Vill ha i henne mer grovfoder, tips?

et_flickan

Trådstartare
Fullblodet är jätte fin i hullet, men lös i magen. Äter ca 3-4 kg om dagen vilket jag tycker är alldelles för lite. Gräset är kort men kraftigt som bara den. Fick förut 3 kg kraftfoder sammanlagt. får nu 1 kg alfa, 10 dl betfor, linfrökaka och olja. Jag har dragit ner på kraftfodret för att se om hon kan pilla i sig iaf 6 kg hö, för hennes mages skull. Betforn vill jag inte dra ner på eftersom det är mycket fibrer i berfor vilket jag tror hon behöver.

I vintras åt hon ju minst 12 kg ensliage om dagen och 6 kg hö som mest. Var jätte bra i magen då.

Några tips? Hon äter inte foderjäst.

Sv: Vill ha i henne mer grovfoder, tips?

Vid den här årstiden tror jag det är många hästägare som har problem med att få i sin häst önskvärd mängd grovfoder, då dessa härliga grässtrån börjar sticka, och som du säger, dessa första av grönt hinner aldrig riktigt växa upp där hästarna gått hela vårvintern, men de lilla som växer och dden mängd hästarna lyckas pilla i sej är väldigt kraftigt, där är antagligen orsaken till dålig mage, dom flesta hästar som är mer eller mindre känsliga för byten blir lösa i magen i början av betessläpp och vid våren då gräset börjar komma, men det brukar lugna ner sej, men man vill ju självklart inte att hästen skall gå och vara dlig i magen, ingen höjdare, jag kan rekomendera dej att prova Kraffts MagTarm, vilket jag tycker fungerar väldigt bra vid dålig mage, har aldrig heller haft problem att få i någon av våra hästar detta medel, dock blandar jag det alltid i eftermiddagskraften, tillsammans med betfor och havre+ övriga tillskott. Fungerar kanon! Lyck till.

men asså, jag har alltid fått för mig att dom blir väldigt lösa i magen av betforen om dom får det samtidigt som bete. jag slutar alltid med den när han går på gräs...vet inte varför jag fått för mig detta men det är något som hänger med sen ridskoletiden tror jag...
är det helt fel?

Teorin med betfor kan faktiskt ha någon sanning över sej. För några veckor sedan släppte vi 13 unghästar på bete, kraften+betforen togs bort helt i samband med betessläppet, inte en häst har varit dålig i magen, medans dom som tränas och står på stall fortfarande får kraft+betfor (+ de gräs som hunnit växa upp i vinterhagarna) har visat en tendens till dålig mage. Har inte tänkt på de, men de kan ju ligga något i det. :idea:

Jag märker ingen större skillnad på min pålla, hon står på ca 1 kg betfor nu.

Du kan prova med att ge foderkalk. Det hjälper på grannens fullblod som är kontinuerligt lös i magen annars.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 692
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 838
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka