Hur ska ett bra lösdrift stall vara byggt och vad kostar det?
Kan inte svara på detta då jag inte äger en lösdrift själv utan hyr in mig hos någon annan.
Vad gör man vid oväder?
Sätter på ett täcke om det är väldigt dåligt, beror lite på vad du menar med oväder. Regn klarar min av, vind klarar den av pga vindskydd men blixtrar det, åskar det och ösregnar flera timmar kan vi ta in hästarna ibland. Mest för att de kan bli kalla om vattnet tränger in genom pälsen intill huden.
Vad för täcke bör hästen ha?
Individuellt per häst. Min klarar sig bra med ett 200g förra vintern som varmast, annars föredrog han ett 80g eller inget alls. Försökte ha han naken så mycket som möjligt men han satt rätt så dålig päls förra året tyvärr.
Ska man låta den få vinterpäls?
Svårt att inte låta den få vinterpäls när de är ute hela dygnet.
Vet folk som rakar hästarna helt på vintern också, men det får man kompensera med TJOCKA täcken och mycket täckesbyten. Eftersom min häst inte rids särskilt mycket så tänker jag göra allt för att han ska sätta en ordentligt gosig vinterpäls, det är det billigaste och bästa alternativet för hästen. Annars finns det flera varianter av rakningar där man behåller mycket av pälsen men tar bort tillräckligt så att de inte dör under ansträngning (bildigt talat, haha. Men behålla pälsen på kors och rygg är rekommenderat)
Hur gör man med utfodring?
Det är olika, vissa har portionsfodring, vi har fri tillgång på hösilage. Sätter ut en bal i en ställning, min häst går i hagen med ett nät över. Sen kommer det även finnas en hage utan nät och fri tillgång, och så bantningshagen med portionsfoder.
Vad finns det för för- och nackdelar?
Nackdelar - Kallt för oss människor
Fördelar - Hästen är betydligt lugnare, rör på sig dygnet runt så att den inte blir stel, hållbarare kropp osv. Mer naturligt för hästen att röra sig, färre låsningar i kroppen (eller tja, sålänge man inte låter de frysa), hälsosammare överlag. Ingen mockning eller fodring måste ske, man kan hoppa över en dag eller så om man inte har tid/ork att komma ut, man behöver bara borsta + rida (spar tid), alla är i överlag gladare.
Nej men jag är hemskt glad över att jag flyttade ut min på lösdrift. Förr var han konstant rastlös och jag trodde bara han var så, men nu har han blivit så sjukt mycket lättare att hantera, han är gladare och han tar allt med ro. Istället för att springa runt på gången när man borstar och sadlar så står han och sover. Sjukt mycket lättare, speciellt eftersom vi rider in honom nu.