C
Cillavan
Min 18-åriga hingst sätter alltid vinterpäls i juli. Jag har ingen aning om varför, men det är hemskt opraktiskt. Han är i bra hull, frisk och pigg i övrigt och får bra foder inkl hö, havre, betfor och mineraler samt lite soja. Han har kort och fin päls på våren när han fällt av sig. Jag klipper honom på vintern, och det fungerar bra, han fryser aldrig.
Nu undrar jag vad det beror på att de sätter päls i juli?? Jag inser att det måste bero på någon slags obalans, men vad? Har hört av en bekant att det kan röra sig om en obalans i njurarna?? Kan det stämma och vad kan man göra åt det? Som det är nu så måste jag klippa honom, han blir dyngsur av svett varje dag och det måste vara väldigt jobbigt för honom att jobba i värmen med all päls.
Tar tacksamt emot tips och idéer om hur man kan få rätsida på detta!
Nu undrar jag vad det beror på att de sätter päls i juli?? Jag inser att det måste bero på någon slags obalans, men vad? Har hört av en bekant att det kan röra sig om en obalans i njurarna?? Kan det stämma och vad kan man göra åt det? Som det är nu så måste jag klippa honom, han blir dyngsur av svett varje dag och det måste vara väldigt jobbigt för honom att jobba i värmen med all päls.
Tar tacksamt emot tips och idéer om hur man kan få rätsida på detta!