Vill inte äta!!

Emira

Trådstartare
Vad kan man hitta på om hunden inte vill äta?!!

Känns som jag prövat allt, men inget fungerar!

Spelar inte någon roll hur mkt motion hon fått, testat att maten får stå framme hela tiden (under några dagar), att maten är framme max 15min sn tar ja bort den (brukar ja göra) försöka göra maten godare med tex olja, ägg, matrester, burkmat. Även prövat olika sorters foder och även musch.

Hon bryr sig heller inte om hon får äta med andra hundar som alla kastar i sig sin mat.

Såhär har hon varit i snart 4månader nu.

Någon som har något bra tips?! Vore väldigt tacksam för det!

Sv: Vill inte äta!!

Har hon tunnat ur? Fått mindre ork eller något annat som gör att du är orolig förutom maten?

Våran förra hund hade perioder när han inte åt nästan någonting och de gick snabbast över om vi inte gjorde något alls, vi ställde fram maten, och tog bort efter 15 min om han inte åt. Däremot ändrade vi även från att låta maten stå och dra i vatten till att bara hälla på lite vatten innan han fick den och efter det åt han bättre.
Men att börja hälla i "godsaker" gör bara att det blir besvärligare, en frisk hund svälter inte sig själv till döds om den har tillgång till mat.

Vad vill hon äta om hon själv får välja? Äter hon matrester utan problem? Är det bara torrfodret hon ratar?

Tråkigt att läsa att din hund matvägrar men har du kontaktat veterinären så det inte är något fysisk orsak till varför hon tappat matlusten. När en hund plötsligt sluta äta sin mat och inte alls är intresserad av det som den gillat innan så skulle jag ta det som en varning och åkt in med hunden så man kan utesluta att hon är sjuk. Börjar hon tunna ut nu också så har hon gått för länge, 4 månader är lång tid om hon inte får i sig näring. Hoppas det blir bra med din hund.

Hon har aldrig varit matglad av sig. Dom 3första månaderna så gjorde jag alltid så att ställde ner torrfodret max 15min morgon och kväll, enda "godiset" var hundgodis vid träning, aldrig nått annat. Är först senaste månaden jag börjat testa olika saker.

Gå till vet för säkerhetsskull. Hon kanske har en infektion, eller liknande.

Men överlag skulle jag säga att en frisk hund inte kommer att svälta sig själv till döds. Har du ett bra, fräscht foder (dvs inget fel på just fodret), och hon mår bra fysiskt (efter kontroll av vet) så skulle jag inte fjäska med henne om hon inte vill äta.

Så tips:
1. Gå till vet - just in case.
2. Bråka inte om maten, äter hon inte så ta bort den så får hon går hungrig.
3. Byt eventuellt foder till ett med mer energi, så att hon kan äta mindre men ändå få i sig rätt mängd näringsämnen och fett.

Vill du få i henne mer oavsett så:
4. Tvinga henne att arbeta för maten genom ex -
¤ massor av övningar och ge småbitar som belöning efter varje
¤ göm mat i ex gamla mjölkpaket och göm paketen så att hon måste både leta upp maten och "döda" paketet för att få äta
¤ enbart en utfodring per dag, så att hon faktiskt är hungrig när maten kommer

Det sägs att färskfoder brukar ge betydligt matgladare hundar. Har inte testat själv dock.

Håller dock med om ovanstående tips först och främst, så det inte är något fel etc.

kl

Jag har en ung sheltiehane som äter väldigt dåligt. Han är tunn, och tyvärr även skadad och går för tillfället på rehab. Jag började med färskfoder på honom för någon vecka sedan (Bravo), det fungerar hyfsat. Han äter inte så mycket som det ordineras, men mer än vad jag fått i honom tidigare. Väl värt ett försök, helt klart.

Ibland fungerar det på honom att göra ett mindre sökuppdrag med godis/mat. Sprider helt enkelt ut godsaker i trädgården, och han får gå och nosa och leta - då kan det slinka ner ett och annat.

Lycka till! Jag vet precis hur jobbigt det är. ;)

Min tik har en liknande matvägrarhistoria, men nu äter hon bra! Här är den:
Hon var dålig på att äta från dag 1 då hon flyttade hem till mig. (Åt bra hos uppfödaren)
Vi har varit väldigt konsekventa precis som du verkar ha varit.
Har dock inte blandat i en massa "gott" i maten.
Bytt foder 4 gånger, givetvis har hon ätit varje foder under en längre period.
Det sista fodret tunnade hon ur av annars åt hon ett mål ungefär var 3:e dag och var pigg och glad, fin i hullet.
Vid senaste bytet övergick vi till ett högenergifoder där portionerna är avsevärt mindre, och det är det första som har fungerat!
Nu äter hon oftast sina två mål per dag.
Vi fjäskar faktiskt med lite laxolja också, men det går lika bra utan.
Laxoljan är bara lite extra lyx ;)
Hon har ätit bra de senaste två månaderna sedan vi bytte foder, damen i fråga fyller 1 år idag och jag misstänker att ätandet har blivit bättre i takt med att hon börjar mogna så smått. :laugh:
Hoppas att detta kan hjälpa dig på något sätt!

*KL*

Är det inget fel på hunden hade jag testat med alla torrfoder på marknaden för att försöka få hunden att äta. Att svälta hunden i perioder skapar i slutändan bara ännu mer problem då tarmar och mage inte alls mår speciellt bra av att äta så oregelbundet.

Dessutom svälter ju hunden mer eller mindre ihjäl. Sakta men säker om den inte äter och man sedan inte ger den någon mat. När den väl får man kastar sig hunden antingen i sig maten, varpå det är stor risk för att den spyr upp allting igen, eller så petar den som vanligt och får inte i sig tillräckligt.

Foder är ingenting man tummar på till sina djur. Man gör liksom allt för att det ska fungera så att hunden äter regelbundna måltider.

köpte nu senast musch men verkade inte heller gott, tog några tuggor på kvällen men på mogonen kom hon inte ens fram till matskålen, är hos en kompis med 2hundar nu (varit några dagar) testat hennes torrfoder, men tar bara nån tugga och vill inte ha mer sen.

Hundar behöver inte äta varje dag. Ger man BARF svälter man dem en dag i veckan. Då ska magen vila. Jag vet flera som ger sina hundar mat varannan dag.

När jag tog över min hund vid 1 års ålder var hon väldigt tunn och matvägrade.
Min veterinär hittade en inflammation i halsen (eller något sånt, länge sedan nu!) som tydligen är vanligt på unghundar. Det gör att det är ungefär lika kul att äta som för oss när vi har halsont.

Efter antibiotika-behandling och en period med lättäten mat har hon sakta men säkert lärt sig äta. Nu är hon nästan överviktig, och äter bara torrfoder. Men det har tagit tid, hon är lite pipig av sig också och hade ju ätit dåligt i flera månader innan hon kom till mig, så hon kunde nog inte riktigt lita på att det "gick" att äta även efter antiobiotikabehandlingen.

Så tips är helt klart- gå till duktig smådursveterinär först. Där kan du också få tips om bra mat.

Ge henne färskfoder, det kommer hon säkert att gilla!

Till alla:

Jag undrar jämt varför alla ska envisas med tråkigt torrfoder, känns ju som att en hund behöver mer mat än 2 koppar kulor liksom! :crazy:

Hundar behöver inte äta varje dag. Ger man BARF svälter man dem en dag i veckan. Då ska magen vila. Jag vet flera som ger sina hundar mat varannan dag.

Men gud vad hemskt! Klart en hund ska ha mat varje dag! :eek::crazy:

Minst 2 ggr tycker jag, förmiddag och eftermiddag!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
686
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: WildWilma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Rimmat stekfläsk
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur