Vinterpäls redan i Augusti?!

Beppo

Trådstartare
Japp... min fjording ahr redan för några veckor sedan börjat sätta tjockare päls. Han orkar inget och så fort han rör sig så blir han genomblöt, allra helst nu i denna sommarvärme.

Vad kan det bero på?

Funderat påa tt klippa honom men vet itne om ajg ivll göra det pga alla insekter.

Någon fler med samma problem och hur har ni löst det?

Sv: Vinterpäls redan i Augusti?!

alla våra hästar har börjat sätta vinterpäls, både halvbloden och ponnyna och det är helt normalt.nu har dom inte några problem av det men hade dom haft problem med svettningar så hade vi klippt redan nu, för insekterna kan man ju använda ett flugtäcke. annars brukar vi inte klippa förens i sep.

Det beror på avtagande av ljus. Pälssättning/fällning styrs i första hand av ljuset, inte värme/kyla.

Min ponny har börjat få lite strävare hår och så och att hon tapar mycket hår. Vi funderar klippa henne om 2 veckor !

Mvh
Eran Emma

Min ena tappade sin vinterpäls väldigt sent och nu verkar det som att det är dax för den att komma snart.

Jag tror jag ska ge b-vitamin varje dag nu, istället för som jag gjort i sommar, bara i samband med ridturer då hon fått kraftfoder+annat.

Vad kan det bero på?

Är det något nytt att han gör det?

Min förra häst (islandssto) tappade inte all vinterpäls förrän efter midsommar och satte ny päls i augusti. :crazy: Så har hon varit hela livet och det handlar inte om något annat än att hon helt enkelt är sådan. Hon hade inga näringsproblem eller annat alltså.

Mitt tips: lev med det. Hästen far inte illa av att svettas.
Sista året jag hade mitt sto så klippte jag henne i oktober(en sträng på halsen ner mellan frambenen) och senare; i slutet av december; så halvklipptes hon över hela kroppen. Hon gick på lösdrift, naturligtvis med täcke då. Det fungerade rätt bra tyckte jag.

Vi lever med en sån häst ;) och klippmaskinen åker fram vilken dag som helst ... Förra året klippte vi första gången 12/8. Det är inte kul när de svettas "stillastående".

Han släpper oerhört tidigt också, i vintras började det mellan jul och nyår. Det är en extremt "kalenderbunden" häst, samma visa år efterår. Frisk, utan näringsproblem etc.

tack för alla svar! verkar som om att jag inte är ensam om problemet!

Walle tappar sin päls sent, in i juli fortsatte an att tappa päls.... fällde sommarpälsen i slutet av juli och för två veckor sedan började han få tjockare päls. Vet att fjordingar har tjockare päls än många andra hästar med fullblodsnerv i men jag lider med honom när han nu redan satt päls!
Vill inte rida honom nu när det är så himla varmt och han verkar trött och lojj.

kanske dags att fundera på att klippa honom redan...

Har honom på lösdrift och ska halvklippa honom i vinter eftersom han förra vintern satte en enorm vinterpäls och lätt blev svettig. hanvilade dock förra vintern pga av skada men i år ska vi hålla igång ordentligt.

Vi fick klippa flera gånger för att "hålla pälsen i schack", så det hinns högst troligt med att bli hyfsad längd på stråna till kallare temperaturer ändå.

Klipper vi så här tidigt tar vi rejält, och klipper mindre senare med årstidsväxlingen. Det är ändå bara vi som inte gillar det visuellt - för hästen funkar olika klippränder bra.

Min islänning brukar börja i augusti, men iår har han faktiskt inte börjat än... Inte shettisen heller föresten :confused:

Mammas halvblod börjar redan få tjockare päls såg jag häromdagen :crazy: Fy tusan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka