Vill inte backa ut ur transporten :S

M

majabergman

Min häst vill inte backa ur transporten! :crazy:

Den transport vi brukar ha, den är vanlig urlastning bak. Sist vi lasta av han så ville han absolut inte gå ur transporten! Har ingen att låna/hyra frontutlasdad av. Någon som har samma problem, eller vet om det går att träna bort på något vis?

Sv: Vill inte backa ut ur transporten :S

Träna och ha tålamod.

Jag tycker att transporter med fronturlastning är en rätt onödig uppfinning.

Låt hästen stå och fundera där inne, och ha tålamod, tids nog kommer den att gå ur, den vill ju inte stå där inne för evigt. Håll inte på och bråka med den, tryck lite på bringan då och då för att uppmuntra den att backa, samtidigt som du har ett back-kommando, typ "rygg" eller "back". Back-kommandot kan du ju lära den när du rider, genom att öva ryggning och säga ordet samtidigt som ni ryggar.

Den kommer lära sig, don't worry.

Lite tålamod och en transport att träna urlastning ur är nog bästa vägen ut ur detta problem.

Owesmattes tips är mkt bra!

Träna in backning på kommando. Det kan man göra 5 min / dag när man leder hästen till/från hagen, och det biter fast rätt fort.
Sen är det bara att lasta på hästen, och be den att backa. Tålamod är ypperligt, till slut så vill den nog traska ut ur finkan.

Ja, var lite "crazy" och backa allt vad ni kan: ut ur boxen, ur stallet, in i hagen osv. Och se till att hästen lär sig backa själv.

En del hästar kopplar inte ihop fram och bakdelen och fixar alltså inte att backa över trösklar, bommar mm. Den "fattar" inte att den har en bakdel som måste rör sig först.
Då kan ni tänka hur konstigt och svårt det är att backa ut från en trång transport - i nedförslut och på en ramp.

Jag har sett hopphästar bli SÅ mycket bättre på att ta med sig bakfötterna genom backträning. Gör det till en del i vardagen!

MVH Li

Min häst vill inte backa ur transporten! :crazy:

Den transport vi brukar ha, den är vanlig urlastning bak. Sist vi lasta av han så ville han absolut inte gå ur transporten! Har ingen att låna/hyra frontutlasdad av. Någon som har samma problem, eller vet om det går att träna bort på något vis?

Hej!

Jag hade ett arabsto på tillridning ett tag, som hade samma problem. Hon gick snällt in när hon skulle till mig, men vägrade backa ut!
Jag löste det genom att flytta mellanväggen åt sidan så mkt det gick och höll henne med en longerlina. Sen vände (!) hon själv i trailern och gick "framlänges" ut på luckan. Det var hennes eget sätt att lösa det, och eftersom hon inte var så stor (153 cm) gick det bra. Vi gjorde så jämt sen, även på tävling. Hon slutade stressa när hon märkte att det inte var några problem att komma ut och ingen pressade henne.
Med en större häst kanske man kan nyttja samma metod om man tar bort mellanväggen?

Lycka till!

Hej!

Jag hade ett arabsto på tillridning ett tag, som hade samma problem. Hon gick snällt in när hon skulle till mig, men vägrade backa ut!
Jag löste det genom att flytta mellanväggen åt sidan så mkt det gick och höll henne med en longerlina. Sen vände (!) hon själv i trailern och gick "framlänges" ut på luckan. Det var hennes eget sätt att lösa det, och eftersom hon inte var så stor (153 cm) gick det bra. Vi gjorde så jämt sen, även på tävling. Hon slutade stressa när hon märkte att det inte var några problem att komma ut och ingen pressade henne.
Med en större häst kanske man kan nyttja samma metod om man tar bort mellanväggen?

Lycka till!

de kan gå riktigt illa om hästen fastnar!!!! de skulle jag ABSOLUT INTE rekomendera.. öva på att backa hästen på kommando som tidigare bukalister sagt... SMCKA INTE när ni ska back ut hästen, de betyder ju framåt! många gör detta fel... jag skulle själv flytta mellan väggen åt sidan å sedan lägga tryck på bogen å säga back!!!

Det finns tusen saker man kan göra, men en sak kan jag råda dig och det är använ ditt stall.
Backa in honom i boxen, backa ur han ur boxen.
Backa honom i vardagens arbets sysslor, ur hagen tex.

MEN använd dig alltid utav kommando ord, så att han vet vad du förväntar dig utav honom. Du måste vara konsekvent i ditt sätt att hantera honom.
För är du konsekvent och har ett fötroende givande sätt, så kommer han att koppla ihop alla dessa punkter, med att registrera det i hjärnan och tänka okej matte vill att jag skall backa, men egentligen tycker jag det är otäckt men säger matte att jag skall backa så kan jag lita på henne att det inte händer mig något.

Du har fått bra tips tycker jag.

Ta även någon till hjälp som med en hand på rumpan och en i svansen kan styra och ge stöd.

TACK! Tack för all hjälp :) Imorn blir det backning som gäller! Har fått låna en gammal transport som jag ska träna i, :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V