Vinterdeppig?

H

HBF

Hej,

är ganska nybliven hästägare (sen i somras) och har senaste månaden fått en ganska deppig häst. Senhösten var jobbig med svår kolik och hälta men nu är han ok och igångsatt igen. Problemet är bara att han inte verkar glad längre och det smärtar väldigt att se. Står som inackordering och en teori jag har kring detta är att våra hagar (ganska små för övrigt) har varit extremt leriga och hästarna står mest stilla och ser ut att ha allmänt tråkigt i hagen. Dessutom har de varit vattenskadade till och från och därför har vi inte fått släppa ut dem i hagen vissa dagar.

Naturligtvis har jag tagit upp detta som ett problem med stallägarna men de ser ingen lösning. Jag har även ställt mig på kö till andra stall men kommer nog inte få en plats förrän framåt våren/sommaren.

Tror ni detta bara är kopplat till årstiden och man ska bara vänta ut den eller vad skulle ni ha gjort? Har ni några bra tips för att "bota" deppighet (har har en bra foderstat med mineraler och vitaminer)?

Hjälp!

Sv: Vinterdeppig?

Jag tror att hagarna gör mer än man tror.
Om hästen dessutom varit dålig brukar inte detta direkt hjälpa.

Att flytta till ett ställe där du kan få garanterat daglig utevistelse i lite större hagar med kompisar är nog en bra idé!:)

Sen spelar ju allt det andra också in; Hur mycket man rider, vad man gör när man rider, hur mycket man grejar med dem. Vissa hästar verkar bli lite deppiga om de är vana vid att bli pysslade med och helt plötsligt av någon anledning inte blir det längre...

Små leriga hagar kan få vilken häst som helst deppig. Hagarna ska vara såpas stora o torra att hästarna har möjlighet att röra sig. Har han hagkompisar han trivs med? Alla hästar kommer inte överrens o då kan det bli deppigt.

Hej och tack för svaren,

jag har även funderat på hans hagkompis som inte verkar vara helt schysst mot min lille kille... Jag frågade runt i stallet igår och förhoppningsvis kan jag byta hagkompis om några dagar.

Pysslet har jag oxå funderat på och lagt lite extra tid på men ska lägga ännu mer. Igår fick han en lång lång härlig rykt följt av massage och massa kel, gissa om killen njöt... :smirk:

Tror även att det spelar roll hur vi rider, senaste tiden när det varit så mörkt har vi mest varit i ridhuset (har ingen belysning på vägarna runtomkring). I helgen har vi dock planerat in en lång uteritt med långa galoppsträckor, ska bli underbart!

Jag kämpar vidare och hoppas jag ser en vändning snart.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka