Vill köpa islandshäst

C

Cissi_89

Tjena. Jag är en tjej på 17år. Är sugen på att köpa en islandshäst. Jag kan absolut ingenting om tölt och dess speciella gångarter, Har annars haft häst i 4år och ridit sen 2års ålder, rida "vanliga hästar" kan jag utan problem :) Jag ska sälja min unghäst och köpa mig någon islänning hade jag tänkt mig. Jag har dessutom hittat en som bara kan 3gångarter, skritt,trav&galopp. Det tror skulle funka. Finns det någon bra sida om islänningar man kanske bör läsa? (jag har provat lite smått att rida islänning 2ggr)

Sv: Vill köpa islandshäst

Varför vill man köpa en 3-gångare? Om jag endast var ute efter grundgångarter, hade jag nog valt en anna ras.:confused:

Han är en valack född -98.
Jag kan som sagt inte deras speciella gångarter och vill ju inte "föstöra något", sen så gillar jag dom korta små stegen och islänningarnas utseende. Och han var inte så dyr. Går det inte att lära en 8åring dom övriga gångarterna, eller måste dom vara medfödda. rätt som det är kanske dom kommer fram? Mvh Cissi:bump:

Tölten har ett avvikande rörelsemönster mot en lateral, medan grundgångarter har ett rörelsemönster mot diagonal.
Vid så sena år är tölten inte självklar, därför måste den tränas in. Varför just denna häst inte har tölt kan jag inte svara på, antingen beror det på tidigare ägares okunskap eller så är uppfödningen gjord efter ett dåligt val. Hästen kan ju faktiskt också ha fysiska blockeringar som gör det svårt att hitta mot lateral, har själv haft en sådan häst. Lärde sig tölta vid 10 år, orsaken visade sig att han varit på tok för trångt skodd.

Jag skulle nog trots allt ta med någon som är insatt i just islandshäst, du skall ju också se efter om han är renrasig och kolla så att pass eller regbevis finns från SIF.

Alla hästar har inte korta steg, kanske just denna häst har det. Titta som sagt även på hovarna, för min icke töltande pålle tassade fram pga för små skor. Detta är nu ett minne blott, då steget är stort, långt och mjukt i alla gångarter utom galoppen. Här kan jag lova dig att det är problem att sitta i sadeln, man studsar ur hura fasen man än beteer sig.

Senast ändrad:

usch, stackars häst! Måste ha gjort ont.
Själv så pratade jag med hon som rider den islänningen jag vill ha, hon berättade att han är hur trevlig som helst bara det att han är pigg, själv så är jag van vid pigga hästar.. dom är roliga bara dom inte håller på att stegra å dyl vilket mina två har gjort :( Mvh Cissi

Runt Rimbo finns många duktiga instruktörer, så om du köper hästen tycker jag du skall ta kontakt med någon av dem, för varför köpa just en islandshäst annars? Dessutom är det underbart roligt att arbeta fram/med gångarterna. Du kommer säkert att ha nytta av dina storhästkunskaper i det arbetet.
Jag instämmer också i att du bör ha med dig någon islandshästkunnig vid provridning och köp!
Det finns lokalklubbar i området, på deras hemsidor kan du säkert hitta info om lämpliga tränare
Stormur och Gladur tex
Lycka till

alltså ska du ha en islandshäst ska du kunna rida tölt det är ett krav;) nej men läs på om islandshästar rid mkt helt flera år SEN kan du börja tänka på att skaffa en....det blir så mkt roligare när du kan tölten + vet vad du ger dig in på...

islandhästar som inte töltar kan ha nåt fel...spatt, ont vad som helst.
för allt i världen köp inte första bästa häst bara för att den är pigg och ser söt ut...
det pigga kan dessutom vara att 3gångaren har ont och springer ifrån jobbet istället...stackarn.

islänning med kort steg?
har endast ridit en med "ponnysteg" i trav, ingenting som jag skulle köpa precis.
det vanliga är nog att skritt och trav är mer jämförbart med stora bruna.

exakt och det är ju i så fall bara ennu ett tecken på att det antagligen är nåt fel på just den hästen o ev andra 3gångare .

Gullan86 skrev:
exakt och det är ju i så fall bara ennu ett tecken på att det antagligen är nåt fel på just den hästen o ev andra 3gångare .

Det behöver inte alls vara något fel på hästen, utan helt enkelt så att tidigare ägare inte hade nödvändiga kunskaper. Tölt är inte alltid en självklar gångart, utan många hästar måste läras att tölta.

jo men ett kort steg låter som en låsning ont på nåt sätt...varför tar den annars inte ut steget som alla andra gångartshästar/islandshästar.

läste en artikel i ett gammalt ex av islandshästen.
det var från en stor gård i tyskland.
bla visade man hästar med olika extriör.
en ridskolehäst hade så dålig extriör att den inte kunde tölta.
med tanke på alla hjälpmedel dom tog till på gården i form av vikter, 1 kg järn i varje sko tex. så hade dom nog fått den att tölta om det hade gått.

jo jag har inte sagt nåt om att det ALLTID är möjligt att få islandshästar att tölta...
jag vet av egen erfarenhet en som inte kan...men jag relaterar till det korta steget och lixom kopplar ihop med med att den inte kan tölta det kan ha ett sammband vare sig det är nåt ont/låsning eller dålig exteriör.

Ja det skulle kunna vara lätt att döma i sådana här fall, men vad vi inte vet är vilket typ av korta steg hästen tar.

Te x finns det gott om symaskiner som inte har ett dugg ont någonstans, likafullt är steget jätte jätte kort i vissa gångarter och i nästa jättelångt. Såg på en kurs ett litet fint sto med symaskinssteg i tölt, de små frambenen pinnade upp och ned som en nål i symaskinen. När hon sen växlade över till trav hade ryttare fullt sjå med att sitta kvar och inte störa för mycket, det var ett jättesteg.

Trav är ett exempel på vad som skulle kunna felas, det skrivs korta steg. Men sanningen kan vara att hästen inte alls tar så korta steg men däremot är mycket fyrtaktig, detta kan göra att ryttaren tycker att steget är kort vilket det iofs är vid fyrtakt. Men gångarten blir plötsligt så mycket mjukare, och många ryttare uppfattar det som att steget blir kortare eftersom gångarten blir mjukare.

Det är alltså inte självklart att hästen har ont, och därför inte töltar. Sen har jag själv iofs upplevt att en trångskodd häst började tölta när hoven blev större och vidare, så visst kan det ibland finnas fysiologiska orsaker vilket kan vara mycket svårt att bedöma bara så här.

Som tidigare inläggsskribent skrev, kanske har hästen en avvikande exteriör som gör det svårt att hitta tölt. Tyr var ju te x en häst som hade svårt för tölt, men den blev senare ack så flott.:angel:

Senast ändrad:

hehe eller så är det okunniga som äger hästen nu och det den i själva verket hela tiden gör är att just tölta;)

jag som skrev inlägget.
det jag menade med korta steg var den lite trippiga ponnystegen, som när man rider en lite c-ponny :)
har pratat med ägaren. han är pigg, trevlig -98 valack och har okänd härkomst.. hur det nu kan komma sig.. ska ringa å prata om försäkring,pass mm imorgon tänkte jag :)

Cissi_89 skrev:
jag som skrev inlägget.
det jag menade med korta steg var den lite trippiga ponnystegen, som när man rider en lite c-ponny :)
har pratat med ägaren. han är pigg, trevlig -98 valack och har okänd härkomst.. hur det nu kan komma sig.. ska ringa å prata om försäkring,pass mm imorgon tänkte jag :)

Om okänd menas med vad jag tror, så finns inget pass som islandshäst. Dvs den är inte registrerad som islandshäst, kanske är det då en korsning vilket kan ge förklaringen på varför tölten uteblivit. Då bör ju priset vara på en rimlig nivå också, gå inte på att betala 30000-40000 kr för denna häst om den inte är reggad i SIF.

Boj skrev:
Om okänd menas med vad jag tror, så finns inget pass som islandshäst. Dvs den är inte registrerad som islandshäst, kanske är det då en korsning vilket kan ge förklaringen på varför tölten uteblivit. Då bör ju priset vara på en rimlig nivå också, gå inte på att betala 30000-40000 kr för denna häst om den inte är reggad i SIF.

:bow: presis vaf jag tänkte skriva

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar