Vill tömköra unghästen, vad för sele ska jag skaffa? Tömmar?

Jag tränar min häst med textiltöm, han går både öppnor, slutor, påbörjad piaff och passage och galopparbeten och jag håller fast vid att en textiltöm är mer fördelaktig för att den är lättare, men det finns ju oändligt många sätt att träna en häst i tömkörning, vissa uppskattar lätthet och andra uppskattar andra saker. För mig är lätthet A och O.

Men om din häst är så duktig behöver du å andra sidan kanske inte använda tömmen på det sätt man gör på en mindre utbildad häst dvs sidförande, drivande osv.

Jag vet inte om du stått i en blåsig paddock med textiltöm nån gång? När det är vinden som styr hästen helt plötsligt?

Ps. Är du så svag att du inte orkar hålla en lädertöm är det nog dags att börja träna. Dessutom - har du sett nån av våra "tömkörningsgurus" tömköra med textiltöm t ex på uppvisning?

Jag har aldrig använt tömmen som drivande eller sidförande, varken nu eller då min häst var ung. Jag använder den till att visa vägen. Jag har också många gånger stått på en blåsig sandbana och tömkört men aldrig upplevt att vinden styr hästen. Appropå tömkörnnigs- och körningsgurus så finns det en för mig och det är min tränare och han använder textiltöm. Och som jag sade innan, för mig är lätthet A och O så någon muskelkraft befattar jag mig inte med.

Förresten är det synd att man blir bemött med en sådant svar, det tar liksom udden av diskussionen. Och det ger inte heller speciellt mycket inspiration, och det är väl det vi ska ge varandra, vi med samma intressen? Jag har mina åsikter och erfarenheter, du har dina.

Nu vet jag inte vad du läste in i mitt svar men det var faktiskt du som sa från början: "Jag föredrar textiltömmar eftersom läder blir tunga". Imponerande att du lärt din häst både sluta, passage och piaff genom att bara använda tömmen som vägvisare. Skicka mig gärna PM om vem din tränare är.

Jag använder iaf tömmen till bra mycket mer än att visa vägen och kanske är det därför jag föredrar lädertöm. Och jag har provat båda sorterna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka