vindskydd?

Barnardo

Trådstartare
är det så att hästar som går ute hela tiden måste ha ett vindskydd eller någon slags ligghall, om de har rejält med skog att gå i?

vad tycker ni? :confused:

Ja!
det räcker inte alltid med träd som skydd när det regnar,blåser och är kallt ute :smirk:

Visst är det knäppt.
Tänk att man har några hästar varav en står i dörren och inte släpper in de andra.Dom som sätter dessa lagar vet inte vad dom håller på med.
Låt förfabian en häst vara HÄST och inte någon jävla porslinsdocka :devil:

Knäppt???

Har man nu sina hästar ute året runt (vilket kanske kan vara ett bra alternativ under vissa förutsättningar) är det väl självklart att de ska ha vindskydd?! Bäst är det att ha en rejäl välströdd ligghall med gott om plats för hästarna. Den bör vara konstruerad så att alla hästar kan ta sig in och ut och att risken för att någon häst ska bli instängd eller utstängd minimeras.

Om man har ett sådant vindskydd så att en häst har möjlighet att stänga ute de andra så ska man nog se över sitt vindskydd/hästhållande och helst förbättra skyddet eller möjligen ta bort den hästen som ställer till bråk ur flocken.

Och vad ska den hästen gå då.Hur många hästar går in i ett vindskydd och känner sig säkra där,nej du hästarna står hellre ute och ser vad som händer än i en lada där dom inte har någon koll alls.Jag vet att att vindskydd ska vara,men jag gillar det inte. :bow:

Går de ute sygnet runt så måste de ha något slags skydd. Har för mig att det funkar bra med ex tät skog. Jordbruksverket ger ut en broschyr med bestämmelser, skaffa den så kan du kolla exakt vad som gäller.

Gilar inte att hästarna ska ha ett vindskydd att söka skydd i? Märkliga ideer du har. Inga täcken, inga vindskudd. Hoppas att du inte har häst på riktigt.

jag måste säga att jag håller med strumpan. varför måste de ha något vindskydd om de ändå har jättebra skydd av t.ex. skog, som vi har!?

oftast väljer hästarna ändå att stå ute, även om de har ett vindskydd. då kan de lika gärna söka skydd i skogen, för där står de ju oftast hellre!

täcken är så himla onödigt så ofta! jag lägger täcken på våra hästar när det är dåligt väder, men bara för att det är minusgrader lägger inte jag på något tjockt vintertäcke på hästen. eller om det börjar dugga lite tar jag inte in hästen direkt eller liknande. hästarna måste ju för allt i världen få vara hästar!!!

Jag har häst,och ingen porslinsdocka.Tror inte du behandlar din häst bättre än vad jag gör.Läs inlägget innan du blir fräck i käften. :bow:

Jag har bara haft en liten shettis på lösdrift med 6 andra ponnyer,dom hade ett stort vindskydd med massor av halm....
dom gick alldrig in där :o
så i den hagen var vindskyddet överflödigt så att säga :D
mvh/Arabizar

Jag hade en shettis som sällskap till en travare som gick på utedrift...visst stod dom inomhus ibland(men shettisen gjorde det nog för att inte vara ensam när travaren gick in) det kunde ösregna och snöa i 14 dar, och han var lika torr under pälsen iallafall, till skillnad mot travaren som var ljusår från samma päls den lilla hade.....

Har man STORA flockar, så hästarna kan söka skydd av varandra såsom dom gör i det vilda när dom trycker ihop sig mot varandra...så må det ju vara en sak, men det är ytterst sällan flockarna är så stora...då är det nog skönt för dom att kunna gå in under tak och skydda sig mot oväder, om inte annat att få lägga sig ner i nåt som är torrt.

Fräck i käften? För att jag ifrågasätter innehavet av djur om man inte följer djurskyddslagen? Efter att ha läst dina konstiga åsikter här så är jag säker på att mina hästar behandlas bättre. T.ex. din ide om att "härda" en häst utan täcke är vansinnig.

Problemet är ditt att lösa. Stalla in den hästen eller skaffa ett vindskydd där samtliga hästar kan vara.

Håller med Snuffsan, hoppas att du inte har häst på riktigt...

Och vad ska den hästen gå då.Hur många hästar går in i ett vindskydd och känner sig säkra där,nej du hästarna står hellre ute och ser vad som händer än i en lada där dom inte har någon koll alls.Jag vet att att vindskydd ska vara,men jag gillar det inte. :bow:

Vindskydd/ligghall SKALL vara konstruerat så att hästarna kan känna sig trygga där inne OCH så att alla hästar kan ta sig både in och ut utan att det händer något. Har du en häst som ställer sig i ingången och motar bort de andra så har du fel flocksammansättning. Då är det bara att ändra på det. Var du gör av den häst som inte passar in är DITT bekymmer... ;)
Och om dina hästar inte känner sig trygga i sitt vindskydd, då är det felkonstruerat.

Sen är det så att reglerna FINNS för DJURENS BÄSTA! Vill de inte använda sitt vindskydd så är det upp till dem, men de har i alla fall möjlighet att VÄLJA om det FINNS ett vindskyss. Tar du bort det så är det DU som har valt åt dem.

Jag vet att det finns många som försöker luta sig mot något som de kallar "naturlig hästhållning", där hästarna ska få bete sig som vildhästar. Visst, det kanske är en tanke, men hur många av dessa är det som har flera hundra ha mark som hästarna kan ströva runt fritt på, så som vilda flockar gör? Inte särskilt många... Och har man inte så mycket mark så blir det ingen naturlig hästhållning ändå, eftersom hästarna är instängda på de områden människan har hägnat åt dem och därför inte kan välja var de vill vara vid olika väderlek.

Tänk att man har några hästar varav en står i dörren och inte släpper in de andra.Dom som sätter dessa lagar vet inte vad dom håller på med.
Jodå, det står där att vindskyddet skall vara så beskaffat att ingen häst kan ställa sig i dörren och hindra de andra från att gå ut och in.

Ett bra vindskydd har tre väggar och tak. Man lämnar då lämpligtvis ena långsidan öppen. På det sättet kan alla hästar stå och titta ut i bredd. Vill man ha mera skydd än så, så kan man använda köldgardin eller ha två dörrar, eller flera, in till ligghallen så att alla hästar kommer ut och in.

Det verkar som om du inte vet hur ett vindskydd eller en lighall skall se ut.

Har du inte tänkt på att det inte är tort på marken i skogen. Hovarna behöver torka till ibland när våtperioderna infinner sig.
Har haft lösdrift i 14 år nu och i den så har varje häst sin box som man kan stänga om. Detta fungerar bra om man har samma hästar tillsammans hela tiden. Annars är det bästa en ligghall med två öppningar på ena långsidan och köldridåer hängades i dessa så blir det inte så dragit.
Låt hästen välja. Jag har två som mer eller mindre bor ute och en som är inne ca 15 timmar/dygn eller mer när det är dåligt väder. Det är upp till dem.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 005
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Black Friday
  • Husköpstråden del 3