Vill inte äta

B

Beccis

Jag har ett arabsto, 7 månader som jag har väldigt svårt att få i allt hon behöver. Hon har fri tillgång till hö men får bara i sig 3 kg om dan. Pga dåliga värden på höet har jag köpt lusern(hackat) men det vill hon inte alls äta. I övrigt ger jag henne Krafft Groov, havre, betfor, majsolja och morötter. Nån som har något bra tips hur jag ska få i henne maten?? Jag vill ju inte heller ge henne massa kraftfoder bara för att hon inte får i sig tillräckligt med grovfoder, det känns inge bra.

Hjälp mig snälla!

Beccis
 
Sv: Vill inte äta

Jag utgår från att du kollat hennes tänder...
Det finns ju en hel del orsaker till varför en häst inte vill äta. Kanske är höet dammigt eller så gillar hon helt enkelt inte torrt hö, prova att blöta det. Min pålle blötte sitt i vattenkoppen själv förut, men nu när han får hösilage blöter han det inte men äter det med mkt bättre aptit. Kanske du skulle prova hösilage... Det kan ju även vara så att höet inte är riktigt fräscht, vissa hästar är extremt känsliga för minsta lilla mögelspor som vi människor inte ens känner doften av.
Alltså - kolla upp hökvaliteten först av allt, om den är bra så får du helt enkelt vara lite påhittig.
 
Sv: Vill inte äta

hur mycket kraftfoder får hon?

det kan ju vara att det blir för mycket så hon helt enkelt blir mätt på det och inte orkar hö.
 
Sv: Vill inte äta

Hon är 7 månader skriver du. Diar hon fortfarande? I så fall är det ingen fara om hon inte äter. Då tar hon av mamman det hon behöver.
 
Sv: Vill inte äta

Hon får nu uppdelat på 4ggr/dag
1 kg havre
1 kg betfor (blött)
0,5 kg Krafft groov

Lusern får jag knappt i henne så det kan jag inte räkna med, höet är inte dammigt men dåliga värden, särskilt protein, men har hittat ett bättre som vi ska hämta på lördag, så då kanske jag inte behöver försöka tvinga i henne lusern längre i alla fall. Hon diar inte, blev tagen från mamman för 3,5 veckor sen.
 
Sv: Vill inte äta

det kan ju vara att det blir för mycket så hon helt enkelt blir mätt på det och inte orkar hö.[/QUOTE skrev:
Nej, hästar känner ingen mättnadskänsla (därför de kan äta ihjäl sig om de får härja fritt bland kraftfoder) så det kan inte vara problemet.
 
Sv: Vill inte äta

provat att blöta ner lusern o blandat med krafften? funkar på min syster ngt matovilliga lilla arab, kan ju bryta ner lite morötter också så blir det ännu godare...
 
Sv: Vill inte äta

Jag tycker att du ska köpa lusern hack och strå. Ställ det i en stor stor hink inne i boxen och låt henne äta så mycket hon vill över natten.
Det är bra värden i det. Samma som lusern pellets som du blöter upp. Ge sedan Krafft protein med soja i och ev krafft groov med betfor. Sedan ett bättre hö så ska du se att hon kommer att öka i vikt. Vet du hur mycket energi och mj ett föl behöver? ,
 
Sv: Vill inte äta

Har själv en ettåring som inte äter gärna.
Värre är det när hon ska få tänder. Lusern hackad strå lämnar hon gärna, har hört att det är väldigt stark smak, sedan är det väldigt hårt. Hon lämnar även utav höt.
Har provat lite olika pelleterad lusern, den som passar henne bäst är Hippo lusern som jag blandar med vetekli, funkar inte med betfor.
Hon får även Krafft Groov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp