Vinter och vatten

lisa412

Trådstartare
Vi (ägaren och vi medryttare) funderar på hur vi ska göra för att undvika att vattnet fryser i hagen. Jag har sett bilder lite varstans där folk använder två baljor och frigolit eller liknande mellan. Funkar det?? Eller har ni några smarta lösningar som inte är alltför komplicerat att fixa själv?
 
Vi (ägaren och vi medryttare) funderar på hur vi ska göra för att undvika att vattnet fryser i hagen. Jag har sett bilder lite varstans där folk använder två baljor och frigolit eller liknande mellan. Funkar det?? Eller har ni några smarta lösningar som inte är alltför komplicerat att fixa själv?

Ja det funkar till 10minus åtminstone. Lock på baljan (isolerat!) På natten när hästarna är inne så är vattnet isfritt på morgonen
 
Vi (ägaren och vi medryttare) funderar på hur vi ska göra för att undvika att vattnet fryser i hagen. Jag har sett bilder lite varstans där folk använder två baljor och frigolit eller liknande mellan. Funkar det?? Eller har ni några smarta lösningar som inte är alltför komplicerat att fixa själv?
Jag har köpt baljor med el i. Ganska dyrt men helt klart värt pengarna. Ska köpa fler, har bara inte bestämt mig för vilken storlek jag ska välja. Lutar dock åt en till av de där 140 liters.
 
Vi har en isolerad balja. Funkar super så länge stallägarna minns att lägga locket på. Är isfri betydligt längre än de oisolerade, även utan lock.


Hade helst haft elvärmd, men vi har inte tillgång till el.

/lavinia
Vi (ägaren och vi medryttare) funderar på hur vi ska göra för att undvika att vattnet fryser i hagen. Jag har sett bilder lite varstans där folk använder två baljor och frigolit eller liknande mellan. Funkar det?? Eller har ni några smarta lösningar som inte är alltför komplicerat att fixa själv?
 
Jag funderar på att bygga någon sorts varmkompost man kan ställa en vattenbalja i. Hästskit att fylla komposten med finns ju så det räcker.
 
Vi (ägaren och vi medryttare) funderar på hur vi ska göra för att undvika att vattnet fryser i hagen. Jag har sett bilder lite varstans där folk använder två baljor och frigolit eller liknande mellan. Funkar det?? Eller har ni några smarta lösningar som inte är alltför komplicerat att fixa själv?

Vi har en egenbyggd isolerad tunna, med lock av tjock frigolit som ligger på när hästarna inte är ute. Funkar jättebra och vattnet är isfritt på morgnarna ner till iaf minus 20 grader :) Sen fryser det ju under dagen såklart, men det har hästarna hål på utan problem.
Den stora fördelen är ju att det aldrig bottenfryser, i dom vanliga tunnorna fryser det ju både på sidorna och i botten så det blir ett jäkla bankande och ösande varje dag för att det inte ska frysa ihop hela alltihopa till slut...
 
Den allra enklaste varianten är att ha två likadana vattentunnor där man sätter den ena tunnan i den andra.
Jag förvånas varje vinter hur stor skillnad det gör att bara ha dubbla vattentunnor!
Det blir en liten luftspalt mellan tunnorna och det isolerar förvånansvärt bra. Visst fryser det i kanterna, men jag sparkar på dem så isen lossnar och tar bort isen med ett durkslag. Den stora skillnaden är hur tjock isen blir när det är många minusgrader. Först neråt 15-20 minusgrader brukar det bli besvärligt.
Jag brukar använda en äldre trasig tunna som yttertunna. Jag gör extra hål i botten på yttertunnan, för att hindra isbildning om vatten rinner ner i den. Och när det är många minusgrader fyller vi på varmt eller ljummet vatten ett par gånger om dagen.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
3 372
Senast: Breaktown
·
Anläggning Mitt söte sprättedjur har roat sig två dagar i rad. Han har brutit av två stolpar bredvid varandra så nu är det måååånga meter staket...
Svar
18
· Visningar
1 708
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 204
Senast: Blyger
·
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp