vill inte fatta galopp..

vaggvisa

Trådstartare
hästen vill inte fatta galopp.. från trav.
funkar hur bra som helst från halt och skritt, men när det kommer till trav blir han sur, slängtravar & går sen in i galoppen. inte så snyggt kanske :angel:
tips? :)

Sv: vill inte fatta galopp..

jag red en fd travare förut och för att lära henne galopp så red jag mycket ute med min kompis och hennes häst som dragkrok. på dte sättet fick hon viljan att galopera men jag tilllät henne inte att börja fören jag gav henne galoppskänkeln och gjorde en ordentlig fattning. På det sättet lärde hon sig att galoppera...

ute är det inga problem kanske jag skulle skrivit, det är i paddocken som han inte gör det, det kommer ju efter ett tag, han måste bara slängtrava in i den :angel:
dessutom är han ganska (mkt!) skänkeldöv, vi hyr honom & han går ridläger på sommaren, ofta med småbarn eftersom han är så snäll..

fler tips?

jobba honom mycket från marken, tömkörning osv då har du ju rösten och långpisk.:angel:

Jag har ridit många olika hästar och många mindre utbildade ridskolehästar som struntat totalt i gallopphjälper, och det enda som har verkat fungera då är att sätta hästen ur balans i fattningarna.

Rid friskt tempo och sväng sedan 90 grader samtidigt som du ger gallopphjälp, förhoppningsvis tar hästen till gallopp för att hålla balansen. Sedan svänger man mindre och mindre tills man tillslut kan göra det på rakt spår.

Annars är att fatta över en liten bom bra, eftersom hästen gärna landar i gallopp, och så sänker man bommen tills den ligger på marken och egentligen inte är något hinder längre.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
423
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka