C

cathepsin

Någon som har lite erfarenhet av viltspår träning?
Har haft planer på att vara med när den lokala tax-klubben håller introduktionskurs till viltspår. Jag hade inte tänkt använda min tax till jakt, men jag tror att han skulle tycka att spårträning var väldigt kul då han visar en del talang för det genom att konstant gå med näsan i backen och sniffa sig fram här i livet:D

Missade dock vårens kurs, och nästa hålls först i oktober, men jag tänkte att vi kanske kunde tjuvträna lite på egen hand.
Då återstår bara frågan; hur gör man? (vet att det finns en tråd om personspår, men det är ju inte helt samma sak...)

Har läst informationen från tax-klubben om hur spåren läggs i de olika klasserna (hur långt, hur mycket blod som används etc.) Men är det någon som har något bra tips om hur man kan träna själv, hur lägger ni spåret?

Nu arbetar jag ju på en hästklinik:idea: , och det finns väl alltid nån pålle som kan donera lite blod till föremålet,:o det ska ju inte vara så mycket. Men finns det kanske någon lite mer okomplicerad och "etiskt korrekt" variant att träna på?(finns ju gränser för hur mycket blod jag kan stjäla)
tips och förslag mottages tacksamt:bow:

Sv: Viltspår

Jag använder en klöv (älg eller rådjur) som jag släpar i ett rep bakom mig, och en petflaska med hål i korken så att det är lättare att droppa blodet. Börjar med att trampa upp "startplatsen" och hälla lite extra blod där, sedan går man bara spåret och blodar efter sig. I slutet lägger du klöven (vet endel som binder fast den i ett träd).

Innan hunden får gå spåret lägger jag i ordning selen + linan en liten bit innan start, för att inte krångla till det. Jag försöker göra allt så störningsfritt som möjligt, går bara fram och selar på och ger kommandot "spår". Under spårets gång får hunden jobba fritt, jag följer med därbak så smidigt som möjligt för att inte störa.

Man använder ungefär 1 dl blod till ett kortare spår, lämpligt är kanske att börja med 100 m.
Till 600 m spårlängd används ca 3 dl blod.

Ok, Tack för tipsen, så till den dumma följdfrågan:crazy: ;

Var får du blodet ifrån? -Om man nu varken är jägare eller slaktare, var hittar man så ett par dl. blod?

kolla i den butiken du brukar handla typ I*A eller så !
Där köper jag allt mitt blod till mina taxars spår;)
Det är en blandning av nöt och svin ! Samma som dom som lägger tävlings spår använder.

Tänk på att du kan återanvända klöven flera ggr ! Bara stoppa i plastpåse och in i frysen mellan spår gångerna!

Lycka till

Tesora

Nu till det mindre roliga... du måste ha tillstånd från Jordbruksverket.

Annars kan du köpa fryst blod på matbutiken. Det är inte förbjudet att köpa blod, folk gör ju alla möjliga maträtter såsom blodpalt, blodpannkaka osv.

Men... *harkel* Jag undrar hur många som är laglydiga i det här fallet egentligen...:angel:

Tillägger - apropå att du nämnde jägare - du får inte använda viltblod.

Då kanske det hjälper lite att jag bor i Danmark?
-vet inte helt hur reglerna fungerar här, men i informationsfoldern angående Taxklubbens viltspårkurs stod et bl.a. att ett av målen var att man själv skulle lära att lägga spår till träning, verkar lite knepigt om de då menar att alla ska söka tillstånd.

Å andra sidan tvivlar jag på att någon faktiskt upptäcker om man sprider ut 3dl blod i de svenska skogarna heller...
Men det är ju iaf. bra att veta att man Borde söka tillstånd, så tack för den upplysningen.

Nu ska jag ju först pröva och se om taxen överhuvudtaget är intresserad av att sniffa efter viltspår i skogen, han ser dock ut som en som skulle passa finfint till det arbetet!

Ok, dags för fler dumma frågor från en glad amatör;

Om jag nu för stunden inte har tillgång till någon klöv/fot eller liknande och mest är ute på att se om hunden överhuvudtaget är intresserad av att följa spåret (blodspår).
-Kan det så vara ok att testa med enbart ett blodspår och så kanske något läckert godis i slutet av spåret? -eller har jag totalt missförstått alltihopa? synpunkter?

Absolut!

Jag tränade mycket med godis i slutet när min var ung (och lite smårädd för klöven:o ). Det spelar ingen roll vad du lägger i målet - bara det är positivt för hunden.

Min hund tycker inte att klöven är så jättekul numer, han har väldigt lite vilt- och föremålsintresse. Vi tränar ändå med den, eftersom jag planerar att gå anlagsprov någon gång. Därför jobbar jag på att han ska markera klöven, sedan kommer belöningen, eftersom han inte ser den som minsta rolig. (eller jo, ibland förvånad han mig och tycker "wow en klööööv vad kul ska vi kampa" men det händer 1 gång av 10;) )

Förresten ett tips (från en annan amatör;) ) är att du tänker ut något supergott till spårslutet, inte några torra frolicar utan något otroligt himmelskt gott.:d Desto större chans för en positiv upplevelse.

Det låter ju bra, ska ge mig ut på "blod-jakt" i de lokala affärerna så snart de öppnar igen efter helgen.

Apropå anlagsprov, har lite diffusa planer på att min hund också ska gå det någon gång i famtiden då han eventuellt får en framtid som avelshund:o (han är en riktig liten snygging!)
Är det meningen att hunden ska markera när den hittar spåret, och även i slutet av spåret? -bara för att få en idè om hur det borde gå till "på riktigt".
Ska nog satsa på att träna med lite proffshjälp innan det blir dags för något prov, men det kan ju vara bra att göra något så när rätt från början.

Ok, Tack för hjälpen!

Jag satsar nog på att vara med då danska taxklubben håller introkurs för viltspår i höst, tyckte bara att det kunde vara kul att träna lite på egen hand innan dess, mest för att aktivera min hund med något som jag iaf. tror att han kommer att gilla!

Precis, det är en rolig variant av aktivering.:)

Kan inte tänka mig att en tax tackar nej till viltspår.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är...
2
Svar
23
· Visningar
2 240
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 715
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama