Vill inte svänga vänster.

E

_Essie_

Hej min medryttarhäst vill nt svänga vänster, typ när vi går i vänster varv på spåret och jag ska göra en volt så vägrar hon totalt :confused:men när jag leder henne från marken så går det utmärkt.

Jag undrar om nån vet vf hon gör på dettta viset eller hur man ska lära henne det?

/Tacksam för svar:smirk:

Sv: Vill nt svänga vänster.

ha någon som leder henne från marken medans du rider..

Smart:)

men kan det nt ha nånting med det fysiska att göra kanske?

Hon kanske har ont? Känns hon stel eller handlar det bara om en ledarskapsfråga?

Ta ett tydligt ledande tygeltag och mycket ytterskänkel, lätta och beröm när (om) hon lyder.

Hon kanske har ont? Känns hon stel eller handlar det bara om en ledarskapsfråga?

Ta ett tydligt ledande tygeltag och mycket ytterskänkel, lätta och beröm när (om) hon lyder.

tror nt hon har on för det går super när vi är ute i naturen.
hon känns nt stel.

jag har försökt göra allt det men hon lyssnar nt...
det går hur bra som helst i andra varvet:confused:

Eftersom detta var din medryttarhäst kanske du kan fråga ägaren om några tips? Gör hon likadant när ägaren rider?

Vad händer om du lägger till spöet på yttersidan?

Det gäller att inte ge sig..

Eftersom detta var din medryttarhäst kanske du kan fråga ägaren om några tips? Gör hon likadant när ägaren rider?

Vad händer om du lägger till spöet på yttersidan?

Det gäller att inte ge sig..

ja hon gör likadant när hon rider.
hon blir bara uppstressad när jag hjälper till med spöet och vägrar.

Jag later nog hemskt trakig nu men jag kan sla vad om min vanstra sko att om du satter en duktig ryttare pa hasten sa gor hon volter snabbt utan problem.

Men anars sa anvander du sig av vanster skankel framat, hoger skankel bakat, ledande vanster tygeltag, hoger tygel haller kontakt.

Starka bestamda skanklar som inte later hasten stanna om det ar det som ar problemet, om hsten stannar kan du ta ett spa med dig och peta till hasten innan den stannar, eller sa kan du ha en medhjalpare med ett spa bakom hasten, (OBS som absolut inte far jaga hasten eller sla den med spot) medhjalparen anvander bara sin narvaro for att pressa hasten framat mojligtvis kan medhjalpare peta hasten under magen med spot, inte pa bakdel dar ar risken store att hasten borjar sla.

Om hasten gar framat men vagrar att gora en vanstersvang, tex forsoker dra huvudet till hoger, da knackar du till hasten ordentligt med vanster skankel vilket tvingar den att vika sig i sidan och stalla till vanster. (jag foresprakar inte vald och ponney sparkar ga fran sa mycket som behovs till sa lite som mojligt) Dra inte hasten i vanstertygeln for att fa den att svanga da kommer bara bakdelen att rammla ut. Hara ar det skanklarna som behover jobba stadint och bestamt.

Om hasten rammlar utat i volten sa behover du en stadig ytersida, vanster skankel haller hasten bojd till vanster, hoger skankel och halvhalter pa hoger tygel haller volten pa plats, anvand inte tygel och skankel samtidigt. Forst skankel sedan tygel uprappa upprepa och upprepa.

Och nar du borjar trana volter till vanster borja gora stora halva volter och berom hasten nar den gor ratt och forsoker. Berom inte nar den inte gor ratt eller nar den inte forsoker. For om du beromer vid fel tidpunkter sa blir det svart for hasten att forsta.

Gor lite i taget och nar du kanner att den hara halva volten gick ju bra da ar det dax for att avsluta eller bara rida framat for att forsoka lite senare igen. Forsok gora all dena traning med ett lende pa dina och hastens lappar.

Du far gjarna beratta hur det gar for dig.. uppdatering lixom

Okej, jag tror verkligen att detta inlägget kommer va till mkt hjälp tack så mkt:)
PS.Jag berättar hur det går senare.DS

Heej :)igen, nu har jag vatt o ridit, och testat det som ni har föreslått och det funkade perfekt det var nästan magiskt;)
så TACK så mkt för hjälpen:bow:

Sv: Vill inte svänga vänster.

Glad att det gar battre.

Tank att nar hasten inte gor som vi onskar sa finns de bara tre andledningar.

1 Den forstar inte
2 den kan inte (fysiska begransningar)
3 den vill inte.

Sjalvklart kan alla andledningar blandas hur som hallst till en stor garnknut att hitta anden som loser knuten kraver bade moda tankektraft och erfarenhet men framforalt talamod

Sv: Vill inte svänga vänster.

Jaa jag förstår:) du verkar vara väldigt duktig och erfaren. har du hållt på länge med hästar?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 165
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar