Vinterpäls nu

kolblakkur

Trådstartare
Har en ponny som alltid sätter vinterpäls tidigt. Nu är den tät och cirka 1,5 cm. Och det har idag varit trettio grader ute. Han måste rakas imorgon. Men hur mycket vågar jag ta? Han ska gå på lösdrift till hösten och då gå utan täcke tänkte jag, men vara delvis rakad. Hinner pälsen komma tillbaka tills det börjar bli lite kyligare?

Sv: Vinterpäls nu

Kan du inte spårklippa? Då kan den ju fortsätta vara spårklippt hela tiden och ändå slippa täckas.

Måste få haka på din fråga, för min ponny börjar också sätta sin vinterpäls nu (hon har alltid gjort det, så det är inget nytt ;)).
Men jag har aldrig ens funderat över att man kan klippa redan nu :o
Är det någon därute i buke-världen som klippt sin häst så här tidigt?

Jag vet inte om det räcker. Han är mörk och pälsen är redan nu tät :( Tror det får bli helrakning med lite större "ryggplätt" än vad han brukar ha. I september brukar pälsen vara så lång att han står rakt upp och ner och svettas.

:(

Senast ändrad:

Räcker inte med spårklippning. Jag helklippte en av mina nu när värmen kom, han hade inte ens så lång päls som din men var alltför varm och svettades tom i stallet på natten.

Tror säkert det växer ut igen till vintern, i värsta fall kan du ju täcka.

Scata:
Det finns inga regler om när man får klippa. När hästen står och lider i värmen så klipper man,oavsett vad kalendern visar.

Min ska klippas idag, lämnar en platta på ryggen. Klippte han för en månad sen, men pälsen är redan för lång.

Det är ljuset som till stor del syr päls fällning och päls sättning.

Mina shettisar fäller sommar pälsen nu.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Min "sköthäst" (shettis) har också börjat sätta vinterpäls nu. Ägaren rakade den för kanske 1 vecka sedan och då var nog pälsen ungefär lika lång som din hade, och riktigt tät.
Blev helrakad och han verkar uppskatta det!

Min shettis fäller också sommarpäls nu. Började för minst en vecka sedan. Shettisarna hinner ju knappt fälla av all vinterpäls förrän de börjar sätta ny...:(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Coras star
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka