Vinterhage på sommar, parasiter?

E

Elisabethh

Vi har använt en ca 6 ha stor hage nu på vintern till ca 10 hästar (lösdrift). Till sommaren har vi stora parasitfria (bara gått kort senaste åren) beten. Vi kommer göra träckprov och avmaskning nu i april innan de släpps men min fundering rör den nuvarande vinterhagen. Egentligen skulle vi behöva ha hästar där på sommaren också eftersom den behöver hållas betad och dels är det praktiskt att kunna ha en hage i den storleken för de hästar som rids och man behöver få tag på lätt (den andra hagen är så stor!)

Är det dumt ur parasithänseende att låta dem gå i den även på sommaren? Hur kan vi minimera risken för parasitsmitta om vi använder den(mocka osv?)? Under de dagar som krävs för avmaskningen kan vi begränsa ytan ytterligare för dem och mocka undan allt. Vi vill ju inte sprida avmaskningmedel i de fina våtmarksområdena…

Jag tar tacksamt emot råd!!

Sv: Vinterhage på sommar, parasiter?

Hur smittad vinterhagen är beror ju på hur mycket smitta hästarna sprider. Hur är parasitstatusen på hästarna från i höstas?

Det är många unghästar och de hade en del blodmask. De avmaskades i höstas innan flytt till vinterhagen. Sedan har vi tre inackorderingar som jag inte känner till hurpass mycket parasiter de har.
Jag vill ju verkligen försöka hålla så rena beten som möjigt nu när vi har så goda förusättningar för det (bara gått boskap och det är stora ytor)

Har inget med frågan att göra, men vill bara spontant säga att så UNDERBART att ha 6 HA hage man vill ha hästen i när man rider för att lättare hitta och hämta in den. En hage på 6 Ha är jättestor!! Och ni har den som den "lilla" hagen! Lyckos era hästar!!

Om de har en del mask efter prov skulle jag se till att hålla medlets intervall, då kommer det inte ut nån ny smitta i alla fall.

Inackorderingarna kan ni väl kräva att de tar prov också när de går på er mark!

Haha ja man blir ju lite hemmablind :) och visst har de det bra de lever riktigt hästliv ;)

Hur menar dui med att följa intervallet?

Ja vi ska kräva träckprov el avmaskning på de nya inackorderingarna. De andra vi har kom mitt ivintern och då gav det inte så mycket med träckprov el avmaskning..

Hur menar dui med att följa intervallet?

Ja vi ska kräva träckprov el avmaskning på de nya inackorderingarna. De andra vi har kom mitt ivintern och då gav det inte så mycket med träckprov el avmaskning..

Den här vintern hade träckprov och avmaskning funkat om man inte bor uppåt i landet där det faktiskt var nån vinter.

Intervallet beror på hur mycket av masken medlet påverkar.

Pyrantel (Fyrantel, Banminth) - tar vuxna blodmaskar och efter 4v har det kommit nya vuxna som släpper ägg.

Ivermektin (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell, Ivomec Comp (kombinationspreparat), Equimax (kombinationspreparat) - tar vuxna och "ungdomar", det tar 8v tills det finns vuxna äggläggande maskar igen.

Moxidectin (Cydectin, Cydectin Comp (kombinationspreparat)) - tar vuxna, ungdomar och 25% av de inkapslade larvarna. Tidigast efter 12v finns det äggläggande vuxna maskar igen.

Intervallen är alltså 4, 8 eller 12v för blodmask. Använder man ett prazikvantelpreparat mot bandmask ska man vänta ett halvår mellan gångerna och används bara vid behov.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 896
Senast: Cicci75
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 886
Senast: super
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025