Vill veta allt om lösdrift!

Ebban333

Trådstartare
hej allesamans!
Jag bor omgiven av stora hagar och tänker att om jag skulle ha häst skulle den kunna gå på lösdrift där. Det verkar mysigt och naturlig för hästen.
Men jag har lite frågor:
Hur ska ett bra lösdrift stall vara byggt och vad kostar det?
Vad gör man vid oväder?
Vad för täcke bör hästen ha?
Ska man låta den få vinterpäls?
Hur gör man med utfodring?
Vad finns det för för- och nackdelar?

Kan inte svara på detta då jag inte äger en lösdrift själv utan hyr in mig hos någon annan.

Vad gör man vid oväder?
Sätter på ett täcke om det är väldigt dåligt, beror lite på vad du menar med oväder. Regn klarar min av, vind klarar den av pga vindskydd men blixtrar det, åskar det och ösregnar flera timmar kan vi ta in hästarna ibland. Mest för att de kan bli kalla om vattnet tränger in genom pälsen intill huden.

Individuellt per häst. Min klarar sig bra med ett 200g förra vintern som varmast, annars föredrog han ett 80g eller inget alls. Försökte ha han naken så mycket som möjligt men han satt rätt så dålig päls förra året tyvärr.

Svårt att inte låta den få vinterpäls när de är ute hela dygnet. ;) Vet folk som rakar hästarna helt på vintern också, men det får man kompensera med TJOCKA täcken och mycket täckesbyten. Eftersom min häst inte rids särskilt mycket så tänker jag göra allt för att han ska sätta en ordentligt gosig vinterpäls, det är det billigaste och bästa alternativet för hästen. Annars finns det flera varianter av rakningar där man behåller mycket av pälsen men tar bort tillräckligt så att de inte dör under ansträngning (bildigt talat, haha. Men behålla pälsen på kors och rygg är rekommenderat)

Det är olika, vissa har portionsfodring, vi har fri tillgång på hösilage. Sätter ut en bal i en ställning, min häst går i hagen med ett nät över. Sen kommer det även finnas en hage utan nät och fri tillgång, och så bantningshagen med portionsfoder.

Nackdelar - Kallt för oss människor
Fördelar - Hästen är betydligt lugnare, rör på sig dygnet runt så att den inte blir stel, hållbarare kropp osv. Mer naturligt för hästen att röra sig, färre låsningar i kroppen (eller tja, sålänge man inte låter de frysa), hälsosammare överlag. Ingen mockning eller fodring måste ske, man kan hoppa över en dag eller så om man inte har tid/ork att komma ut, man behöver bara borsta + rida (spar tid), alla är i överlag gladare. ;)
Nej men jag är hemskt glad över att jag flyttade ut min på lösdrift. Förr var han konstant rastlös och jag trodde bara han var så, men nu har han blivit så sjukt mycket lättare att hantera, han är gladare och han tar allt med ro. Istället för att springa runt på gången när man borstar och sadlar så står han och sover. Sjukt mycket lättare, speciellt eftersom vi rider in honom nu. :)

Lösdrift och ju större hagar desto bättre. Hästarna har sin dygnsrytm och den är inte riktigt kompatibel med våran, så både hästar och husse mår bättre och kan umgås på ett bättre sätt på det viset.

Lösdrift är ju helt enkelt ett sätt att hålla häst på. Hästen går ute dygnet runt i hage och vintertid (eller "tid då betestillväxt inte sker" enligt lagen) ska hästen ha tillgång till ligghall. Ligghallen ska erbjuda en torr bädd för hästen och jag tror att den måste ha minst 3 väggar. Det finns måttbestämmelser för hur stor en ligghall måste vara per häst - precis som med box - och jag tror att det som gäller är 80% av godkänd boxyta. Det beror alltså på hästens stl. Takhöjd gäller samma som i stall.

Vad gör man vid oväder?
Inget, hästarna går in i hallen eller står ute. Enligt min erfarenhet står de hellre under träden än i hallen under oväder. Hästar klarar väder och vind, och låga temperaturer precis som vilda djur som bor i skogen och inte har någon människa som tar hand om dom. Sålänge dom är friska och har tillgång till skydd från vind och väta om dom behöver.

Det beror helt på hästen. De flesta hästar mår enligt mig bäst av att inte ha något täcke alls när de går ute dygnet runt. Hästens päls är gjord för att anpassa sig efter temperaturen, och ett täcke förhindrar det. Dessutom kan ett täcke bli blött, gå sönder och fastna. För att inte tala om att det riskerar att ge skav när det sitter på 24h/dygn i flera månader. Men OM man måste ha täcke på tycker jag att ett bra bogskydd är viktigt - som skyddar hästen från skav - och att man såklart har täcken som sitter bra. Jag föredrog att ha dubbla täcken när jag hade täckat på lösdrift därför att det blir mer praktiskt, bekvämare och billigare. Jag hade då ett undertäcke som antingen var ett fleecetäcke eller ett thermotäcke (alltså inte ett vintertäcke) beroende på temperatur, och sen hade jag ett regntäcke på. Om ett täcke gick sönder var det i regel regntäcket (det blir ju slitet efter en vinter och dessutom sämre på att hålla tätt), och det var billigare att köpa nya regntäcken än hela vintertäcken. Dessutom kunde jag ha fler regntäcken så att man kunde byta om nåt blev blött. Man måste alltid ha reservtäcken när man har hästen täckad på lösdrift, för man vet aldrig när det plötsligt läcker igenom.

En annan bra sak med att inte ha täcke är att om hästen blir blöt under ridtur behöver man inte torka hästen innan man kan sätta på ett täcke och släppa ut. Man ska inte lägga ett täcke påen blöt häst, däremot kan du släppa ut en blöt häst med vinterpäls i hagen utan problem.

Ja det tycker jag. Vet många som klipper men jag tycker att det är vanskligt. Om de har täcke på sig från hösten så sätter de inte full vinterpäls som de hade gjort om de gått otäckade. Men det där bestämmer man ju själv.

Beror återigen på hästarna i hagen samt tycke och smak. Om det är möjligt att ha fri tillgång så är ju det toppen eftersom att hästens mage och tarmar behöver jobba i princip oavbrutet för att fungera, och dessutom äter hästar för att hålla värmen. Men om hästarna då äter för mycket och blir feta är det bättre att antingen använda en slow-feeding lösning - tex hönät som tar tid att äta ur. Eller så kan man fodra några ggr om dan. Vi har ft en lösdrift med lättfödda hästar och fodrar därför för hand några ggr om dan och sen har de en höhäck med halm att tugga på för att hålla magen igång. Sen går de dessutom i kuperade naturhagar med träd och rötter att tugga på, så de har att göra. Står hästarna i en tom fyrkantshage bör de ha halm eller nåt för att hålla igång magen om de inte kan ha fri tillgång.

När vi hade fri tillgång så fodrade vi för hand morgon och kväll, men så pass mkt att det tog slut precis innan varje fodring, eller bara fanns lite kvar. Det tyckte jag var en bra lösning som gjorde att man hade koll på åtgången och kunde begränsa den om man ville, och det tog inte mkt tid och krävdes inga maskiner. Hel bal i hagen har vi också haft men jag tycker att det blir mer spill och går åt mer. En bra ide om man ska anlägga en lösdrift är att ordna en dränerad matplats. Hästarna kommer antagligen stå vid matplatsen halva vintern eller mer och bara äta eller vila, och det blir ett väldigt hårt slitage på marken. Om jag hade ett eget stall skulle jag anlägga en gjuten platta vid foderplatsen, eller asfalt. Dränera marken kan man också göra men när hästarna trampar ner hö i marken förstörs dräneringen med tiden, även den som är välgjord.

Kraftfoder har vi alltid givit för hand själva till våra hästar i samband med ridning, så det har de aldrig fått i hagen.

Den enda egentliga nackdelen jag kan komma på är att det kräver en bra hage, annars riskerar hästarna att stå upp till knäna i lera i tre månader om vintern är mild och det är inte bra för hovar och karleder. Sen kan det såklart bli problem med fodergivan om man har hästar med väldigt olika behov i samma hage.

Fördelarna är ju många. Ffa är det otroligt bra för hästen. För mag- och tarmsystem, för leder och ligament, och även för hästen själsligt. Mindre risk för olater, ledinflammationer, problem med luftvägar, stress, tarm- och magproblem som kan leda till kolik. Flocksituationen blir också oftast mer harmonisk och trygg.

För egen del spar det tid tycker jag. Vi har aldrig behövt mocka dagligen, faktiskt inget alls förutom när hallen töms på hösten, alternativt när hästarna står där mkt på sommaren. Hagarna har alltid varit stora nog så att allt träck försvinner naturligt eller att man drar en vända med putsen på våren bara så att det sprids ut i gräset. Har aldrig fått ökat parasittryck trots detta, för det mesta har vi inte behövt avmaska alls. Att hagen är bra är A och O, det är nästan allt faktiskt.

Jag har haft häst på lösdrift i 10 år och kommer aldrig nånsin stalla in igen. Det finns inget annat sätt att hålla häst på för mig längre. Visst är det blött och lerigt ibland, men inget kan slå den tillfredsställelsen det ger att släppa ut hästen i hagen och se den strosa iväg i godan ro till sin flock efter ridning. Varenda dag, året runt.

Senast ändrad:
Nu är det här hur vi tänkt bygga, så prismässigt varierar det ju. Ett vindskydd med två öppningar, duk och grus för 4 hästar samt ordentlig stolp och staket. Vi tittar på färdiga moduler och har bestämt oss för ett stall med två boxar, stor sadelkammare, spolspilta och skötselspilta. Att ha ett ordentligt stall känns viktigt, utifall man behöver stalla upp vid skada/sjukdom, vid hovslagarbesök osv. Jag tycker att spolmöjligheter och förvaring av mycket prylar är viktigt för att hålla igång hästen fullt. Vi räknar på ungefär 400 000, med el och vattendragning, gjuta platta och anlägga ridbana för detta. Har en del maskiner och kan göra mycket själva. Då har vi ju ingenting alls till att börja med, bara marken.

Vad gör man vid oväder?
Täckar hästarna. Har man inte boxplatser till alla kan man ju ordna så det går att stänga för vindskyddet förutsatt att det finns tillräckligt med utrymme.

Ett utav bra kvalitet som håller för tjuvnyp och ihållande oväder. Att investera i vettiga täcken lönar sig! Hur tjockt är ju upp till varje häst och ägare.

Hade inte helklippt om det inte var absolut nödvändigt, en filtvariant räcker långt. Mest för egen bekvämlighet, det blir ett himla täckande annars. Men det klart man inte behöver låta pälsen växa hejvilt och slopa att träna under vintern, men man får ju istället värma hästen med täcke.

Det finns ju många lösningar för det. Har man fri tillgång gäller det ju att alla hästar funkar bra med det. För individuell utfodring kan man antingen ta in hästen eller sätta upp krubbor i vindskyddet. Då hade jag också gärna dragit för ett par brädor för ingång så hästen som äter får stå ifred.

Nackdelen är väl att det krävs mycket mark och att man måste sköta om den så den håller för trycket från hästarna. Samt lite obekvämt att gå ut och leta hästar i knädjup snö med pannlampa för visitation kanske. Men fördelen är ju att hästarna mår bättre, är mindre benägna att få problem med magen och alltid har tillgång till vettig luft och rörelse. Men en bra lösdrift kräver ju en lugn flock som funkar bra. Det är svårt att bara sära på två individer som inte går ihop som permanent lösning. Det är kanske inte mycket billigare att bygga, men jag tror det i längden är billigare att driva. Och långt mycket effektivare. Har man bädd och kan mocka ur med hjälp av tex traktor sparar man både tid och kropp.

Glömde - det måste också finnas tillgång till sjukbox. Den kan vara i ligghallen men det får inte vara dragit eller så. Utebox eller kallstalll duger. Men den måste vara möjligt att ordna omgående vid behov.

En bra lösdrift ska ha en ligghall med minst 80% av boxstorleken till de hästar som är i lösdriften. Jag tycker dock det är på tok för lite, har själv en ligghall på 7.5x4.5 och tycker bara den räcker till tre hästar, men sen är ju längd bättre är bredd enligt mig:) Det är dock enligt mig viktigast med stor hage med skyddande träd och hälar även kuperat, och grusat vid ligghallen, ingången och matplatsen. Sen är det även bra om matplatsen och ligghallen/vattnet är på olika ställen:)

Vad gör man vid oväder?
Beror på vad som räknas som oväder, men vid mycket regn och blåst på sommaren så får hästarna 0.5-1kg extra hö och de har alltid fri tillgång på halm. Ena ponnyn får regntäcke vid mycket dåligt väder (har får så tunn sommarpäls) de andra går nakna.

Det är väldigt individuellt och sen beror det på om den är klippt eller inte

Om du ska träna den hårt är det bättre att klippa. Jag klipper och tävlar min ponny (eller ja jag ska göra det, har inte kunnat pga en unghäst i hagen som bits) och det ska jag göra för att kunna träna alls då han får värmeslag av allt annars, senaste två åren så har jag inte kunnat jobba honom i annat än skritt och inte heller kunnat borsta honom i stallet mer är 10 min då han får värmeslag, men jag skulle aldrig klippa bort pälsen på ryggen.

Min tjockisar får fri tillgång på halm och portionerat med hö. Helst skulle jag vilja ha ett ordentligt forderbord med tak på som jag varje dag lägger på så mycket halm som de orkar äta på ett dygn för att bl.a. minska spillet.

Ända nackdelen är att det blir kallt för oss människor men man borde enligt mig ha en skötselspilta så då är det bara att hästen och lämna den som är kallt:) Och fördelarna är typ allt annat:p Tidseffektivt, bra för hästen och ekonomiskt:)

Det finns ett stall i närheten. Om man hade utrustning där och möjlighet att ta in hästen vid hovslagarbesök, storm och åskväder eller om hästen blir satt på boxvila, skulle man då komma undan med ett enklare lösdriftstall. Min morfar byggde ett med fyra väggar ett tak och halm på marken åt sina kor. Skulle det funka för hästar? Har INTE råd med några 400 000.

Är det smidigast att täcka hästen under hela vinter så den får lite tunnare vinterpäls eller att klippa den lite halvt? Vill kunna träna hårt minst en gång i veckan. Kan man efter träningen svampa av hästen ordentligt och sedan låta den torka i stallet eller har den redan hunnit bli överhettad under träningen även om man är utomhus?

Mina frågor tar aldrig slut! Hahah
Tack för att ni svarar:)

Det finns ett stall i närheten. Om man hade utrustning där och möjlighet att ta in hästen vid hovslagarbesök, storm och åskväder eller om hästen blir satt på boxvila, skulle man då komma undan med ett enklare lösdriftstall. Min morfar byggde ett med fyra väggar ett tak och halm på marken åt sina kor. Skulle det funka för hästar? Har INTE råd med några 400 000.

Är det smidigast att täcka hästen under hela vinter så den får lite tunnare vinterpäls eller att klippa den lite halvt? Vill kunna träna hårt minst en gång i veckan. Kan man efter träningen svampa av hästen ordentligt och sedan låta den torka i stallet eller har den redan hunnit bli överhettad under träningen även om man är utomhus?

Jag hade min första häst i ett väldigt enkelt lösdriftsstall, nu är ju detta några år sedan, men det fungerade bra!
Fyra väggar, sluttande tak.
Det var alltid bara en storhäst och en ponny som gick där, så det var inte så fasligt stort.
Dock kunde man enkelt spärra av drygt en tredjedel av stallet till en box.
Sadelkammare och foderkammare var byggt längst ena kortsidan. Utanför denna var det upställningsplats med plattor på marken, så att det alltid gick att stå någonstans där det inte var lerigt eller halmigt.

Nu vet jag inte om din skall gå barfota? Men min blev ju bara verkad med jämna mellanrum och hovis tyckte att det var OK att göra detta utomhus vid bra väder, eller i ligghallen. Skall de skos behöver hovsagaren få jobba på plan mark, i skydd för väder och vind och med bra belysning.

Jag hade spårrakat hästen, dvs låtit pälsen vara kvar över länd och rygg och övre delen av halsen.
-Och endast satt på täcke vid regn och blåst eller vid vinterkyla. Jag hade inte försökt att hindra den från att få en bra vinterpäls, eftersom den är så bra att ha just vid kyla, där är det klurigare med täcken.
De gånger jag tränat och hästen är blöt av svett även på de delar med tjock päls, skulle jag låta hästen torka inomhus med ett svettäcke och sedan, beroende på väder, släppt ut den med eller utan täcke igen.

Tänk på att saker som vatten t.e.x måste finnas lättillgängligt året runt.

Det måste vara nära nog att av länsstyrelsen godkännas som ev sjukbox. Det verkar som att de i många fall vill att det finns på samma gård. Så kolla upp det.

I övrigt så bör du se till att det är bra dränerat där du anlägger lösdriftshallen. Underlaget i lösdriftshallen måste gå att hålla torrt. Så se till att det ligger bra till och grusa upp underlaget.
Killen har hjälpt till att bygga lösdrift på gården han bor och jag tar med hästen till då jag är där. De har stall redan. Men ville ha lösdrift också. De har byggt allt från scratch han och grann-mannen. Det tog dem väl några få dagar och kostade inte SÅ mycket. Man köpte virke, takplåtar, färg, hade redan en massa rätt sorts grus och har traktor, grävmaskiner och andra maskiner etc.
Det blev toppen!

Enda nackdelen med lösdrift är väl att det kan bli kallt för människan vintertid och att det kan bli bökigare med att se till att hästen inte är svettig efter ridpass vintertid(man får antingen klippa och täcka, se till att den torkar innan utsläpp etc.. mot att bara slänga in i boxen med täcke).
Och att det kan vara så att vissa hästar har olika behov av foder. Vissa hästar kan också ha större behov av vila än andra och kanske då också blir svåra att ha ihop(tex min förra 30-åring behövde vila och om han blivit störd skulle han inte mått bra på lösdrift.. i box kunde man garantera att han inte blev det).

För mina blev det bara en skillnad för när jag gick över från box till ute hästar och det var ute även under natten.

Behöver hästen täcke får den hästen ha ett täcke.

Behöver hästen klippas så klipper jag så mycket som behövs.

In i box åker dom vid väder då det varnas för allmänheten att vara ute.

En ligghall behöver inte vara mer komplicerad än 3 väggar och tak, pris är beroende på om man hyr in någon att bygga eller bygger själv och hur man får tag i virke.

En permanent lösdrift behöver en väldränerad torr plats, väggarna är av underordnad betydelse. Men det ska finnas utrymme för de hästar som går där, och underlaget får INTE bli blött vid nederbörd. Även en vad du kallar enkel lösdrift kostar pengar, det är ju liksom inte bara att smälla upp tre-fyra väggar och tak.

Har ju stått på lösdrift med våra hästar, och sett en hel drös av dessa med för den delen. Vad jag vill säga är, att vill man ha sin häst på lösdrift så ska det vara just en lösdrift och inte en förvaringsplats för hästen. En bra lösdrift kommer att kosta pengar, likaså är det oftast mer jobb med dessa mot att ha hästen installad.

En permanent lösdrift behöver en väldränerad torr plats, väggarna är av underordnad betydelse. Men det ska finnas utrymme för de hästar som går där, och underlaget får INTE bli blött vid nederbörd. Även en vad du kallar enkel lösdrift kostar pengar, det är ju liksom inte bara att smälla upp tre-fyra väggar och tak.

Har ju stått på lösdrift med våra hästar, och sett en hel drös av dessa med för den delen. Vad jag vill säga är, att vill man ha sin häst på lösdrift så ska det vara just en lösdrift och inte en förvaringsplats för hästen. En bra lösdrift kommer att kosta pengar, likaså är det oftast mer jobb med dessa mot att ha hästen installad.

Att bygga en bra lösdrift kostar i mitt tyckte som att bygga ett lika stort stall minus isolering och boxinredning. Däremot tycker jag inte att det är mer jobb med lösdrift än stall, tvärt om. Om man tänker efter så kan man ordna lösdriften så att den inte kräver särskilt mycket tid i "underhåll" så att säga (uppvärmd vattentunna/kopp, fri tillgång på foder, permanentbädd osv).

Min stallägare har precis byggt en lösdrift. Den är rätt stor, rymmer åtta eller nio hästar och är väldigt högt i tak. De har gjort allt jobb själva, allt fån gräva dränering till lägga tak. Hela projektet har kostar minst 100 000 (jag vet inte exakt hur mycket, men det är mycket pengar). Då har vi inte haft några utgifter för arbete, bara material. Så att bygga helt nytt kostar på men å andra sidan blir det bra och helt anpassat för ändamålet. I vintras hade vi termobars men till hösten kommer vi sätta in uppvärmda vattenkoppar istället.
Har stått i lösdrifter som mer varit ombyggda skjul, det har inte alltid fungerat så bra.. Det har varit mycket provisoriska lösningar med saker som mockning och vatten, det fungerar inte i längden.

Jag har två hästar, den ena behöver täcke ibland (speciellt när det regnar kan hon bli lite frusen) men den andra klarar sig utmärkt utan oavsett väder (nåja, han har sommareksem och måste ha täcke på sommaren..).
Har haft både fri tillgång på foder och portionsutfodringar. Samma sak där, det som fungerar för den ena är sämre för den andra (fri tillgång fungerar dåligt till matglad ponny).
Att ha någonstans att ställa in hästarna vid behov är guld värt! Om jag någonsin bygger en egen lösdrift kommer jag ändå se till att ha tillgång till en box per häst, just för att kunna ställa in dem om tex hovslagaren eller veterinär ska komma när jag inte är hemma.

Min ena häst tränas och tävlas, inga problem att hon går ute året runt. Tvärtom! Hon presterar bättre nu än när hon stod på box, och dessutom trevligare att hantera. Henne klipper jag på vintern och har på ett täcke. Behöver jag svampa av efter ett träningspass får hon antingen gå ut med fleecetäcke eller stå inne på box och torka (beror på hur kallt det är ute).
Båda hästarna får lite linfröolja och mineraler varje dag i samband med den dagliga skötseln. Bara att hälla upp i en hink och servera.

Jag upplever, precis som några andra har sagt, att det är mest för människan det kan bli lite omak. Man behöver någonstans att stå och göra i ordning hästarna. Det är kallt att stå ute på vintern. Vi använder verkstan till hovslagaren, så där kan vi starta värme till honom om vintern. Annars står vi väldigt mycket utomhus och gör i ordning för ridning osv. Hästarna bryr sig inte men vi fryser ;)

Inflikar bara att när åtminstone jag pratar om merjobb är det i synnerhet sköta hagen. Det ska läggas duk och grusas vid insläpp samt där traktorn går in och ut. En torr matplats ska fixas, grusar man ligghallen ska det underhållas osv. Att tippa ett lass sand någonstans är ju super en varm sommar tex. Jag tror man sparar mycket tid i längden, i synnerhet om man bygger så att det går att mocka ur med maskiner. Men en bra lösdrift som funkar år efter år kan kräva underhåll. Jag tror de flesta väljer stall om lösdriften innebär lera till knäna vår och höst.

hej allesamans!
Jag bor omgiven av stora hagar och tänker att om jag skulle ha häst skulle den kunna gå på lösdrift där. Det verkar mysigt och naturlig för hästen.
Men jag har lite frågor:
Hur ska ett bra lösdrift stall vara byggt och vad kostar det? Stor ingång så hästarna inte trängs vid ingången 3 väggar och tak är minsta man ska ha.
Kostar olika men räkna med 50000 minst om man gör mkt jobb själv.

Vad gör man vid oväder? Ska man göra nått speciellt då?? Hästar har varken dött av regn hagel eller snö, tjock päls skyddar mot de mesta och vill de så kan de ju gå in i lösdriften
Täcke rekar jag inte om det ösregnar och man sätter på de vi säger klockan 1500 på Måndag å åker ut
Tisdag klockan 18 så har hästen troligen stått hela tiden med blött kallt täcke. För de flesta täcken går igenom mer eller mindre efter 5 timmar hellregn men visst vet man till 800% att det verkligen inte läcker igenom trots en hel dag med regn så kan man ha täcke om man nu vill.

Vad för täcke bör hästen ha? Inget tycker jag men annars se svar ovan.

Ska man låta den få vinterpäls? Självklart annars kommer den inte klara sig.. man kan raka hals och snett under magen utan att behöva täcka. Helraka en häst som sedan ska gå på lösdrift är inge kul.. så hade jag förr och man var hela tiden nojjig över om den frös. varmt på dagen och svinkallt på natten gjorde att antingen fick hon svettas dagtid eller frysa nattetid.. Va ett sablans bök kommer jag ihåg.

Vi har löst de genom att man har pass så de kommer in 1 gång om dagen och då får de kraftfoder samt tillsyn, sedan kan man ge efter att man har ridit också om man vill ge ännu mer och detta funkar super.
Och är de någon som vil ge ännumer så kan man alltid höra med någon i stallet om de kan slänga in å ge när de är ute och släppa ut innan de åker. Brukar aldrig vara några problem. Alla hjälps åt=)

Enda nackdelen jag märker på vintern är att man måste låta hästen torka lite längre innan man släpper ut, annars måste man slänga på ett täcke och ta av dagen efter när man kommer ut igen.

Annars finns det inga nackdelar som jag ser de, jag har en gladare friskare häst som rör sig mer nu när hon har 5 h stor hage och ingen liten småruta i enbart lera.

Jo en nackdel till.. för min del... jag får ibland gå till andra sidan hagen för att ta in henne..phuuuu jobbigt=)=)

Jag skulle inte stå i en lösdrift utan tillgång till stall eller ja man får inte ha de så, måste finnas tillgång till boxar om någon häst blir sjuk osv.
Vi har ett stall med varm sadelkammare och 7 boxar och tar inte in mer än 7 hästar så man har alltså en box per häst.Om man vill ta in om de regnat en massa dagar på raken så hästarna får torka upp lite. Eller om man ska tävla och vill ha inne natten innan. Eller om hästen just blir sjuk.
Supersmidigt tycker jag!
Stå ute i snöstorm eller hellregn och ska sela/sadla på borsta och fixa iordning är helt otänkbart i alla fall för min del.
och min hovslagare skulle nog vägra att stå ute vintertid i snöoväder, bäcksvart och blåst och sko min häst.:)

Sommarbete utan stall funkar men inte vintertid.. för gammal för sånt haha

Tack för alla svar!
Har pratat lite med hon som äger stallet i närheten och han som äger hagarna och det blir nog att ha hästen i hagen så mycket som det går utan lösdriftstall, så somrar men även milda vinter dagar och nätter med fri tillgång till grovfoder, halvklippt häst och täcke vid behov. Det blir lite jobb med att flytta hästen fram och tillbaka men det känns bra att min häst får vara ute och röra på sig men ändå har ett riktigt uppvärmt stall att komma till.(man kanske kan rida till och från hagen bar-backa:D)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama