Vinterpäls nu?

Araminta

Trådstartare
Hästen fäller i mängder för tillfället :confused: Känns helkonstigt att han börjar sätta päls redan?! Fler hästar som ruggar nu?

Sv: Vinterpäls nu?

Det har ju regnat en del sista tiden. Om hästarna har lite fattigt på mat på betet och/eller kanske inget helt skyddande för vädret sätter dom gärna päls.

Jepp, de fäller sommarpälsen i stora bollar! Mina började redan strax efter midsommar att fälla lite grann, sen i början av juli satte det verkligen fart. Pälsfällning/sättning styrs ju utav ljuset, inte temperaturen....

Japp, mina börjar också.
Dock har de både massor med mat och egna hus att gå in i så det kan knappast bero på det. ;)

Japp mina 2 började för ca 2 veckor sedan och här har det varit soligt och varmt hela sommaren, inte en enda eländig kall regndag. Bete börjar dock vara torr pga torkan:(

min ponny fäller trots inne på natten, massa mat och regntäcke när det regnar.... det är ljuset och luften, jag känner också av att det är höst.

Jajamänsan, våra pållar fäller så det bara dröslar av det! Började strax efter midsommar.
Dom hinner ju knappt fälla vinterpälsen förrän dom sätter till den igen! :confused:

Min gamling fäller, massor nu.
Står inne om nätterna, massor av mat (bete, hö, lusern och kraftfoder) och regntäcke vid regn.

Dom hinner ju knappt fälla vinterpälsen förrän dom sätter till den igen! :confused:

Exakt, det känns som om de fäller året runt :confused: Det är ett par veckor i juni som de håller sig fina och sen är det hår överallt igen :cool:

Skönt att det inte bara är min dock. Blev lite orolig där ett tag.

Min häst började sätta päls innan midsommar i år :cool: då det regnade så förb-nnat..

Nu har han haft uppehåll med fällandet/pälssättningen ett tag men nu har han haft semester en vecka och nu börjar han rugga igen..

Min häst och stallägarens fullblod håller på att sätta päls, båda är sjukt lurviga...

:cool:

Min ponny är numer i Trapalanda men hon satte "alltid" sin vinterpäls i Augusti. Alla 12 år jag kände henne.

Min har fällt i en månad nu och har även fått tjockare päls (det var inte länge den sommarpälsen varade :p ).

Även här rasar sommarpälsen....på båda. Dom går i huvudsak ute men tas in några timmar på dagen p.g.a. insekter.

Min häst har också börjat fälla i MASSOR. :eek: Men han brukar vara rätt så tidig. I september förra året hade han vinterpälsen klar redan...

Tja, sedan midsommar så blir det ju bara mörkare och mörkare, så det är nog helt i sin ordning. ;)

Min häst har fällt ordentligt, men börjar lugna ner sig lite nu. Men snart börjar väl det nya växa ut istället...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka