Vinterdäck när man kör från norr till söder och tillbaka?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ainon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 911

Ainon

Trådstartare
Ska nästa helg åka från Piteå till strax söder om Stockholm och hämta en valp, här uppe har vi ju snö men E4:an är ju huvudsakligen snöfri. Hur ser det ut söderut?
Är lite förvirrad, får jag ha dubbdäck på bilen hela resan TOR även om det är sommarväglag och efter 15 april på den södra delen av ressträckan?
eller måste jag byta till sommardäck?

Vill inte precis ta med däcken och hålla på krångla med att byta halvvägs, inte så bra på att byta däck :angel:

E4 är helt bar och torr från Skellefteå och söderut, men känns det tryggare att ha på vinterdäcken när du åker hemifrån ska du ju ha det. För eventuella poliser som stoppar dig och vill ge dig böter får du tala om att du kommer från fjällen och ska hem dit igen. :D

Ska nästa helg åka från Piteå till strax söder om Stockholm och hämta en valp, här uppe har vi ju snö men E4:an är ju huvudsakligen snöfri. Hur ser det ut söderut?
Är lite förvirrad, får jag ha dubbdäck på bilen hela resan TOR även om det är sommarväglag och efter 15 april på den södra delen av ressträckan?
eller måste jag byta till sommardäck?

Vill inte precis ta med däcken och hålla på krångla med att byta halvvägs, inte så bra på att byta däck :angel:
Du får ha vinterdäck hela resan.

Nu var det ju vinter i Skåne för bara några dagar sedan så nog kan man säga att det är risk för vinterunderlag hela vägen.

Men det är ju efter den 15 april och då FÅR man ju inte ha vinterdäck.

Tycker det är svårt att veta om man ska vara olaglig och säker med vädret som är nu, eller följa lagen och vara mer osäker.

E4 är helt bar och torr från Skellefteå och söderut, men känns det tryggare att ha på vinterdäcken när du åker hemifrån ska du ju ha det. För eventuella poliser som stoppar dig och vill ge dig böter får du tala om att du kommer från fjällen och ska hem dit igen. :D

Jag är lite nojjig för isfläckar då jag ska köra sent på kvällen så är toppen om jag får ha vinterdäck :)

Nu var det ju vinter i Skåne för bara några dagar sedan så nog kan man säga att det är risk för vinterunderlag hela vägen.
Tycker det är svårt att veta om man ska vara olaglig och säker med vädret som är nu, eller följa lagen och vara mer osäker.

Fast det verkar man få om man ska till ett ställe där det råder vinterlag?
"Om en bilförare stoppas i stan med dubbäck, men hävdar att hen är på väg till en plats där det råder vinterväglag. Vad händer då?
– Då får man fortsätta färden. Är man på väg till en plats med befarat vinterväglag gör vi en väldigt generös tolkning. Framförallt är det detta inget problem under första månaden. Har man en anledning till varför man har dubbdäck kommer vi inte att rapportera det, säger Johan Löfstedt. "

Man får ha dubbdäck på midsommarafton om det är vinterväglag eller meteorologerna påstår det ska bli sådant.

Här har de - precis som förra året - gått ut med en uppmaning att INTE byta utan vänta och att de INTE kommer bötfälla någon för det.

Det får man om det är eller befaras vara vinterväglag där man ska köra.

@Ainon Såhär stod det i min lokaltidning i alla fall. :)
Här där "alla" normalt ska kunna byta till 15:e så tror de inte på folk som kör tidigt på morgonen där smältvattnet fryser till svallis i enstaka skugglägen på vissa småvägar. De blir så klart tagna på hemvägen och då är det ju inte risk för vinterväglag... men igen nästa morgon
Men ingen kan ju hålla på och byta däck två gånger om dagen i två veckor.

På väg till/från Piteå tror jag dock inte blir några problem att få accepterat.

Här där "alla" normalt ska kunna byta till 15:e så tror de inte på folk som kör tidigt på morgonen där smältvattnet fryser till svallis i enstaka skugglägen på vissa småvägar. De blir så klart tagna på hemvägen och då är det ju inte risk för vinterväglag... men igen nästa morgon
Men ingen kan ju hålla på och byta däck två gånger om dagen i två veckor.

På väg till/från Piteå tror jag dock inte blir några problem att få accepterat.

Man ska normalt kunna byta till 15:e här med. Gator och alla stora vägar är rena. Många grusvägar med. Men inte grusvägar i skugga. Och igår snöade det (smälte bort dock). På nätterna är det -5 eller kallare.

Hade jag inte kört till/från stallet hade jag kunnat byta (jag går till jobbet). Men vid stallet är det bitvis is sista biten. Och som du skriver - en kall morgon så blir det halt.

Du får ha vinterdäck hela resan.
Om det är vinterväglag på en del av resan så får man ha dubbdäck hela resan.
Ska man åka från skåne till fjällen får man ha dubbdäck på hela resan även om 90% av resan sker på icke vinterväglag. Självklart gäller detsamma även om man åker åt andra hållet.

Sen är väl min personliga uppfattning att man generellt helst väljer att byta till sommardäck så snart det är rimligt att risken för vinterväglag är över. Så, det beror väl på hur väglag och väderprognos ser ut när dagen närmar sig. Jag har ingen koll på hur det ser ut norröver, bor ju själv rätt långt söderut. (sista snöresterna av de uppskottade snövallarna på vår gård har smält bort idag...)

Om det är vinterväglag på en del av resan så får man ha dubbdäck hela resan.
Ska man åka från skåne till fjällen får man ha dubbdäck på hela resan även om 90% av resan sker på icke vinterväglag. Självklart gäller detsamma även om man åker åt andra hållet.

Sen är väl min personliga uppfattning att man generellt helst väljer att byta till sommardäck så snart det är rimligt att risken för vinterväglag är över. Så, det beror väl på hur väglag och väderprognos ser ut när dagen närmar sig. Jag har ingen koll på hur det ser ut norröver, bor ju själv rätt långt söderut. (sista snöresterna av de uppskottade snövallarna på vår gård har smält bort idag...)
Bor tio mil söder om Piteå. Vägarna(de större) är okej just nu, men vi vaknade till -10 och skulle inte våga ge mig ut på sommardäck än på ett tag.

Det får du visst ha om det riskerar vara vinterväglag.

samtidigt ska man vara medveten om att dubbdäck på torr sommarväg i södra Sverige kan, pga av sämre däckprestation vara näst intill lika dåligt som bra sommardäck i vinterväglag i Norrland samma vecka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka