vill nån förklara ?

L

linneaan

jag förstår inte det här, är det så att olika program i dresyr är olika klasse eller va ? jag fattar inte vad innebär tex. medelsvår i dressyr ?
snälla någon förklara för mig för det här har jag aldrig fattat det :confused:

Sv: vill nån förklara ?

Finns en speciell bok med alla olika program i. Finns att köpa genom ridsport, på scandinavium och andra mässor och i välsorterade hästaffärer oxå. Finns massvis olika! När du ska anmäla till en dressyrtävling väljer du klasser precis som till en hopptävling, bara det att här måste du lära dig banan i förväg hemma! Varje klass har ett eget program. Du kan alltså rida samma program/bana på hur många tävlingar som helst.
Det är indelat på samma sätt som hoppning var förr; i Lätt klass, medelsvår klass, svår klass och sedan kommer alla olika fälttävlansprogram, intermediere-program, grand prix-program, unghästprogram ect ect...... Det finns 3-5 olika program inom varje nivå.
Också säger de att dressyr inte är spännande!!?! Tänk hur många 5-10minutersprogram tex Lussan Nathorst har i huvudet! Gäller att rida rätt! Kolla med nån dressyr-mänska om du inte kan få kika i en så'n bok någon gång!

Sv: vill nån förklara ?

Sen blir det såklart svårare rörelser i medelsvår än vad det är i lätt klass osv. I Lätt B:1 tex är det mest rakt fram, sväng, rakt fram, sväng. I Grand Prix blir det piruetter och massa galoppombyten.... Finns så många varianter så det är helt galet!:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: hhere
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka