Vindkraft. Privat eller i företaget?

TomasN

Trådstartare
Jag har lite planer på att investera i ett gårdskraftverk.

Hur skall man resonera rent skattemässigt tycker ni?

Skall jag köpa det som privatperson eller som företagare? Större delen av elförbrukningen är ju privat. Jag skulle ändå kunna köpa som företagare och sen förmånsbeskatta den privata användningen. Då blir ju den delen som går till företaget momsfri. Köper jag som privatperson blir det ju inte så.

Om jag köper ett så stort verk så jag säljer ut på nätet känns det naturligt att lägga det på företaget men kanske inte annars.

Men vad tycker ni?

Sv: Vindkraft. Privat eller i företaget?

Vet inte om reglerna har ändrats sedan jag undersökte det. Men då var det så att så länge man bara producerade el till sig själv var den utan energiskatt. Så fort man började sälja fick man också börja betala skatten. Om jag inte kommer ihåg helt fel så gällde det då alla elen. Men som sagt det är ett antal år sedan så det kan ju ha ändrat sig.

Vet inte om reglerna har ändrats sedan jag undersökte det. Men då var det så att så länge man bara producerade el till sig själv var den utan energiskatt. Så fort man började sälja fick man också börja betala skatten. Om jag inte kommer ihåg helt fel så gällde det då alla elen. Men som sagt det är ett antal år sedan så det kan ju ha ändrat sig.

Jo så långt är jag med. De reglerna gäller för verk på max 50 kW och det är ju ett gårdskraftverk.

Frågan är mer om jag skall köpa verket momsat eller inte.

Jag tror att jag hade köpt det momsat och dragit av det som gick till annat än gården som en förmån. Beror väl lite på hur mycket el man använder i bostaden om det lönar sig eller inte. Men hos mig ligger den största förbrukningen på gården och inte det privata.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 098
Senast: Hermelin
·
Ekonomi & Juridik Jag och sambon drömmer om en stor gård i dessa krokarna. Just nu så har både han och jag vars ett hus men vi bor hemma hos honom och...
Svar
11
· Visningar
2 369
Senast: Myzan87
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 313
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama