efter tio minuter fick jag kramp i fötterna och var tvungen att vända hem. Hästen verkade dock inte det minsta störd utan gick på som vanligt, gammeltanten. :bow:

Kläder.. Ridstövlar kan du glömma, annars förfryser du fötterna innan jul. :devil: Jag har haft ridstövlar en gång i hela mitt liv, och det gjorde jag inte om. Skor är smidigare, skönare, varmare och snyggare. :angel: Dock finns det ju theroridstövlar. Sånna är helt UNDERBARA! Jag frös aldrig i dem.

När det gäller resten av kroppen är det väll det vanliga. En varm jacka som inte är för kort i amrarna - jag har jämt det problemet.
Ridbyxor har alltid fungerat för mig, då jag vägrade använda thermobyxor - fåfängda, bortskämda smorunge :devil: - och ett tag ville jag inte ens använda långkalsonger. :angel: Men det sistnämda är nog ett krav för en normal människa.
Det allra bästa man kan ha i byxväg är chaps. Man tror inte att det ska värma så mycket men det är faktist, iaf för mig, varmare än thermobyxor. Dessutom kan man ha dom på sommaren också, utan att bli för varm. Och det är jäkligt snyggt. :cool:
Så är det något jag verkligen rekomenderar så är det hela chaps, riktiga då såklart, inga plastchaps från hööks. :eek:

Sen ska man ha dubbla vantar - ett par tunna fingervantar och sen ett par tjockare över. Halsduk - ett måste. Benvärmare - älska! :love: och sockor/dubbla strumpor...

Jag har 1 t-shirt(eller liknande), 1 tjocktröja, jacka, halsduk, dubbla vantar, långkalsoner(ibland), jeans, chaps, sockor, benvärmare och ett par helt vanliga sommarridskor. Fryser aldrig.

Jag tycker att det är viktigt att man, trotts mycket kläder, ska kunna röra sig och rida - bla. för att jag även rider dressyr etc. i kylan. Därför använder jag inte thermobyxor, tummvantar, mishelingubbe-jackor eller liknande. Annars fungerar säkert sånt också. Men varesej man har tjocka kläder eller inte så måste man kunna röra på sig hela tiden, annars blir man kall ändå.

Jag skulle invenstera i bra kvalitetes kläder, bl.a mountain horse har bra kläder så man slipper frysa. Att packa på sig för mycket hindrar ju ridningen, men det viktigaste:
Underställ av bomull, flezeställ ovanpå, varm flezetröja med krage, varm jacka gärna med flezefoder( vattenavisande yttermaterial) och thermobyxor som du kan rida i.Om du inte får plats med mössan under hjälmen finns det att köpa en s.k luva som täcker öron och hals. Ett par bra vantar som inte låter vatten/ snö komma igenom.
Ett par bra fodrade kängor och kräng på dig varma sockor....sen ska det inte vara några problem!!

Här i Skåne har vi inte den varga vintern... istället har vi ofta regn...skulle inte vara fel med lite kallare klimat och snö...

Jag har ridkängor med gummi nedtill och snörning som varma sockor får plats i. Sedan tycker jag att en investering i en Ridoverall är det bästa jag gjort. Skönt att inte behöva känna sig som en stoppad korv utan ha kvar lite rörlighet. Jag köpte min från Hööks för en tusenlapp och bara älskar den.

Ja, jag kan ju börja med stövlarna, jag har vad man kan kalla riktiga bondestövlar, köpte dem i vanlig varuhus, de har tjock botten, gravsula så jag alltid har ett ganska bra skydd mot den kalla marken, sen är de fodrade med någon fusk päls och så jar jag tjocka sköna sockor på mig, vilket jag kan ha då stövlarna är lite förstora för mig :D Det ända är att de är inte så höga i sitt skaft kanske knappt 2 dm, men de är helt klart bästa jag kan ha på mig på vintern. Sen att jag inte ser speciellt klok ut i dem, framförallt när de inte är så snygga o lite stora men det glömmer jag fort då jag inte längre förfryser tårna i dem! :love:
Termobyxor är ju bra, ska köpa sådana senare år, på överkorpppen har jag flera lager och sist en stickad tröja, sen en vinterjacka.
Händerna tycker jag är absolut svårast! Man behöver ju ha mkt skydd där också men det går ju inte! Man kan ju inte hålla i tyglarna och rida med känsel, det blir bara klumpigt, så där vet jag inte riktigt :confused: Men tre-finger-vantarna ska vara bra, ska nog skaffa sådana och ha tunna stickade ridvantar under dem, eller så skaffar jag ett par riktigt bra och fodrade skinnhandskar.

Lycka till med vinterpälsen! :D

Tack för alla bra tips! Nu ska jag skriva ner allt jag vill ha, så kanske tomten kommer med roliga paket i år;)

Riktigt varma skor/stövlar har jag också tänkt på ocj jag bryr mig inte om utseendet! Luva som täcker även halsen måste vara suveränt! Ska genast leta! Fleeceunderställ och ullfrotté ska jag också kolla efter direkt. Men ska jag köpa allt i vinter så blir jag snart fattig, så det blir nog en lång önskelista också...

jag kör med tjocka fodrade vinterridstövlar, (enda nackdelen me ddom är att dom är lite för tjocka för vanliga stigbyglar, lätt och fastna) helle hansen underställ, ridbyxkor varm tröja (lager på lager) och thermobyxor. Och så vantar och mössa (under hjälmen då såklart)

jag har ridit en gång när det var -19.
bara slänga en filt på pållan så.
ok, jag är galen. ;)

jag har långkalsonger, ridbyxor, termobyxor, strumpor, raggsockor, kängor, tre tröjor, fleecetröja och jacka. och så mössa och vantar såklart.

Hej!!

Som alla tidigare har skrivit så ska man klä sig "lager på lager" och ha rymliga kläder så att man kan röra sig!! Det är också enklare att hålla fötterna varma i ett par ordentliga skor om man har varma sockar. Ett par stövlar som ska hålla fötterna varma blir ofta så grova ock klumpiga att de ofta inte får plats i stigbygeln.

Jag har en köldgräns på -20 grader när jag rider. Men om det är över -15 så blir det bara skritt och möjligen LITE trav. Den kalla luften är INTE bra för hästen att andas i sig även om hästar är tåligare än vi människor!!!

Förutom god klädsel som rekommenderats tidigare kan man utnyttja hästens värme. Rid barbacka med ridgjord så du bara har stigläder och stigbyglar, så är det bekvämare i skogen. Använd gärna filt eller dyl.

Rolle på Österlen

Skoterstövlar med tjocksockar, skoteroverall över vanliga ridkläder med ylletröja samt skoterhuva och fodrade fingerhandskar. Alla ytterkläder köpta på Granngården, inga ridklädestillverkare verkar ha varit i norrland!

Ja i vintras var man påklädd om man säger så ;). Detta hade jag på mig:

2 T-shirts
1 polotröja
1 tunnare tjocktröja
1 tjock tjocktröja
Ridjacka

Långkallingar
Ridbrallor
Termobrallor

Två-tre lager sockar
Ridkängor

Tjoca ridvantar
Halsduk
mössa

Haha...ja det blev lite kläder :D.

Nu påstås jag ha "termostatfel" så jag fryser sällan, men det viktigaste tycker jag är att man håller händer, fötter och knän varma. Så bra vantar (skidhandskar är oftast varmare och smidigare än ridhandskar), vettiga skor (själv har jag helst läderskor, gummi kyler!) och benvärmare eller termoridbyxor är bra.

Jag rider normalt tills det börjar gå mot -20, sedan drar jag ner litegrann på tempot. Rider lektion utomhus för tränare, då har vi en köldgräns på -18.
Men eftersom jag har en häst som mår bäst av att gå varje dag har det nog hänt att jag gett mig ut och skrittat när det varit -30, helst barbacka då.

Hästskrutta har ländtäcke på sig när det är kallt, samt fleecetäcke med hals när jag ridit lite hårdare (risk för svettning).

Nu bor jag förvisso ganska långt söderut i norrland så oftast är det riktigt hyggligt ridväder vintertid, dvs. man klarar sig fint med ridbyxor + långkallingar samt rejält på händer och fötter. Tänk, snart kan man ta en snögalopp :love:

Senast ändrad av en moderator:

Mitt bästa tillägg till ovanstående tips är att ha ett varmt överdrag på sadeln så inte rumpan blir nedkyld. Om det är riktigt kallt har jag tagit hästens utetäcke och lagt på, och sedan rullat framdelen av täcket runt benen. Fungerar bäst vid skritt turer, det är inte att rekommendera att rida lätt. :rofl:

Som många sagt är A och O för att inte frysa många lager. Ha ull närmast kroppen, det kan vara en bra sak att tänka på också. Bomull är helt värdelöst att ha inpå kroppen när det är kallt ute, för det har inte samma isolerande egenskaper som t.ex. ull. Fleece är också bra.

En riktigt kall vinterdag ger jag mig ut på en skrittur (har ridit ett antal gånger när det varit -25. Vad jag tänker på har jag ingen aning om :crazy: :p ), men jag skrittar bara när det är -15 och kallare eftersom det är skadligt för lungorna med trav och galopp då. Men ut och pulsa i snön kan man ju göra ändå. :idea:

För det första har jag ju många lager på kroppen, sen har jag ett par termoridbryxor, vinterjacka över alla tusen tröjor, MH Rimfrost Rider (Graninge är helt värdelösa när det är under minusstrecket tycker jag :crazy:) och ett par riktigt tjocka gosiga vantar (har skidvantar- det är absolut bäst! ;) ). Under hjälmen har jag antingen "rånarluva" eller en sån som finns att köpa för att ha under just hjälmar. Jag har aldrig halsduk, det är ajjabajja enligt mig. Det finns jättebra "fusk-ollar" att köpa, i hästaffärer t.ex!

Några andra bra tips: rumpludd på sadeln, helt oskattbart. :D
Vill du inte att fötterna ska bli lika kalla, så klä stigbyglarna med nosludd så tar det lite längre tid innan kylan leds till dina fötter genom metallen.
Ridtäcken som knäpps framför sadeln är väldigt bra att lägga över benen som nån skrev. Man får passa så det inte åker bak bara. :crazy:

Det var de tips jag kunde komma på såhär! :D

Senast ändrad:

Här är det inte så kalla vintrar som tur är, brukar ha på
mig långkallingar, ridbyxor, 2 par strumpor, polotröja, 2 tjocktröjor, ridjacka,
varma vantar, halsduk och ibland öronmuffar.

Vill göra ytterligare ett tillägg till vinterklädes diskussionen nu när jag själv har packat upp alla vinterkläderna. Termo-trosor!

Köps i sportaffärerna och är som ett par boxertrosor som dras utanpå de vanliga trosorna. Det är termotyg bakom rumpan och i grenen - jättesköna! Kostar ngra hundralappar men är klart värt det :love: !

Microfleece underställ är att recomendera :love: sedan en varm stickadtröja( tex norsktröja)Sen en varm tjock dunjacka över detta och såklart en halsduk=) Finns fuskolle jag kör med rånarluva när det är -15 och under de.
Sen vanliga ridbrallor och sen termoridbyxer över de=)
Vanlig varmfodrade vinterskor med stickade socker i=) vantar sen kan kylan inte besegra mig iaf=)
Med plaststigbyglar så slipper man blåa tår :D
Hästen har tjockt strittäcke på sig=)
Jag bor i mellesta sverige och det kan hända att det är -30 nån dag den ligger det på 20-25 jag rider som vanligt då=)

Liknande trådar

S
Utrustning Jag ska börja rida igen i höst, red när jag var ung från 7 till 18 och nu är jag 31. Har anmält mig till en ridskola som inte har...
Svar
14
· Visningar
1 080
Senast: susekl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30