Vill ha upp hullet på min ponny...

S

Suprize

Jag skulle vilja att min ponny blev liite tjockare, om man säger så... När han står med huvudet nere och äter så kan man se revbenen lite grann. Och han har också vääldiga höftben :P Fast det finns det nog inget man kan göra så mycket åt... Men liite väl insjunken är han nog...

Han får i alla fall 9,5 kg hösilage.. Med väldigt mycket protein i...
0,5 kg havre som han måste ha för att få lite mer power...
1 kg Grund... Men vad kan man kanske ge för att få upp honom i hullet lite grann...
Man säger juh att korn ger lite ftjockare hästar, men samtidigt lugnande.. Jag ger juh havre för att få han piggare så det känns lite fel.. Men ger grund tjocka hästar? Kan man ge olja? eller bara öka ännu mera på hösilaget, fast då blir kvoten konstig... Pga. mkt protein...

Blev långt det här, men någon som har ide??;)

Sv: Vill ha upp hullet på min ponny...

Om höftbenen syns, men det ändå är ett fettlager på revbenen tycker jag det låter som det är muskler som fattas, inte fett.

Proteinöverskott som kommer från grovfodret är ingen fara, så länge invänjningen sker/skett långsamt.

Har du ingen bild?

Om proteinhalten är väldigt hög så kan det vara så att energin är för låg och inte räcker till för att både ta hand om proteinet och för att sätta hull, då blir hästen smal.
I ett sådant läge så bör du ge hästen olja ell. betfor för att få en bra balans för individen så hullet har en chans att förbättras.

Smb.rp ligger på 37 och MJ på 6.0 räknat på kg/foder...

Har hört att lusern är bra till hästar som behöver öka i hull.. Stämmer det? Såg att KRAFFT hade någon Lusernmix som det inte var såå mkt protein i.. Men jag vet inte riktigt vad jag sak ge honom...

Han får redan 0.2 kg betfor, och ökar jag den så blir det ännu mera för mkt protein... Men vad är det för olja man ska ge dom?;)

Om det är grovfodret du har anget kvoten för ovan, är det inte högt protein. Ingen av våra hästar hade klarat sig på en kvot på 6, de kräver MINST 8 (fullblodet betydligt högre).

Jag hade gett hästen lucern om jag var som du, i kombination med vettigt arbete bör du få upp muskler på hästen.

Betfor ökar f ö inte proteinen, det är främst ett energifoder. Olja hade jag inte gett mig på i första hand, det sänker kvoten, du behöver ha upp den (enligt mig)

Kejj.. Men kvoten säger juh också att det är rätt mkt protein i förhållande till energi eller liknande.. För kollar man på kvoten och jämför den med kvoterna på i stort sätt alla krafftfoder så ligger denna kvoten lååångt ner... Och det ända krafftfodret som stämmer någonlunda är KRAFFT ponny...

Eller är det jag som har fattat allt detta fel?;)

Kejj.. Men kvoten säger juh också att det är rätt mkt protein i förhållande till energi eller liknande.. För kollar man på kvoten och jämför den med kvoterna på i stort sätt alla krafftfoder så ligger denna kvoten lååångt ner... Och det ända krafftfodret som stämmer någonlunda är KRAFFT ponny...

Eller är det jag som har fattat allt detta fel?;)

Ja jag tror det. Kvoten i ditt hösilage är knappt 6.2. Den är okej/bra men inte särskild hög. För en normalfödd häst borde det räcka men uppenbarligen gör det inte det för din ponny.
Har ni prövat att ÖKA silaget? Det är ju vad man bör göra i FÖRSTA HAND. (öka grovfodret) I andra hand skulle jag lägga till LUSERN (börja med 0.5kg, sen ev. öka till 1kg) och/eller linfrökaka (ca 50-100g/100kg häst). För övrigt skulle du kunna ta bort Grunden och ge istället havre 1.5kg om dagen. Om han nu ändå behöver mer krut!

Mmm... Fast om jag skulle ge mer hösilage så blir det jättemycket mer protein än vad det blir energi och det blir svårt att jämna ut det med andra fodermedel...

Kan heller inte ger mkt mer havre för då blir han knäpp... Då blir han jättestirrig, mesig och "rädd" för allt...

Men jag ska nog testa med lusern så får vi väll se... ;)

Aaa.. det kan nog stämma...
Men har också några idealvärden för grovfoder/kg ts.. Och MJ är 10, vårat ligger på 10,7 ... Smb rp ska vara runt 50, vårat ligger på 66...;)

Aaa.. det kan nog stämma...
Men har också några idealvärden för grovfoder/kg ts.. Och MJ är 10, vårat ligger på 10,7 ... Smb rp ska vara runt 50, vårat ligger på 66...;)

Vet inte var du har fått de där idealvärden ifrån men jag skulle snarare säga att ERAT hö har idealiska värden. En kvot på 6.2 ÄR inte högt. Det är idealiskt! Ni har NORMAL mycket protein i det.

Förstår inte hur du menar det där med om du ökat silaget så ökar du bara proteinet... Klart du inte gör! Du ökar ju både energin och proteinet, kvoten ändras inte ALLS. Kvoten är ju 6.2 i silaget hur mycket du än ger!
Du kan ju lägga till lusern istället MEN det ger ju ca dubbelt så mycket protein som erat silage... om du nu är rädd för proteinet.

Mera grovfoder grovfoder grovfoder!!! Du har ju ett bra grovfoder men en normal kvot. Varför ge massa kraftfoder till en början?
Vet inte vad det är med människor och kraftfoder?? men de vill gärna gå hand i hand:crazy:
Öka grovfodret därefter kraftfodergivan!!!

Kejj... Tror jag fattar :smirk: Har nog tänkt fel lite där...

Men en sak till då bara ;) När jag har menat att proteinet stiger mkt i hela foderstaten, det är svårt att ge krafftfoder så att kvoten hamnar på runt 6... Då har jag nog mest utgått ifrån vad han har för näringsbehov... Å att det är därför jag har krånglat till det... För när jag då ger honom 10 kg silage så behöver han inte alls mkt extra protein från krafftfoder, men lite mer energi tror jag det var... Och det är där jag har haft lite problem..
Men gör det ngt om foderstatens kvot blir lite hög??

Så när det gäller mineraler...
Finns det ngt man kan ge med tanke på magnesium och selen??

Så länge proteinöverskottet kommer från grovfoder gör det inte så mycket (om hästen inte reagerar förstås, men det är väldigt ovanligt, det är vanligare att de reagerar på ett för snabbt foderbyte).

Behöver du mer energi, kan du fodra med betfor eller olja, annars kan du prova att räkna med lite havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka