VILL med är rädd

J

Juno

Vad ska jag göra. Jag har en underbar häst som älskar att hoppa, jag älskar också att hoppa. Men har blivit rädd.

Min häst brukar överhoppa sig ganska ofta, jag tappar balansen och brukar resultera i att jag åker av.

Har tränat hemma i paddocken och det har gått ganska bra, men när vi kommer upp till 0.90m så börjar hästen min vägra, måste vara för att jag spänner mig och ger signaler till honom att jag är rädd.

Vill verkligen komma över min rädlsa, har kämpat länge nu, men får bara bakslag...

Till saken hör att vi ska ställa upp i en pay and jump nu på söndag.
Åkte av idag när vi hopptränade. Håller jag i manen så vägrar hästen, han behöver stödet i tyglarna.. Vi är anmälda till 80-90cm. Ska jag kanske sänka och ställa upp i 70-80cm, vilket känns ganska bra. Jag VET att hästen kan hoppa, skulle lätt klara 110 bana, med rätt ryttare.

Börjar tro att jag inte är den rätta ryttaren för honom, kanske ska fundera på att sälja?

Har någon nåt tips?

Sv: VILL med är rädd

Mitt tips är två.

Först att du hittar en annan rutinerad ryttare som kan hoppa din häst åt dig, så han får mer rutin. Dels så han slutar överhoppa sig (typiskt för orutinerade hästar, brukar mildars med tiden), och så att han får tillbaka tryggheten för ryttare. Se till att den tränas för och rids av någon som har som filosofi att hästen själv ska lära sig ta ansvar med. SKiljer sig ju lite i filosofin mellan olika tränare, hur mycket av ansvaret som läggs på hästen att taxera, bedöma korrekt avsprångspunkt etc, och hur mycket ryttaren ska gå in och kontrollera det. Jag föredrar de som anser hästarna ska läras att ta ansvar. Dels för att de då kan hjälpa till och rädda när det blir knas, dvs kan ta egna initiativ, och dels för de blir mer 'självhoppande', vilket är guld värt för en mindre rutinerad ryttare t ex.

Parallellt med detta så ska du ta lektioner, privat eller på ridskola är sak samma, på en gammal rutinerad, stensäker ringräv. En sådan där, 'styr och håll i' som snällt och glatt hoppar 'allt'. En bussig, ärlig läromästare. Och du ska göra det på låga höjder.

Sen när du känner sig säker på det, gå upp lite i höjd, och gärna byta häst. Fortfarande rutinerad, okomplicerad häst, men en som kräver lite mer ridning.

Sen, när ni på varsitt håll tränat, utbildats och skaffat förtroende, DÅ sätter ni ihop er till ett ekipage igen, och kan lita på varandra och då ska du se att det flyter.

Naturligtvis kan du under denna tid 'hoppa' cavaletti och små låga serier etc med din egen häst, håll det enkelt, lågt, under övervakning och gör bara de övningar du OCH hästen känner sig helt säker med.

Annars hamnar man lätt i en ond cirkel där hästen inte litar på ryttaren och ryttaren inte litar på hästen, och får den fortgå kan den vara SVÅR att bryta. Av den anledningen hoppar jag inte min herre utan övervakning än. Han är grön, men hoppar både väl och gärna. Men är otroligt känslig och minsta jag fipplar, tar i munnen etc, så kommer stoppen. Och jag blir osäker av stoppen, fipplar mer etc. Så än hoppar jag inte honom utan övervakning, för att inte hamna i den onda cirkeln. På sikt kommer vi lita på varandra fullt ut även i hoppningen, och då kommer problemet försvinna. Och det märks ju för var träning att förtroendet ökar =) Jag har en bra tränare och ffa så är jag numera så 'gammal' och prestigelös att om jag minsta lilla känner att 'nu är jag osäker' eller 'det känns högt' så piper jag bara 'nää, för högt' eller 'nää, törs inte', och min snälla tränare sänker (och höjer sen när jag har ryggen till *s*) och efter några språng är vi lunt och fint uppe på ursprungsnivån. Hade han tyckt 'sjåpa inte, kom nu' så hade vi fått stopp och stopp och stopp då hästen direkt känner jag är osäker, och är jag osäker hoppar han inte, och börjar han stoppa blir jag mer osäker. (Jag har en ryggskada i botten och bör INTE åka av, och både kråkhopp och stopp innebär ju avfallningsrisk).

Lycka till! Och du är inte ensam, det är ett vanligt problem. Men inte olösligt,d et tar lite tid bara!

Tack för tipset!

Jag har pratat med tävlings arrangören, och får hoppa lägre höjd. Känner att jag verkligen vill, och på lägre höjd så är det inga problem. Det börjar när vi närmar oss 90cm..:(

Så ska ställa upp i låååg höjd, och bara ha skoj. Då är jag inte rädd.

Strunta då i att hoppa högre, även på träning (var det på 'högre' höjd du ramlade av?). Skitsamma om ni hoppar 70 cm i två år, låt det ta den tid det tar helt enkelt =)

Ja jag kommer att hålla mig på låga höjder nu framöver. Vill inte riskera något nu.

Har en tjej som hjälper mig ibland med hästen, hon kan få hoppa, hon är inte rädd heller. :)

Nja, högt för mig är det, det var på 90 cm som jag for av..

Därför jag tyckte 'högre' höjd. För vissa är ju 90 som cavaletti, för andra högre än de nånsin vill hoppa. Och inget fel i någotdera av det.

menf ortsätt då träna och tävla/CR/pay and jump på höjd du är bekväm med, och låt den andra tjejen hoppa lite högre sålänge? =)

Hoppa den höjd som du känner dig säker i..
Att hoppa skall vara roligt och om tjejen som hjälper dej med hästen hoppar lite högre höjder är det jätte bra..

Jag vet hur det känns att vara rädd for av på 110 och gjorde illa ryggen..sen hade jag jätte svårt att hoppa men efter ett tag så släppte allt men det tar tid o man måste få ge det tid!!
Lycka till

Tack! Ja vi ska iväg på pay and jump på söndag, låg höjd. 70cm. Där känner jag mig till 100% säker.

Ska be medryttaren hoppa, om hon vill. Är en tuffing =)

Tackar! Ska bli jätte skoj :D
Uppdaterar i morgon :)

vad kul att det gick så bra :banana::banana:

det är inte lätt att vara rädd när man hoppar, jag har oxå varit det (är fortfarande rädd iofs men inte förrän på 90cm nu). Vågade knappt rida över en bom efter att jag och min pålla hade voltat över en oxer (landade på rygg bägge två bredvid varandra). Jag slutade hoppa i 3år, lät andra göra det helt. sedan började jag så smått med bomamr på marken osv. kom till 40cm på egen hand, sedan tog det stopp. Började träna för världens bästa tränare då vilket resulterade i att jag efter ett år vågade hoppa 90cm :eek: :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka