Vinterpälsen av före betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ceasarina
  • Startdatum Startdatum
C

Ceasarina

Har försökt läsa på då jag planerar betäckning för första gången. Mitt shettissto (15 år) har dock fått 2 avkommor tidigare. Har läst att stoet bör vara avmaskat och fällt vinterpälsen.
Om jag ska följa det kommer jag inte kunna skicka henne förrän efter midsommar... :confused:
Synpunkter - råd mottages tacksamt...

Sv: Vinterpälsen av före betäckning?

Jag betäcker mitt shettis-sto TIDIGAST i juni, då har hon fällt. Vet inte om det har någon betydelse med pälsen, men har hört det från flera håll att shettisar har svårare att 'ta sig' under tiden de fäller. Har också hört mycket om fölningsproblem/kastningar och det har varit de shettis-ston som skulle fölat tidigt.

Fast det är ju som sagt vad jag hört - har inga fakta...

Vet inte hur det är med shettisar, men man bör se att vinterpälsfällningen kommit igång ordentligt i alla fall och att brunsterna är regelbundna. Avmaska gör man enligt schema och rekommendationer.
Jag betäcker mina araber tidigast i mars/april, men de har i och för sig inte samma pälsanlag som en shettis och mina ston brunstar som de skall året runt....

Lycka till.
mvh
Carina

Har inte hört att det ska vara större risk för kastningar eller annat som påståtts på just shetland. Å andra sidan kommer de nog hinna fälla klart i tid i år med tanke på att alla (åtminstone alla mina) shettisar fäller för fullt nu.

Vilken hingst funderar du på?

Ett bra sätt att få stoet att fälla av tidigt är att dels hålla henne i ett mkt gott hull och ge rejäla doser B-vitamin (jag fick en gång tips om att ge dubbel dos och det funkade faktiskt...).
MÅnga shettisar har kvar päls på magen långt in på sommaren. EN gammal hästdam jag träffade på sa att det baror på att de har bandmask. Och f*n vet om inte det stämmer (jag har iofs aldrig tagit träckprov o kollat) för om man avmaskar med dubbel dos banminth så försvinner pälsen på magen...

Jag betäcker ofta mina i maj även om de skulle ha vinterpälskvar eller inte har börjat fäll aldrig några problem med att de ska bli dräktiga inte

Tack (till alla) för svar! Och ber om ursäkt att jag postat samma fråga 2 ggr. Trodde inte att den första gick igenom - hittade den inte. Pinsamt.
Jag ska betäcka henne med en welshmountainhingst, men vet inte vilken än. Gärna en fux med bläs för att ha chans på det. Hon är bara 95 cm (svart) och jag hoppas få ett föl som är lite större. Har insett att det inte finns några som helst ekonomiska eller praktiska skäl till att ta ett föl - men jag vill!
Förhoppningsvis utvecklas mina barns intresse så vi har användning även för fölungen när den vuxit upp.
Tack också för tips med avmaskning och b-vitamin! Hon är i rundaste laget och har börjat fälla, iallafall.

En anledning till att vinterpälsen ska av är att stoet inte är i hormonell balans förrän hon fällt. Det går naturligtvis att betäcka ändå med gott resultat, men ska hon till hingst på naturlig betäckning så vill man ju ha så få språng som möjligt pga infektionsrisken bl. a. Det viktigaste är ju att brunsterna är jämna och tydliga. Lycka till!

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
C
  • Låst
Avel Har läst på flera ställen att "stoet ska vara avmaskat och ha fällt vinterpälsen" innan man skickar henne på betäckning. Någon som vet...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross