viloperioder

S

stalldräng

Vet inte om det ligger rätt men prövar ändå.
Dottern har en 6-årig new forestponny som vi ägt i 1 år ungefär. När vi köpte honom var han bara grundriden och inte tävlad något. Hon har under vintern tränat dressyr och har tävlat honom detta år i lc, LB och nu under hösten gjort några starter i LA:1. Det har gått mycket bra med många placeringar och rider i dag på snitt 65% i LB och runt 58% i LA.
Det är 1 tävling kvar i höst inbokad och sedan ett klubbmästerskap i oktober/november.
Vi har märkt att han tappar energin vid sista tävlingen och dressyrträningen den senaste veckan. Han fäller och har därför fått b-vitaminer. När han hoppas eller rids i skogen är han hur pigg som helst. Tror att det varit mycket för honom och efter tävlingen om 14 dagar skall han få ta det lugnt.
Nu till min fråga. Vilket sätt är bäst för honom att vila. Ett alternativ som vi har är att han helt skall slippa dressyrträningen 1 månad men hållas igån i skogen och med lite hoppning. Låta honom stå någon vecka och då bara vara i hagen med kompisen. Sättas igång med dressyrträning någon vecka innan klubbmästerskapet. Det andra alternativet är att ställa av honom helt 3 veckor och bara låta honom gå i hagen den tiden och sätta igång honom. Det är medelstor rasthage med gräs och med en kompis han går i.

En annan undran jag har om vi tänker på vinterhalvåret. Det är en mycket sammarbetsvillig ponny vi har som gör allt man ber honom om. Det är då lätt att pressa honom för hårt. Hur gör ni med era hästar och träning fördelat under året. Mår de bättre av att träna intensivt under en period och sedan få vila en period eller kör ni lugn under hela vintern? Hur långa perioder av träning kontra vila är att rekomendera.

Vi vill hans bästa och låta honom utvecklas i en lagom takt så att han hinner med och smälta alla intryck. I somras fick han gå 3 veckor på bete och det fungerade jättebra för honom men nu under hösten och vintern så är det bara rasthage att erbjuda med utevistelse 8-9 timmar per dag.

Är tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter och kunskaper.

Sv: viloperioder

Jag skulle göra så här:

Ta det lite soft med skogspromedader nu fram till en vecka innan sista tävlingen, stäm av med något enstaka dressyrpass, tävla.

Efter sista tävlingen så är det ändå surk-november, en bra månad att helt ställa av. Jag skulle låta den var i minst en månad, sen kommer det roliga: Skritta.
Att skritta på hårt underlag, rakt fram är guld för muskler, trötta leder och senor. Det är däremot aptråkigt för ryttaren, ta med en kompis och köp en bra dunjacka, du kommer att frysa.
Skritta tills du spyr på det, gärna sex veckor. Nu bör du vara inne i mitten på januari, starta upp med några joggingpass i skogen och öka succsesivt fram till normal träningsnivå. Nu har du en ponny som är väl förberedd för vårens tävlingar.

Sen till nästa sommar så är den sju, då skulle jag inte ställa av den, utan möjligtvis dämpa träningstämpot under sommaren och låta den gå på dagsbete. Annars blir det lätt 75kg övervikt som måste plågas bort till hösten. Sen skulle jag göra om samma procedur som ovan nästa höst. Dvs låt bli hästen när det ändå är som jävligast ute (typ november) och rid medans du har tid och det är ljust och trevligt på sommaren.

Senast ändrad:

Du menar att man inte skall ha någon dressyrträning förän man sätter igång honom inför nästa tävlingssäsong. Att bara gå och strosa i en rasthage nästan hela vintern med skritturer som enda motion vet jag inte om jag tycker verkar som en bra ide.
Det vi är osäkra på är om man skall ge en lång vila över flera månader eller träna under en period och låta vila en period. Tex vila november och träna december. Vila i januari med skrittpass och sätta igång i februari inför tävlingssäsongen.

Jag hade ställt av hästen ett par veckor nu för att sedan sätta igång honom för sista tävlingen. Efter det hade han fått vila ett par månader.
Att ställa av hästen ett par månader gör att han kan läka ut någon liten skada han kanske har dessutom. Det är när man tränar hästen även fast den inte känns helt fräsch som man drar på sej skador och förslitningar.
Visst är det tråkigt att inte ha en häst att rida när ponnyn går i hagen och tar igen sej, men hon kanske kan låna någon annans häst lite då och då, så hon håller sej i form. Att ställa av en loite längre tid gör också att hästen och ryttaren är gladare att börja träna och tävla när det väl kommer igång igen.
Om man inte ger tillräckligt med vila, så kan hästen börja surna och då blir det inte roligt.

Ska hästen överhuvudtaget vila så bör den vila i minst sex veckor för att det ska ge muskler och senor en chans att vila ut små skador.
Varför jag tycker att man ska skritta är för att då tappar den väldigt lite muskelmassa jämfört om man ställer av helt. Det är allstå inte motion, utan rent underhåll.
Så på frågan om det är bättre med lite vila, träna, lite vila, träna eller lång vila sen träna så tycker jag alternativ B är klockrent att föredra om man vill ha en häst som håller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama