Vill starta debutantklass i år!!

B

Balkasch

Tips på vad jag ska tänka på önskas!!!
Behöver träna hästen lite på banor - kan vara lite åt det tveksamma hållet, hur mycket tränar ni innan tävling?
Hur lång tid imellan ekipagen har dom i terrängprovet på debutantnivå?
Finns det någon "nybörjarbana" som är snäll - att starta sin första terrängtävling på ( I Skånetrakten)
Håll tummarna för oss!!!!!

Sv: Vill starta debutantklass i år!!

träna på olika typer AV HINDER och speciellt vatten.....
hur mkt man tränar beror på hur mkt träning häst och ryttare behöver.....

i debutant brukar de nog va 2 min (ev 3) mellan ekipagen....beror lite på hur banan ser ut och hur mkt starter osv....

debutantbanor är gjorda för att vara snälla

Har dom med trappor i debutant?
Vatten är inga problem men trappor tycker hästen är läskigt!

Så vitt jag vet så är trappor oftast inte med i debutant, jag har fått hoppa nedför en gång i en deb klass men jag tror att det bara var två trappsteg då.. :confused:

Tranemo (kanske lite väl långt) har en kanonfin bana, den brukar vara snäll och inbjudande. Där har jag alltid debuterat nya klasser och det har alltid varit lagom svårt. :) Vet iofs inte om anmälningstiden har gått ut än.. för de har ju sina traditionella tävlingar första helgen i maj..

Lycka till med debuten! :banana:

Tågarp har en väldigt snäll bana, bara stockar nästan. De har sina tävlingar i juni (storhäst)

Trappa har jag bara fått hoppa uppför i debutant och den var två trappsteg. Men på samma tävling var det ett enkelt nerhopp också.
Detta var i Dagstorp, de brukar ha ganska svåra debutant.

Vänj hästen vid vatten om den inte är van vid det, den ska utan problem kunna gå genom tex. vattenpölar och dyl. så blir det lättare vid vattenhindret sen. Gravar är också bra att öva på, där brukar det vara många stopp...
Åker du till en bana så hoppa alla sorters hinder du kan hitta :p

på en debutant jag red var de trappa nedför, har sett de på flera debutantbanor annars åxå när ja inte ridit

Senast ändrad av en moderator:

Nyrelski skrev:
Tågarp har en väldigt snäll bana, bara stockar nästan. De har sina tävlingar i juni (storhäst)

men Tågarp har en grav som ligger "mitt ute" som kan överraska. Åk dit och träna innan :angel:

åk till Gärds, träna på banan och se om hindrena är enkla för din häst. Där är banan nästan alltid tillgänglig. Läs på deras hemsida.
Banan är öppen ett tag till.

Senast ändrad av en moderator:

På Gärds finns också en trappa som jag har för mig brukar vara med i debutant. Den är i två steg som är ganska långa, så den är väldigt snäll och dessutom låg.

Tips!

Skånes ridsportsförbund brukar anordna prova på fälttävlan med möjlighet att ta kortet. Tror att dom har en kurs på gång, kolla in deras hemsida.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar