Vill ni hjälpa till att ställa diagnos??

S

starcrossed

Hej...Jag skulle behöva lite hjälp att ställa diagnos på min häst då varken jag eller jourvet. som har varit ute kommer på nåt...

Fre (förra veckan: liten spolformad svullnad över vänster framsena, ej halt, varm eller öm..
Lör: Mycket svullen över alla senorna upp mot knät o på utsida kota...ej halt, öm eller feber...Vet ute...gav 2 tabletter cortison + zinkbandage över natten (först misstänkte vi senskada men ingen hälta eller ömhet började utesluta det alternativet)
Sön morg: svullnaden hade minskat rejält, endast svullen på utsidan kotan upp mot mitten av skenan...fick gå med zinkbadage ett dyg till o i sjukhage..
Mån morg: Endast lite svmpig på utsidan kotan, framtill...utan badage + ut i hage...2 cortisontabletter till..
Tis: ingen skillnad
Ons: ngen skillnad men fick 1 tablett till'
Tors: svampigheten borta, torr o fin i benen, lite varm på skenan bara...
Fre kväll:Rejält suvllen igen...mest på utsidan kotan o senorna o upp på insidan knät...ej halt eller öm...ringde vet (denna gång blev det en ny jourvet som ej är insatt sedan tidigare)...gav en tablett cortison till (trots att kuren eg. var avslutad i onsdags)..lindade med det beganade zinkbadaget över natten
Lör (julafton):Fortfarande svullen, nästan mer över knät än kvällen innan...annars fortfarande på senor, kota mm...Ringde vet igen...hon började fundera på lymfangit...gav mig mer cortison + antibiotika + ny zinklinda som hon ska få ha ikväll...

Hoppas att ni förstod "historien"...o kanske har liknade erfarenheter??

Den första vet funderade på senskada, lymfangit, hovböld o annat men uteslöt allt...den första svullnaden på fredagen tolkade hon som att blodkärl blev stasade o att blodkärlet som går rakt över senan svullnade därför, o inte själva senan...

Jag vore jättetackam om ni vill spåna lite på vad det kan vara o hur vi ska lösa det....*suckar* *jag som precis börjat komma igång med träning o allt...:(

Sv: Vill ni hjälpa till att ställa diagnos??

min första tanke var också lymfangit.. men ska tänka lite till...

men kan inte fått in nån bakterie på annat sätt? för det var ett framben förstod jag nu?

Japp, vänster fram...

Så vitt jag vet får man in bakt. genom småsår (ex. mugg) eller via hoven....Hon har mugg på andra benet, men inge alls på detta ben...bakt. kan väl inte vandra över från andra benet?? 'känns helfel*

Då hon inte har nåra sår förstår jag inte var lymfangiten skulle komma från...

:confused: :confused:

nej vandra in i andra benet gör det ju inte så länge det inte finns några sår där..
varken du eller vet har hittat några sticksår? insidan av benet eller var som helst.. kan inte vara kopplat till kastanjen?
har varit med om andra hästar som fått in bakterier där...

Hon är ej halt o ej varm i hoven (ej ökad puls, el. feber el nåt sånt)...lite varm på skenan då o då...

Kastanjen visste jag inte om...någa sår/sticksår har vi inte hittat...men kastanjen har jag inte undersökt närmre...kanske skulle kunna vara nåt...:idea:

Svullnaden har gått ner med cortison o antibiotika....får se om den kommer tillbaka efter kuren...hoppas verkligen inte det....

Hoppas ni kan härleda det till något... alltid skönt att veta någon orsak, mystiska hältor är inget att ha kan inte ens lära sig av dem.
lycka till så mkt iaf!

:( *svullnaden kom tillbaka när cortisonet slutade att verka....*

.....så det lär bli att ringa veterinär imorrn igen...(avvaktar till ord. telefontid....då det inte är lika svullet denna gång)....

:confused: :confused: :confused:

Det här låter ju mkt konstigt!!! trodde verkligen att det skulle gå över med kortison... är det verkligen helt utslutet att det kan vara lymfangitiskt då? jag vet att det borde räckt med denna behandlingen, men ändå... sticksår behöver ju inte alltid synas...
har hästen haft feber?
/K.A

Hej...

Jag tycker själv att det e lite skumt...

Nej, det är inte uteslutet...precis som du säger är det inte alltid man hittar såret...

Ingen feber alls...eller hälta

Dock blir det ännu konstigare...nu är hon svullen på alla 4 (inte gallig utan olika svullen på alla 4...på fram e hon över hela skenan/senorna/kotan o mycket över knät o upp på insidan över knät, på en bak är hon svullen runt kotan o på andra bak på utsidan senorna...)

Dock har hon lite mugg på andra frambenet + lite lite på bak...så där kanske det kan vara lymfangit...men varför skulle den dyka uppnu...mär hon redan é beh. mot det?

Pratade igen med distriktsvet. idag...de har ingen aning...tyckte dock att om det va lymfangit hade det varit borta på det frösta benet vid det här laget...De vill endast avakta o inte göra nåt...

Ringe Ultuna...de bygger självklart om den här veckan o har stängt...men de skulle ringa tillbaka i mån av tid för rådgivning...
Ringde Täby...de tyckte det lät skumt, vill ta blodprov o titta på henne...så jag fick en tid där imorrn mitt på dan...Ska mest avvakta till dess.....*suckar*:crazy:

*jobbigt med hästar ibland..*

Jag har faktist ingen aning jag heller...
Min häst hade nåt liknande...för en fyra år sedan, det började med att hon var lite svullen, och det blev mer och mer, till slut var hon jämntjock i hela benet! Hon var inte halt, ingen feber, åt som vanligt gick runt och sprang i hagen, precis som om det inte var nåt!
Hade ute vet, hon hittade inte nåt och eftersom hon var som vanligt, så tyckte hon att jag skulle vänta och se!
Hon fick nåt mot svullnaden, den gick ner lite. Men inte mycket!
Efter två veckor, var det borta!
Trodde det var en lös benbit som spökade, men eftersom det inte har hänt igen så vet jag inte vad det var!
Har aldrig vart nåt efter det!

usch!! har det blivit på alla 4 nu!!?
Hur är det med blodförgiftnig?

Royal_724 skrev:
Jag har faktist ingen aning jag heller...
Min häst hade nåt liknande...för en fyra år sedan, det började med att hon var lite svullen, och det blev mer och mer, till slut var hon jämntjock i hela benet! Hon var inte halt, ingen feber, åt som vanligt gick runt och sprang i hagen, precis som om det inte var nåt!
Hade ute vet, hon hittade inte nåt och eftersom hon var som vanligt, så tyckte hon att jag skulle vänta och se!
Hon fick nåt mot svullnaden, den gick ner lite. Men inte mycket!
Efter två veckor, var det borta!
Trodde det var en lös benbit som spökade, men eftersom det inte har hänt igen så vet jag inte vad det var!
Har aldrig vart nåt efter det!

Vi råkade faktiskt ut för samma sak i mitt stall. Fast den hästen var nästan blockhalt. Tog ut en veternär som trodde den brutit benet, vilket jag själv hade en känsla av var alldeles galet fel. Hästen som drabbades var inte veternärvårdsförsäkrad, men lyckades övertala ägaren att ta ut en ny veterinär, och efter behanldig blev hon helt bra.
förmodligen ett ormbett hon råkade ut för.

ja, det kan säkert va det!
Vi hittade inga bett, varken jag, min kompis eller vet!
Men dem kan va svåra att hitta!
Huvudsaken är ju att det gick bra sen!

precis... denna ponnyn so drabbades har idag fortfarande en smärre svullnad på benet.. och nu är det snart tre år sedan det hände... uppvisar ingen hälta eller något. Tävlas och är precis som vanligt.
så hon har ett intyg från vet att hon har en svullnad på ett bakben, men att det inte påverkar hennes ridbarhet.
de rackans små ormarna kan ställa till det ibland!
/K.A

Hej..

Tänkte mest rapportera lite om hur det går...;)

Var in till Täby atg idag...Tog ultraljud på ursprungsbenet, o det var ingen senskada på nåt sätt...:banana:

Rakade alla 4 benen för att lättare hålla rent o se...fick stelkrampsvacc...o tog blodprov som vi får svar på nästa vecka..

De tror på nån infektion...dock svårt att veta om det kommer utifrån (från huden, småsår) eller nåt innifrån..Än så länge går vi på teorin utifrån så hon e satt på Hippotrim igen i 15 dagar (skulle annars fått penecillin)...+finaldyn i en vecka...Om blodprovet visar nåt annat så får vi ta ställning till det då...Ska dessutom tvätta benen med Hiboscrub i en vecka...

...så det är läget idag...fortfarande svullen ena benet vätska sig...men kul o höra era teorier!!

Nu får vi avatka o se!!

Ormbett...? I December..?? Låter inte sannolikt! Förmodligen har din häst någon infektion i kroppen, benen kan svullna upp sådär i början av en infektion. Men det lär blodprovet visa isåfall! Men ett ormbett, näe det tror jag defenitivt inte att det är! Berätta vad det är så fort du får reda på det!

Lillaloppan skrev:
Ormbett...? I December..?? Låter inte sannolikt! Förmodligen har din häst någon infektion i kroppen, benen kan svullna upp sådär i början av en infektion. Men det lär blodprovet visa isåfall! Men ett ormbett, näe det tror jag defenitivt inte att det är! Berätta vad det är så fort du får reda på det!

Tror inte det är någon här som varit inne på att hennes häst har ormbett???:confused:
Jag och Royal_724 bara jämförde två hästar som har haft det, och att vi hade svårt att ställa diagnos.. eller "min" hade iaf haft det.:D

Min teori är fortfarande att det kommit in några bakterier hur eller hur, men att det spridit sig till alla fyra benen var mysko... det fick mig att fundera på blodförgiftning, men mkt osäker på alla symptom där...:crazy:
/K.A

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·
Hästvård Det är med stora tårar som jag skriver det här :( Min fina fina, gyllegula oturs cob har gjort det igen. Började som 3åring med en...
Svar
16
· Visningar
2 684
Senast: hemlig10
·
Hästvård Hej! För några dagar sedan reagerade jag på att min valack var varm mellan kronranden och kotan på utsidan vb. Ingen svullnad, ingen...
Svar
4
· Visningar
3 618
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama