Vinna över enmanshäst hur???

nala

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd i från er här på Buke!!! Jag har fått erbjudande ifrån en kompis att köpa hennes 12åriga islandssto som tyvärr skadade sig genom en olycka i hagen förra vintern och nu har dom fallit att hon inte kommer att hålla för ridning men avel går bra. Stoet är bedömt första klass har fått två föl ett sto som nu är 6år och en trevlig ridhäst och en hingst som är 3år och skall visas nästa år. Nu till problemet hon är en extremt utpräglad enmanshäst besök av hovslagare och veterinär sker med munkorg på, öronen ligger som limmade i nacken när alla utom ägaren är nära, när ägaren ska hämta henne i hagen visslar hon varpå stoet kommer flygande med öronen som spjut framåt väl framme ska det buffas och mummlas med matte alltså hon ÄLSKAR matte och hatar alla andra! Min kompis köpte henne som 4åring och beteendet har gradvis kommit men hon har aldrig visat ilska mot sin ryttare oavsett vem hon haft på ryggen! Eftersom min kompis varken har tid eller råd med mer än en häst så frågade hon mig om jag ville köpa henne till min avel annars kommer hon att avlivas eftersom min kompis vill vara säker på att hästen får det bra och inte säljs vidare gång på gång pga sitt beteende! Jag är intresserad av stoet till min avel för hon är väldigt fin. Men frågan är om det går att bli hennes nya vän, hur ska man bäst gå till väga, ska min kompis ha kontakt med henne eller ej (inte känns det som) så kom med tips och råd är ni snälla hon är för bra för att avliva om det kan undvikas! Nala

Sv: Vinna över enmanshäst hur???

Är det verkligen ett bra avels-sto om hon har sånt temperament? :crazy:

Som jag skrev har hon två avkommer ett sto på 6år som är jätte trevlig och en hingst på 3år som ska visas nästa år även han har ett jätte trevligt sätt så det oroar mig inte!!!!

Låna hem hästen i ett halvår och se om det funkar. Jag hade inte låtit min kompis komma och hälsa på hästen, iaf inte till en början.

Har funderat i dom banorna men efterlyser ändå tips på hur jag ska närma mig hästen och på sikt vinna hennes förtroende. Har under mina 35 år med hästar aldrig varit med om något liknande! Enmanshästar byter ju ägare ibland och det måste finnas någon här på Buke som köpt en häst som dom vetat var en enmanshäst tycker att det regelbundet dycker upp annonser på enmanshästar till salu så kom med tips hur gjorde ni?!

Min häst är en typiskt enmanshäst. Veterinär, hovslagare, massör, kiropraktor, kunna hästmänniskor som inte kommer i närheten av min häst utan att han börjar hugga och sparka efter dem. Han är även skeptisk mot min mamma som tillbringar lika mycket tid i stallet som jag minst och som han är väl bekant med. Köpte honom som fyraåring och som ovanstående häst var han då inte lika extrem så att säga, tur för mig.

Men det har verkligen inte varit en dans på röda rosor. Min räddning blev en mycket kunnig NH-instruktör.Jag har lagt ner timmar och åter timmar på just den här hästen och vunnit hans förtroende genom daglig kontakt och vääääldigt många timmars ledarstrider. Men nu efter fyra och ett halvt år passar han mig som handen i handsken. Min allra bästa vän och visst det var verkligen värt "besväret" plus att jag lärde mig grymt mycket på vägen.

Om det är någonting du undrar om så är det bara att fråga så ska jag försöka besvara :) Är inte helt säker på att detta svaret var något åt det håll du förväntade dig så :D

Jag skulle ge hästen tid. Inte kräva något av den direkt, förutom att den uppför sig.
Att muta hästen med nån godsak tycker jag är en bra grej när hästen beter sig som du vill. Även att gå promenader brukar funka som en tillits förstärkare. Jag är inget fan av att vifta snören och utöva maktkamper utan jag förespråkar att man bestämmer sig för vad man vill att hästen ska göra och sedan kräver man det. Dvs att inte gå undan när hästen försöker skrämma dig. Efter ett tag brukar dom ge med sig och inse att du inte är ett hot.

Svamligt inlägg men det jag vill säga är det bästa är att ignorera det dåliga genom att inte backa undan, och belöna det goda.

Detta har funkat för mig när jag har hanterat aggresiva hästar.

Håller med dig till hundra procent;).

Har alltid funkat på mina hästar den ena värre än den andra har alla blivit kompisar med mig och gör allt man ber om.:love:

Liknande trådar

Hästhantering Innan ni påpekar att jag är en idiot och tjuv så ska jag säga att jag har partat m,ed polisen om allt som jag vet om detta så de vet...
Svar
2
· Visningar
1 294
Senast: annie_cool
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 754
Senast: rebus
·
H
Hästhantering Hej! Jag har medryttare på ett 6årigt varmblodssto och ska ta hand om henne på heltid en månad nu då hennes ägare åker utomlands. Men...
2
Svar
20
· Visningar
4 042
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym