Vinterpäls som skapar friktion under sadeln

Flingan

Trådstartare
Nu på hösten när hästarna börjar sätta ordentligt med vinterpäls får mina hästar skav under sadeln, återkommande varje år. sadeln ligger inte fel och under månaderna då pälsen är "normal" syns inga märken alls efter sadeln, händer detta er också??

Jag funderar på om jag ska klippa under sadeln för att minska friktionen eller om det bara förvärrar saken? Finns det nå speciella schabrak eller underlägg man kan köpa eller vad ska jag göra??

Sv: Vinterpäls som skapar friktion under sadeln

Köp ett sadelskuret renskinn, eller skär till själv. Det är det överlägset bästa i min mening. Fårskinn kan ju också fungera men är mer svårskött tycker jag, renskinn borstar du bara av om det blir svettigt och är det vinter kan du borsta det med snö.

Jag har detta istället för schabrak.

Jag har samma problem med min islandshäst, fast på våren då vinterpälsen är "död" och inte växer längre. Jag använder inte schabrak då, utan fårskinnspad under sadeln, och tycker att det fungerar bra.

Ja sk vinterskav är vanligt på känsliga hästar och klipper du blir ofta problemen värre . Använd som sagt renskinn och klipp sparsamt utöver då vissa extremt känsliga får stora skav av skänkel utöver det som klippta .

Klipp minimalt och använd renskinn. Fårskinn skapar friktion på många pälsar och gör alltså problemet ännu större medans renskinn funkar på alla som jag har hört talas om. Tänk bara på att renskinn är ganska tjocka så se till att inte sadeln blir för trång.

Var får man tag i renskinn? kan man lägga de under schabaket?

Hade samma problem, främst efter nyår.

Det försvann helt när jag balanserade mikromineralerna (dvs la till ganska stora mängder zink och koppar)! Nu går det bra att klippa hela ryggen utan antydan till skavt päls.

Välsorterade försäljare av sadlar brukar sälja skinn , du kan säkert även hitta leverantörer på nätet .

Du använder skinnet under sadeln istället för schabrak . Det blir inte för trångt då skinnet är så jämntjockt att det höjer hela sadeln .

Googla renskinn så kommer det upp flera ställen som säljer dem.
Du använder renskinnet istället för schabrak.

Du använder skinnet under sadeln istället för schabrak . Det blir inte för trångt då skinnet är så jämntjockt att det höjer hela sadeln .

Precis. Mitt renskinn är, under en fastspänd sadel med ryttare i, inte tjockare än ett vadderat schabrak.

Eftersom vinterpälsen är av sämre kvalité finns det ingen anledning att spara under sadeln där den svettas o blir smutsig- lättare att hålla ren o torr.

jag har köpt rådjursskinn som har samma hårstrån som ren- ihåliga strån.

Som Centaur skriver kan man förbättra pälsen med foder. Linfrö har gjort susen för mig i alla år.
bytte mineraler 1 år o fick skav på båda, vilket jag aldrig haft förr eller senare.

Varmblodet jag hade på foder fick skav av att andas typ i början på förra vintern, började rätt så direkt ge henne vetegroddsolja och foderjäst och vips så blev det helt annan kvalité på pälsen och hon slutade få skav helt i princip.

vet inte om det funkar på andra hästar, men på min funkade det :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 601
Senast: Stergo
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
4 010
Senast: Pallen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 609
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka