Vilse i djungeln (sadel till häst med hög manke)

KSF

Trådstartare
Rider just nu en häst som inte är min. Kontrakt skrivet för att jag ska ha honom ett halvår minst så får vi se sedan. Vill komma igång och hoppa men han har bara en dressyrsadel: Prestige (gold?)star 17" och 33 bomvid (normal om jag förstått rätt)

Tänker inte lägga ned 10.000 på en sadel att ha ett halvår. Proriterar i vanliga fall en helt utprovad sadel men i det här läget är det inte hållbart eftersom hästen inte är min osv.

Sökt runt lite och funderat på om han skulle kunna ta en lika dan sadel fast hoppmodell? Skulle det kunna fungera? Hör så mycket blandat om dem. Samtidigt ska vi inte tävla några internationella banor utan max 1.20.

Han har en hög manke men smal rygg. kieffer? Cut back? Hittat en prestige gold star som är i "rätt" storlek, i alla fall samma som dressyrsadeln. Men blir inte klok när det pratas om gamla och nya modeller hit och dit.
Hjälp?

Sv: Vilse i djungeln (sadel till häst med hög manke)

Ja det här med sadlar är ju helt otroligt klurigt. Har provat MÅNGA sadlar på min pålle med hög manke och kort svängd rygg. Och har ännu inte hittat någon, detta har resulterat i att han inte blivit riden alls i sommar

Jag har en prestige hoppsadel till salu. normal bomvidd 17" och ligger under 10 000 i pris. Men det kan bli klurigt med den höga manken.

Jag har nu kommit fram till att han ska ha en äldre modell... vilket ofta betyder att det är rundbossor i stället för kilbossor, och är i många fall (åtminstone i detta fall) snällare mot ryggen.

Jag är väldigt grön på det här med sadlar, men har fått mycket bra hjälp och tips och kommer aldrig mer rida i en sadel som inte erfarna ögon fått titta på. Och inga mera kilbossor på min häst.

Lycka till i sadeldjungeln :D

Sv: Vilse i djungeln (sadel till häst med hög manke)

tack, har beslutat att åka till någon sadelutprovare som har beg. sadlar. Vill inte ha något som ligger fel. Kan lika bra kolla dressyrsadeln med på en gång. Då blir bara problemet att hitta någon i mellansverige som har ett bra utbud av begagnade sadlar... *suck*

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har just nu en prestige golden star som passar hästen helt ok, utprovad av sadel magasinet som tyckte att den låg bra trots att den...
Svar
5
· Visningar
2 546
Senast: finaste
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
3 021
Senast: DrT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka