Vill hon inte äta pga fällning eller matthet?

M

Miloo2

Mitt sto har ätit med mycket god aptit,tills i går kväll!?
Hade hela givan hö/havre kvar i morse..druckit halva hinken vatten!Hon fäller just nu! Hon åt morot ur handen(men ej havre)..Åt sedan hö + vatten UTE!!??

Hon smet ur hagen i går och hade varit ute och sprungit i ca 45 min(Såg att hagen var tom när jag kom hem från jobbet,jag blev livrädd:eek: :crazy: då vi har en stor rixväg i närheten)Jag sprang med andan i halsen och fick syn på henne,hon stod vid grannens ponny!! Men hon var dyngsur av svett:crazy: trött och medtagen..
När hon fått pusta ut i ca 1 timme gav jag henne 1 näve havre,det åt hon..men sen när det var dax för kvällsmat så åt hon inget...Kan det vara så att hon var så slut och trött att hon inget ville ha?bara vila?

I kväll när hon kom in så "pilla" hon lite i krubban med havre(hon slänger sej annars över den)hon åt inte upp!! Men hon hade fått en ny saltsten(rent salt)som hon därimot slängde sej över..struntade helt i maten...Hon slicka på den i minst 45 min..Vaktade den med sitt liv...:crazy: Hon gjrde utfall mot både mej och hästkompisen för att vi inte skulle ta den ifrån henne.(hon har aldrig gjort så förr) Kan det va så att hon hade saltbrist sen gårdagens rymmning???
mvh miloo2:bow:

Sv: Vill hon inte äta pga fällning eller matthet?

Nja, saltbrist vet ajg inte... Jag tror att hon var STRESSAD över händelsen "bara" och en del hästar är känsliga då.

Har hon tappat aptiten förut av nån anledning?

milly skrev:
Nja, saltbrist vet ajg inte... Jag tror att hon var STRESSAD över händelsen "bara" och en del hästar är känsliga då.

Har hon tappat aptiten förut av nån anledning?

Ja det var min första tanke oxå,att hon var uppjagad över händelsen!!

Ja hon tappade aptiten en gång förut men det berodde på att vi fick ett sämre parti hö i från våran leverantör (visserligen analyserat)men det var pinnigare,grövre..inte gott helt enkelt! men nu har jag ett "finare"hö från samma leverantör som jag får i henne minst 9 kg av!!Det tycker hon mycket om:) ...Hon har ju ätit hö ute under hela dagen i dag,men ville ej ha havren som hon fick inne!!(krafthavre)
konstigt beteende det där med saltstenen!?

Ja verkligen konstigt det där beteendet med saltstenen... :confused:

Har hon vägrat kraftfoder förut då?

kan pållen blivit nedkyld av svettningen?
kall och ont i magen kanske?.

Nä,hon har inte vägrat KRAFTFODER förr men HÖ!! Hon har verkligen älskat sin havre,tills dagen då hon hade rymt...:confused:
Hon har alltid gnäggat på morgonen och verkligen ÄTIT sin havre!!

I morse så hade hon ätit upp allt sitt hö inne(7Kg) + allt sitt vatten(jag blev glad:) ) men i krubban låg all kvällshavre kvar!! Tog bort havren i krubban,gjorde rent den och hällde på ny..Nä hon bara virvla runt med sin mule i havren o titta på mej som om jag vore en idiot!!!Tog bort havren igen och gav henne några nävar kraftgrov(som hästkompisen äter)hon åt upp allt!! smaskigt värre! prova med lite havre igen,men ville inte ha!?:confused:

Det är Krafthavre hon får annars!(högfettshavre)det ska väll vara bra hygienisk kvalitet på den!?

Tror inte att hon blev nerkyld hon hade på sej sitt vintertäcke då hon var lös ute!!Satte på henne stalltäcket direkt när hon kom in,dessutom så har vi ett varmstall!!Men jag tror att hon var lite chockad över situationen!!

Ps..hon hade slickat i sej nästan halva stenen när jag kom till stallet i morse!! Druckit runt 45 liter vatten!!!(har två stora hinkar)

mvh miloo2:bow:

När min häst vägrade äta så var det för att han hade början till kolik. Denna utvecklades sedan till ordentlig kolik. Hoppas att det inte är lika med din. Man kan kolla magljuden.

!!!

Ylva86 skrev:
När min häst vägrade äta så var det för att han hade början till kolik. Denna utvecklades sedan till ordentlig kolik. Hoppas att det inte är lika med din. Man kan kolla magljuden.

Hon åt sin havre idag!!! Hon har ju ätit sitt hö och druckit vatten hela tiden så det är nog inte början till kolik!!!Hon ville väl helt enkelt inte ha sin havre på några dagar:crazy:

Hon är VÄLDIGT personlig och egendomlig denna "hästdam"!!!

Sv: !!!

Miloo2 skrev:
Hon åt sin havre idag!!! Hon har ju ätit sitt hö och druckit vatten hela tiden så det är nog inte början till kolik!!!Hon ville väl helt enkelt inte ha sin havre på några dagar:crazy:

Hon är VÄLDIGT personlig och egendomlig denna "hästdam"!!!
:love: skönt att höra:bump:

Tack ändå!:bow: för era svar!!
Mvh miloo2:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 357
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30