vill inte gå..

T

tjusing

ibland när jag t.ex rider ut själv, utan sällskap av andra hästar, stannar min häst. Hon verkar inte direkt rädd eller nåt sånt. Jag kan då sitta nästan hur länge som helst för att försöka få igång henne. Det är just när man rider bort från stallet och skall rida iväg, dock inte på hemvägen. Ibland går mamma med och när hon går före oss är det helt lugnt, då kan hon gå på som vanligt. Nästan som om mamma var en annan häst =)
Så nu undrar jag om det finns någon som har något tips på hur jag skall göra för att få henne att gå framåt. Kanske genom att göra ridningen roligare för henne? (Obs. hon har ett föl hemma, men är lugn när han står i stallet) tack för alla svar!

Sv: vill inte gå..

Jag rider också en häst som ibland vägrar att gå. Hon kan stå upp till 45 min innan hon ger sig. Det kan hjälpa med att leda henne den första biten bort från stallet och sen sitta upp. Ibland räcker det med att jag backar med henne tills hon tröttnar.
Men visst... det har hänt att jag har klivit av och det ska man väl egentligen inte göra, för då har hon vunnit.

Jag har precis samma problem med min och har börjat backa henne. Det fungerar för det mesta men ibland kastar hon sig bakåt så man nästan far av (eller får 40kg hästhuvud i nyllet).
Man kan prova att snurra dem på fläckan där de stannar (fungerar dock inte på min egen häst) eller gå sick-sack på vägen.

Tyvärr brukar även jag få sitta av emellanåt och leda henne, eller jag skickar henne strax framför mig och det fungerar bra.

//Lillan

hur länge har du haft hästen?
jag hade en häst som var precis likadan... jag kunde sitta i en timma och vänta ut honom, men han gjorde så bara för att testa mig, men jag hoppade aldrig av även fast det tog lång tid, till slut så slutade han upp med det!;)

tack för alla svar! de blir väl till att försöka och försöka till hon ger sig.. pjuu=)
men tack!

finns en häst i stallet hon fejkade till och med att hon hade ont när hon fattade att man inte skulle ge upp..... men det va bara att pusha henne men hon kan fortfarande testa ryttaren så ibland.....(obs inte min häst utan en stallkompis)

tjusing skrev:
ibland när jag t.ex rider ut själv, utan sällskap av andra hästar, stannar min häst. Hon verkar inte direkt rädd eller nåt sånt. Jag kan då sitta nästan hur länge som helst för att försöka få igång henne. Det är just när man rider bort från stallet och skall rida iväg, dock inte på hemvägen. Ibland går mamma med och när hon går före oss är det helt lugnt, då kan hon gå på som vanligt. Nästan som om mamma var en annan häst =)
Så nu undrar jag om det finns någon som har något tips på hur jag skall göra för att få henne att gå framåt. Kanske genom att göra ridningen roligare för henne? (Obs. hon har ett föl hemma, men är lugn när han står i stallet) tack för alla svar!

Det är ju bara så att din häst inte anser att du är ledaren.
Visst kan man hoppa av hästen och leda den. Men bara om den är rädd tycker jag.
Har den satt det i system är det oftast så att din häst stannar och vägrar gå eftersom den tycker att den inte behöver; hans chef är inte med och har sagt att nu går vi:angel: :angel:
Och det hjälper inte att någon annan får hästen att gå om inte du lyckas själv. Talar av egen erfarenhet:(

Se till att på ett klart, tydligt, lugnt och schysst sätt göra klart för din häst att du är boss.
Skrik inte, tjata inte, var inte elak eller irriterad, utan bara bestämd och rättvis:idea:
Det kan ta lång tid men ha tålamod så ska du se att det blir bra;)

Rom byggdes inte på en dag:angel:

Lycka till och kom i håg: tålamod;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka