Vinterpäls i juli?

R

Rio

På betet där min ponny går så finns även ett shetlandssto (har inte koll på ålder, men är absolut över 10, närmare 15 år). Detta sto har fått föl, och har fortfarande en hängmage kvar, bukig men även med fett över revben. Hon har för övrigt soleksem.
Detta sto har fortfarande tjock vinterpälsen kvar från sidan av magen och ner under hela buken. Den sitter fast och går inte att borsta bort. Detta borde bero på b-vitamin brist, inte sant? Dock har hon ju fått b-vitamin via mineralsten (rätt säker på detta). Hur kommer det sig då att hon inte fäller, trots att det är över 20 +?

Jag spann vidare lite på det här idag, och funderade på om hennes hängbuk kan hänga ihop med det? Kan hon ha någon brist som gör att hon inte tar upp protein må tro? Eller ser helt enkelt en shettis ut såhär efter ett antal föl?

Flummigt, ja visst, men jag är fundersam över detta stackars sto, och hoppas ni kan hjälpa mig!

/Sanna, som hoppas att jag lagt tråden rätt, det är trots allt inte bara foder det handlar om... utan mer om stoets välmående.

Sv: Vinterpäls i juli?

Mitt shettissto har också lite vinterpäls kvar under magen (hon är 16 år). Över lag så fäller shettisar väldigt långsamt, i alla fall har min gjort det tidigare år också. Lagom när de fällt klart så börjar de sätta vinterpälsan ;)

Min lilla dam har också hängbuk, hon är enbart sällskapshäst och arbetas alltså inte, dessutom har hon fått 3 föl. Så det är inte alls konstigt att hon har hängbuk.

Det behöver alltså inte alls vara några som helst fel på den shettisen som går i samma hage som din ponny.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 297
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 094
Senast: Soffan74
·
Hästvård Min häst fick för cirka ett år sedan, knottror över bog, hals och sadelläget. De kliar inte och stör inte honom på något vis alls, han...
Svar
5
· Visningar
3 720
Senast: MalinE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka