E
Elisabethh
Vi har använt en ca 6 ha stor hage nu på vintern till ca 10 hästar (lösdrift). Till sommaren har vi stora parasitfria (bara gått kort senaste åren) beten. Vi kommer göra träckprov och avmaskning nu i april innan de släpps men min fundering rör den nuvarande vinterhagen. Egentligen skulle vi behöva ha hästar där på sommaren också eftersom den behöver hållas betad och dels är det praktiskt att kunna ha en hage i den storleken för de hästar som rids och man behöver få tag på lätt (den andra hagen är så stor!)
Är det dumt ur parasithänseende att låta dem gå i den även på sommaren? Hur kan vi minimera risken för parasitsmitta om vi använder den(mocka osv?)? Under de dagar som krävs för avmaskningen kan vi begränsa ytan ytterligare för dem och mocka undan allt. Vi vill ju inte sprida avmaskningmedel i de fina våtmarksområdena…
Jag tar tacksamt emot råd!!
Är det dumt ur parasithänseende att låta dem gå i den även på sommaren? Hur kan vi minimera risken för parasitsmitta om vi använder den(mocka osv?)? Under de dagar som krävs för avmaskningen kan vi begränsa ytan ytterligare för dem och mocka undan allt. Vi vill ju inte sprida avmaskningmedel i de fina våtmarksområdena…
Jag tar tacksamt emot råd!!