J

jemps

Hej! Skulle verkligen behöva hjälp med en sak. Jag har en 9årig halvblodskille som är jättepositiv, utb. till medelsvår dressyr och älskar att jobba. Det enda är att han är väääldigt vinglig :confused: Riktigt skumt! Det är som att han inte förstår, om man t ex ska vända rätt upp, så vänder han antingen försent eller för tidigt, för att sedan vingla runt istället för att gå rakt fram.

Om man vänder snett igenom, så måste man kämpa sig högröd i ansiktet för att landa vid hörnbokstaven på andra sidan ridhuset/ridbanan och inte någon annan stans. Detta är riktigt jobbigt! Det är som om han är "för känslig" för de "svängande hjälperna" eller hur jag ska säga :P Och jag har provat att då ta mindre i tygeln om jag t ex ska vända rätt upp, men då missförstår han och svänger inget alls eller alldeles för lite.

På volten blir det ett himla vinglande, volten växlar mellan för stor och för liten hela tiden.

Detta är ett himla problem för oss, det hindrar oss från att tävla dressyr! :mad: Störande då han är så himla fin annars! Finns det någon där ute som kan säga vad jag ska göra?
Superdupertacksam för svar!!!!

Jenny

Sv: Vinglig!

Det låter som om du fått en väldigt fin och känslig häst. :)

Antar att du ska försöka förfina dina hjälper, ge små lätta signaler.

Det är som att han inte förstår, om man t ex ska vända rätt upp, så vänder han antingen försent eller för tidigt, för att sedan vingla runt istället för att gå rakt fram.

Vadå "han vänder"...?
Det låter som om det är du som vänder för tidigt eller för sent...inte är tillräckligt tydlig helt enkelt.

Med en välutbildad och känslig häst får man vad man ber om, blir det inte bra har man antagligen bett om fel sak.
Skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig att ta tillvara de kvaliteterna hos din häst :bump:

hej!

jag skulle som de tidigare nämnt göra finare hjälper och parrera honom bättre med skänklarna så han får stöd. undvik att rida allt för mkt efter spåret rid en-två meter innanför spåret, hästen ska inte kunna "lägga sig" på väggen. ett tydligt exempel när hästar använder väggar som stötte pelare är när volterna blir med utskjutna bogar, vändningarna blir vingliga, hästen ställer sig gärna med huvudet men fortsätter med kroppen efter spåret etc. väldigt vanligt för ridskolehästar.

Rider du för tränare? Jag får intrycket av att du själv inte är stabil i din sits och att hästen "vinglar" för att parera upp detta... Rid mycket sitsträning och titta framåt när du rider, så att du har ett riktmärke att sikta mot, och skaffa en bra instruktör, om du nu inte redan har det!

En välskolad häst följer vikten.

Det måste den göra om den skall prestera i MSV.

Att rida en välskolad häst - kan ses som en spegel på ryttarens inverkan.

En duktig ryttare styr med vikten och kan placera hästesn hovar åtminstonde på någon decimeter

Hamnar du inte där du tänkt dig - brister det i din kroppskontroll, i din förberedelse.

Är du tillräckligt gammal för att köra bil?
Ta en sväng tex.

En nybörjare svänger lite för mycket måste rätta till ideligen med ratten

En erfaren bilförare ställer hjulen i en viss vinkel i ingången - sitter still - och rätar ut efter kurvan.

Samma sätt är det med ridning på en volt....
I ingången reglerar du hästens böjning och voltens storlek med din inverkan och sitter kvar där.

Det som påverkar voltens storlek mest är vikten, om ryttaren måste korrigera/ratta så flyttar den oftast vikten om den inte är självständig i sin balans.

På en välriden eller oriden häst blir det därför ofta vingligt.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Kan det vara så att han inte bjuder ?

Ett vanligt problem när hästen inte är framme för skänkeln.

Prova att rida mycket tempoväxlingar och rida mer framåt ö.h.t så tror jag att det kan lösa sig.

En bra övning är att sätta koner (4 st ) på medellinjen och sätta dom med ca 2 meters avstånd till att börja med och i trav göra avsaktning till skritt emellan dessa.

Minska avståndet och var petnoga med att hästen svarar på förhållande och framåtdrivande hjälper.....förstärk hjälperna riktigt så du kan rida med fina, mycket små hjälper och däremellan vara helt still själv.

Till slut skall du kunna göra en avsakning med bara ett skrittsteg och sen trav och då menar jag en riktigt bra trav med framåtbjudning.
Detta skall få dig senare att kunna rida med tryck och få halvhalter att stämma.

Prova gärna och återkom med vad du fick ut av övningen !

Ett litet men mycket viktigt tillägg....

En annan orsak till vinglighet är att du sitter med handbromsen i och med denna övning kan man inte göre det !!
Det kommer du märka om när du kommer till att minska avståndet på konerna då bara enstaka skrittsteg följer med trav........

Med alla förhållningar kräver en eftergift som följd för att hästen skall bli självbärig.

Inser nu att allt det ni säger stämmer :idea: :o
Pinsamt! Allt stämmer om jag tänker efter, jag har en förmåga att luta mig inåt, får ofta påpekanden om att jag rider för mycket med handen, hästen i fråga är väldigt känslig och jag rider på tok för mycket på spåret! Läskigt hur allt kan vara så självklart för er medan det inte har fallit mig in att det kan vara så!
När jag läser mitt inlägg efter att ha sett era svar så är det skumt att jag inte insett det tidigare. Tack för att ni står ut med korkade folk som jag! :D

Ska genast ut och träna för att se om det stämmer i "verkligheten" också ! Återkommer med hur det gick! Tack för alla bra svar btw :bow:

Senast ändrad av en moderator:

:D ja det är bra att analysera, prata, skriva om sin ridning !

Nått annat som är bra är att skriva dagbok där man kan precisera övn, förtjänster och svårigheter.

Vore kul med en uppföljning !

Ett tips på en bra övning är att vända rätt upp och göra volter ut mot spåret. Ex; vända rätt upp och vid G göra en volt till höger komma upp på medellinjen igen rakställa och vid X göra en volt till vänster och sen en ny volt vid D. Jättenyttig övning!

Jag skulle gissa på att du rör dig för mycket i sadlen, och han kanske blir osäker när du svänger han i tyglarna, sitt stilla mitt över hästen och styr med sittsen och sittbenen och genom att lägga till yttertyglen lite gran på yttersidan

Hej igen!
Nu har jag varit ute och tränat! (tog ett tag :o )
Övade på allt det ni sagt, någon övning som stod funkade rätt bra, jag satsade mycket på att sitta rakt, rida mer med benen och ge finare hjälper. Funkade kalasbra! Han var riktigt fin, följde mina vägar och kändes nöjd och tillfreds.

Det enda var att han var lite spänd, och "knackig" i steget, vilket också är något han brukar vara, dock något jag glömde skriva. Provade då att lätta i handen, ge längre tygel och hålla om med benen och driva mer helt enkelt. Detta ledde iof till att han fick en något lägre och längre form, men med så mycket annat jag fick på köpet var det värt det! Jag får sedan succesivt plocka upp honom mer och mer när det funkar bättre.:banana:

Tack så jättemycket för alla bra tips! Ni vet inte vad ni har gjort för mig! Riktigt kul att man kan lösa ett så stort problem "via internet"! Jättesnällt allihopa! Se upp för mig och Stanley på tävlingsbanorna i år säger jag bara!!!

Jenny

Vadå ses på tävlingsbanorna...:crazy:

Har jag gjort bort mig nu :D inte va de meningen att de skulle gå så bra :mad: (provade du konövningen ?)

Vadå ses på tävlingsbanorna...:crazy:

Har jag gjort bort mig nu :D inte va de meningen att de skulle gå så bra :mad: (provade du konövningen ?)

Hihih :D
Ingen fara, jag håller mig till LC/LB såhär i början ändå (:
Japp, den var lite krånglig men det gick.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 789
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
469
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om jag börjar bakifrån med kvällens sista lektion så fick jag sitta på min storfavorit lakritstrollet Ägrim! Underbart! Men.... ...inte...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V