Jag behöver lite tips och råd i från er här på Buke!!! Jag har fått erbjudande ifrån en kompis att köpa hennes 12åriga islandssto som tyvärr skadade sig genom en olycka i hagen förra vintern och nu har dom fallit att hon inte kommer att hålla för ridning men avel går bra. Stoet är bedömt första klass har fått två föl ett sto som nu är 6år och en trevlig ridhäst och en hingst som är 3år och skall visas nästa år. Nu till problemet hon är en extremt utpräglad enmanshäst besök av hovslagare och veterinär sker med munkorg på, öronen ligger som limmade i nacken när alla utom ägaren är nära, när ägaren ska hämta henne i hagen visslar hon varpå stoet kommer flygande med öronen som spjut framåt väl framme ska det buffas och mummlas med matte alltså hon ÄLSKAR matte och hatar alla andra! Min kompis köpte henne som 4åring och beteendet har gradvis kommit men hon har aldrig visat ilska mot sin ryttare oavsett vem hon haft på ryggen! Eftersom min kompis varken har tid eller råd med mer än en häst så frågade hon mig om jag ville köpa henne till min avel annars kommer hon att avlivas eftersom min kompis vill vara säker på att hästen får det bra och inte säljs vidare gång på gång pga sitt beteende! Jag är intresserad av stoet till min avel för hon är väldigt fin. Men frågan är om det går att bli hennes nya vän, hur ska man bäst gå till väga, ska min kompis ha kontakt med henne eller ej (inte känns det som) så kom med tips och råd är ni snälla hon är för bra för att avliva om det kan undvikas! Nala