Vintepälsad nordsvensk till showskick...

Migo

Trådstartare
Nu behöver jag bukefolkets råd!

Läget: Stor bruksnordis med massa man och svans, samt rejäl vintepäls. Pälsen är kanonblank samt ren och fräsh. Manen är lååång och spretig längst upp. (bilden är med sommarpäls, manen är sig lik om än något längre).

Imorrn ska vi på dressyrkurs och hon ska var lite extra fin, hur och vad ska jag göra:eek:
Jag kommer inte klippa nånting på henne, hon behöver sin päls då hon går på lösdrift. Alla andra tips emottages tacksamt...

Tanken är att fläta manen modell ardennerfläta, men det blir en massa tuss längs halsen ändå:( Jag köpte hårgele och smetade på efter att ha provflätat, vilket resulterade i att tussarna klibbade ihop och stod om möjligt ÄNNU mer rakt ut... Ska man kladda i gelen INNAN man flätar?

Svansen är renborstad och full av glans. Funderar på om man ska fläta den en bit eller låta hela hennes imponerande hårsvall vara fritt?

Hon kommer ridas barbacka, så kan inte matcha utrustning på henne, hon har bara naturfärgat huvudlag med svart stångbett.

Vad kan jag göra, vill inte komma på världen tuffslufs!

/Migo
skitnervös...

Sv: Vintepälsad nordsvensk till showskick...

Kamma henne lite extra så hon ser fin ut, annars behöver du inte göra nått mer tycker jag hon är fin som hon är;)

håller med sshameless:bow:

Gå in på xtremehorsemakeover, och se om du får några tips! Låt svansen vara!! Tror sidan hette nåt sånt iaf..

Var stolt över din vackra håriga häst :idea:

Inte behöver du hålla på och kleta med gele, jisses, det är ju inget halvblod!

Nä, massor av pälsglans så man och svans blir så där fina och luftiga blir perfekt :love:

(kan du förresten rida dressyrpass med en oklippt häst inomhus? men det kanske det inte var förresten... jag har iaf min ridhäst klippt såhär och han går på lösdrift och har klarat sig fint i flera år såhär :idea: han svettas som en gris även när vi rider ute annars, ridhus är inte att tänka på...)

skuggabaldur

Gelé i innan flätning så går det bättre. Låt svansen vara utsläppt tycker jag.

*svarar alla*
Tack för alla fina komplimanger! SKa se om jag kan få ut en videosnutt från träningen sen, vi fick några galoppsteg som jag misstänker kommer vara den totala höjdpunkten på min ryttarkarriär...

Jag geleade in hennes man och flätade den, men hon hade totalkvaddat den i transporten så lektionen reds med man och svans i "vildskick":p.
Ägnade 2 timmar åt att borsta henne skinande blank innan vi åkte (hon brukar vara kolugn i lådan), men väl framme en timme senare kom hästen ut sjöblöt!:eek:
Så jag fick vackert finna mig i att rida runt baracka på en svettfuktig häst med krullig päls... Hon charmade dock publiken med sin blick, så jag tror inte nån större skada är skedd;)

Du som undrade om det går att rida långhårig häst i ridhus: Det går kanon! Hon rids "hårt" hela vinterhalvåret utan problem. Skrittar henne grundtorr och sen sköter hon resten genom att rulla sig osv.
Sen rider jag AR, så det blir inte så svettigt(för hästen...).

/Migo
stupatrött...

Ser hon ut så där nu? Och du kallar det rejäl vinterpäls?

7605250.jpg

Där har du rejäl vinterpäls.. ;)

jag påpekade att det var en sommarbild(ledtråd: grönt i bakgrunden)

Damens vinterpäls är rediga 7 cm, hon ser ut som en stor nallebjörn...

jag borstar våra långhåriga shettisar med en hundkarda. JÄTTEBRA e den. även mot lera, kommer ner lite på djupet.

Jag börjar alltid med gummiskrapa, går över till piggborste, vidare till rotviska (kort sen långt borst) sen rykt och sist trasa.
Hon blir faktist riktigt ren trots enorm päls, har efter tre intensiva dressyrpass barbacka inte ett märke på mina ljusbeiga ridbyxor!

Men nu är kursen avklarad så för min del är tips inte längre aktuella, lär dröjja innan vi ger oss ut igen (plånboken gråter blod varje gång...)

/migo
edit. Under värsta fällperioden på våren tar vi en mjuk plastkratta och drar av det värsta med- man får lite avstånd och hästarna tycker det är grymt skönt... ser dock ganska kul ut ;)

Heh... kan man hyra in sin lurvis hos dig och få honom så ren och fin? :idea::rofl:

jisses, jag lyckas inte hålla pälsen sådär fin när den är så lång :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka