"Vingligt" föl!

Cado

Trådstartare
För att börja från början så fick mitt hbl föl hög feber i början på sommaren (2 månader gammal) och veterinären ordinerade "bred spektrum" medicin. Hon fick antiinflamatoriskt, pencillin mm. Hon blev ganska snabbt bra trots att vi aldrig fick veta vad som var fel. End of story (kanske).

Nu är hon 5 månader gammal och är oerhört vinglig i bakkärran. Vingligheten har kommit gradvis och det är svårt att avgöra när den började. Hon kan skritta och galoppera, men inte trava. Hennes allmäntillstånd är toppen - hennes päls glänser, hon växer så det knakar, hon äter, hon går med sin mamma och diar friskt på dagen (står i varsin box om natten), och hon är glad, pigg och kör sina bockserier med stor glädje!

MEN hon rullar ofta fast i boxen eller har ibland helt enkelt mycket svårt för att ta sig upp när hon ligger ner. Hennes sätt att ta sig upp när hon ligger är mycket speciell - sträcker ut frambenen och krånglar upp bakbenen med svårighet (svårt att beskriva). Hon är vinglig och stapplig i alla gångarter och undviker trav helt o hållet.

Vi var på Strömsholm för undersökning och dom hittade ingenting alls. De röntgade haser - ingenting. Blodprov - allt normalt. Röntgen av hals - ingenting. Erlichias - negativt. Det enda provet som vi fortfarande inte fått svar på är abortvirus.

Hon har nu gått på smärtstillande i en vecka men absolut ingen förändring = hon har inte ont.

Igår när jag pratade med Strömsholm så var de ganska beredda på att döma ut henne till min stora förtvivlan! :cry:

Är det någon som hört talas om något liknande? Vad tusan mer kan jag göra?? :confused: Det här fölet är så oerhört viktigt för mig och jag vill verkligen inte förlora henne - hon är så otroligt speciell!:love:

Några idéer? Akapunktur? Chiropraktor?

Om du någonsin sett något liknande så välkomnar jag verkligen ditt inlägg!!!

Sv: "Vingligt" föl!

Så här ser min älskade Arachne ("Ari") ut (e. Alcatraz)
Liten%20Ari%20031.jpg

Liten%20Ari%20017.jpg

Om nu veterinären inte hittar något så skulle jag ta ut equiterapeut/kiropraktor/massör för att kolla igenom fölet. Se till att ta en välutbildad med bra referenser bara, jag har hört om "alternativare" som skadat föl när de manipulerat...
Var bor du? Jag kan rekommendera Håkan Lundell om du bor så du kan träffa honom, han åker runt en del vet jag...

Har de röntgat ryggen?

Min första tanke var slinger.

Illihios brukar kunna ge stappligehet oxå men det borde setts på blodprov.

Bra av dig att inte ge upp innan du har svart på vitt.

Kram Eva

Att röntga ryggen är tydligen väldigt svårt och ger sällan några bra bilder enl vet.

Däremot så fick jag höra från min hovis idag om något i USA som heter EPM och även wobblers syndrome och båda kan stämma på mitt föl. I USA har de börjat att operare när hästar som drabbas av det ena eller det andra, men tydligen inte här i Sverige, men jag ska absolut pratat med Strömsholm om det!

Usch vad maktlös man känner sig! :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 006
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark