Vill inte trava...!

U

Unichorn

Hej alla! Rider en islandshäst som är jättesvår att få att trava! Antingen blir det grisepass eller tölt... Själv är jag ganska ny på området och har lite svårt att känna när jag rider om det är trav el. grisepass.. Ibland känns det jättetydligt, men ibland känns det mer osäkert... Några bra tips på hur jag ska få honom att trava samt hålla traven, och hur man känner/ser från ryggen vilket han gör?

Det vi gör nu är att sänka händerna överdrivet när vi ska börja trava o rida lätt el. stå i fältsists, fungerar hyfast, men han håller inte traven.

När man ska longera är det ännu värre. I ena varvet går det bra, men i andra bara grisepass... Saktar av o börjar om och börjar om, men utan resultat... När han travar i andra varvet berömmer vi massor såklart. Något tips där?

Ska kanske tillägga att det är islandshäst jag är ny på, inte hästar i allmänhet...bara så det inte missförstås.

:confused:

Sv: Vill inte trava...!

Unichorn skrev:
Hej alla! Rider en islandshäst som är jättesvår att få att trava! Antingen blir det grisepass eller tölt... Själv är jag ganska ny på området och har lite svårt att känna när jag rider om det är trav el. grisepass.. Ibland känns det jättetydligt, men ibland känns det mer osäkert... Några bra tips på hur jag ska få honom att trava samt hålla traven, och hur man känner/ser från ryggen vilket han gör?

Grisepassen pendlar liksom lite mer fram och tillbaka medans traven mest är skumpig..
Svårt att förklara när man inte kan se hur hästen rör sig liksom..

När han väl travar, SITT NER eller STÅ UPP, håll samma balans i din kropp hela tiden. Om man rider lätt på en ostabil häst kan det lätt bli så att man stör hästens egen balans. Vet inte om det är det som är problemet med din häst, men det kan vara.
Ett bra tips som funkar för mig, är att rida mkt över bommar. Då måste hästen automatiskt själv ta traven över bommarna..
Kräv inte mer än hästen klarar, om du märker att hästen går över i pass/tölt efter bommarna, sakta ner till skritt efter bommarna INNAN hästen bytt själv, så att det är du som har kollen..

vet inte om detta funkar på din häst, alla är ju olika, men det kan vara värt ett försök. Bommar är alltid bra om du har tillgång till sådana.

Unichorn skrev:
När man ska longera är det ännu värre. I ena varvet går det bra, men i andra bara grisepass... Saktar av o börjar om och börjar om, men utan resultat... När han travar i andra varvet berömmer vi massor såklart. Något tips där?

är han helt lös när du longerar eller är det massa inspänningar och linor ?
Om det är så att han är helt lös, så använd bommar även här, låt honom finna sin egen balans över bommarna och låt honom sedan välja själv. Tillslut så kommer han kunna hålla traven, det kan ta ett par gången men oftast så funkar det.
Om du anävnder linor m.m. släpp honom lös. just för att han ska få hitta själv.

Hoppas att det ger resultat och att du kanske fick något tips som är användbart :)

har också tänkt att bommar kan vara ett utmärkt redskap, men har tyvärr inga... Jag kräver inte mer än han klarar såklart, men et 20-30 tal meter på rakt spår ska väl alla klara... ska prova att sitta ner i så fall, då blir det lättare att känna vad han håller på med dessutom ;)

Inget annat man kan göra?? Longeringen brukar jag göra utan inspänningar. Envis som en åsna ä han :p

alla islandshästar kan inte trava 20-30meter.
Det är ingenting man ska ta för givet. en av hästarna på ridskolan kunde inte trava ens 2meter när jag skulle träna henne inför en tävling i vintras.
Så det beror helt på...

Ut och rid i skogen på ojämn mark och gärna med lite uppförsbacke. Har ridit några hästar man fått jobba med traven och det har varit det absolut bästa att börja med.

Mitt bästa tips, tar lite tid men är värt det (tycker jag:angel: ):

Jobba med att kunna reglera hästens form, dvs kunna få den att söka fram och ned. Först stillastående, sedan i skritt, helst ända ner till grus/gräs (Det sista brukar vara lättare:cool: ).

När detta funkar i skritt, lägg dig på en volt (ca 13 - 16 m) trava långsamt dvs grisepassa långsamt och "lägg ned hästen". När hästen travar om så bara två steg sakta av till skritt=belöning. Fortsätter hästen i grisepass gör volten mindre och jobba mer framåt nedåt - Ingen "kvickfix" men funkar.

Tänk också på att inte alltid sakta av från grisepassen till skritt efter som detta ju blir som en belöning. Hmm grisepass=skrittpaus :banana: . Gissa om jag gjort det misstaget ...:o

Allteftersom hästen blir säkrare i traven behöver man inte lägga ner den så långt och så småning om bara rida volt och lägga ner när det behövs.

Nu var din häst lite oliksidig också. Så var extra noga med kvaliten i arbetet i det svaga varvet.
Har hästen svårare med ena galoppen åsså eller är det bara i traven ?

//Oopsan

Unichorn skrev:

Det vi gör nu är att sänka händerna överdrivet när vi ska börja trava o rida lätt el. stå i fältsists, fungerar hyfast, men han håller inte traven.

Ska kanske tillägga att det är islandshäst jag är ny på, inte hästar i allmänhet...bara så det inte missförstås.

:confused:

Precis så där var det för mig också! Fick luta mig framåt och lätta på händerna när jag skulle trava, och när hon kom till en kurva blev hon passaktig. För mig var min häst för svag för att orka trava. Fick bygga upp styrka och balans genom klättring, rida i vatten, cavaletti och hoppa. Efter det började jag även men hjälp att samla henne i tölten. Hon fick lära sig att samla och trampa under sig, än att gå lång och flak. På det sättet blev hon starkare och kunde klara av traven också. Så det är mycket styrka som ligger bakom, hoppa och rid cavaletti, rid i sjöar eller hav och klättra, det är jätebra för hästen! Minst en gång i veckan. Lycka till:D

Hästar som har svårt att trava har ofta lite spänningar här och var. Något som fungerat bra för mig är dubbellongering alltså linorna fungerar som inspänningar du kan påverka. Hästen söker sig då mer fram och ner och höjer ryggen .

Att göra detta över bommar är kanon för svårtravande tölthästar :D

Hej hej!
Mitt islandssto och jag har kämpat med traven länge nu. För att få henne att trava brukar jag göra såhär:
Jobba henne ordentligt mjuk i skritt. Och få henne att söka sig ner mot bettet ordentligt. Sedan har jag jättelösa tyglar, lutar mig frammåt (inte överdrivet men så att vikten fokuseras mer frammåt) Sedan Trycker jag på manken även kallad "travknappen" och säger Trrrraava! samtidigt som jag ger lite skänkel.
Det brukar fungera. Problemet är bara att det brukar gå snabbare och snabbare. Och jag är så lycklig att hon travar (världens finaste trav) så jag vill inte sakta ner henne och förstöra. Tillslut brukar det bli gallopp eller någon passblandning hehe. Men det går frammåt.
Andra tips jag fått är att rida lätt i tölt (?) vilket ska få henne att själv växla till trav eftersom det är bekvämare för henne då. Detta har jag dock aldrig lyckats med..

Mitt tips är att du ska hitta lite bra uppförsbackar och testa "travknappen" där! De brukar ha lättare för trav i uppförsbacke.

Skriv och berätta hur det går, och om du får några bra tips!
Lycka till!

Rida lätt i tölten funkar nog bäst på sådana hästar som har enr elativt stabil trav men byter till tölten när det blir för jobbigt... ( tex om man rider på volt och ska sidföra) fortsätter man då med sin lättridning blir det lättare för hästen att hitta tillbaka till traven. (dock är det ju inte speciellt bekvämt för varken häst eller ryttare :p )

Ta hjälp av nån som verkligen kan konsten att tömköra! Gärna en gång per vecka. Longering är också bra, använd inspänningstyglar. Är du osäker, be nån kunnig om hjälp så du inte spänner in för mycket.

Jag tycker även att du ska ta din häst till en kiropraktor för genomgång, om du inte redan har gjort det, då din häst är så oliksidig.

Hur gammal är din häst?

Att tvinga din häst att trava är ingen bra idé, han kommer bara att sänka ryggen, bli hur lång som helst och det kommer att gå fortare och fortare. Men traven kommer inte att stärkas på det viset. Träna mycket tölt, gärna i skapligt samlad form och i ganska långsamt tempo. Du FÅR INTE VARA HÅRD I HANDEN, så glöm inte den viktiga drivningen. Ju långsammare tempo desto jobbigare blir det och till slut kommer han att falla i trav av "ren utmattning". Trava bara några steg till en början under massor av beröm, sakta sen av till skritt och börja om igen. Låt honom be om trav istället för att tvinga honom! Rid inte lätt utan sitt ner i sadeln, men utan att vara tung om du förstår vad jag menar. Du måste vara jättenoga med din balans så du inte stör honom. Lägg tyngden i ytterskänkeln i kurvor. När traven blir något säkrare, dvs han tar travkommandot trots att du sitter still och rak som en fura i sadeln, är det just igångsättningar du ska träna. Det stärker "travmusklerna"!

Klättring är också jättebra och muskelstärkande. Den här vintern när det har varit mycket snö så vi har snöpulsat mycket har gjort underverk med den av mina hästar som har enorma travproblem!

Du måste ständigt jobba med traven hos en häst som inte har traven i sig naturligt, så det är ett evighetsjobb du har framför dig. Men när du kommer på vilken metod som passar din häst bäst, så kommer det inte längre att kännas som ett problem... Lycka till!!!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka