Villka boots?

Magnum

Trådstartare
Jag tänkte ta av skorna på min häst till våren och kommer köpa boots till framfötterna under övergångsperioden.
VILKA är mest prisvärda/ vilka rekomenderar ni att jag ska köpa?
Har kollat på Boa boots, easyboot och 0ld macs.
Det är väl de vanligaste, vad har ni för erfarenheter av dessa?

Är det så att ömheten kan komma efter ett tag? Har nästan fått för mej så..
Hästen har bra hårda hovar men förstår att säker kan man ju aldrig vara och jag kommer anta att han kommer bli öm då han gått med skor hela sitt liv (11 år).
Anledning till att jag ska testa o ta av dom är att han har dålig blodcirkulation o svullnar upp i benen om han står still nån timme för länge. Har en hovslagare som är med på noterna också kan ju tilläggas om nån undrar.

Jag kommer ju såklart anpassa ridningen efter hästen. Men jag rider mycket i skogen(stigar osv), hårda grusvägar, och på sandbana/gräsbana. Även lite asfalt då o då för att komma ut på andra vägar.

Hur reagerar/reagerade era hästar på vintern utan skor? Tar de det lugnare när de känner att de inte har riktigt fast grepp som med broddar? (nu tänker jag på hagvistelse, ridning kommer jag ju anpassa med givetvis!)
Tänkte ev sko på vintern om han får det svårt men hur har ni gjort?

Vad är mer viktigt att tänka på?

Sv: Villka boots?

Mina barfotahästar klarar sig bra i hagen på vintern, jag har ganska stor hage och på de få ställena det ligger is där saltar och sandar jag.

Jag hade satsat på Boaboots, de är det som sitter absolut bäst, ger hästen ett så naturligt steg som möjligt och de går att brodda. Hållbarheten ska vara väldigt bra också, de går att använda i flera år om man sköter dom ordentligt. De är dessutom lätta att ta av och på. Jag har själv inte testat dom men ska köpa sådana till min häst till vintern. Har bara läst bra saker om boabootsen.

Viktigt är också att verka hoven på rätt sätt så att den klarar barfotagång, jag verkar mina hästar enligt "vildhästmetoden" och det kan du läsa mer om här.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 388
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 759
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 923
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka